معرفی انواع کابل دوربین مداربسته

فهرست مطالب

یکی از بخش‌های مهم در راه اندازی سیستم‌های نظارت تصویری که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم، کابل‌های استفاده شده در اتصالات دوربین مداربسته است. عدم انتخاب کابل تصویر و برق مناسب می‌تواند به سیستم نظارتی آسیب زده یا مانع از عملکرد صحیح آن شود از این رو در این مقاله، شما با انواع کابل دوربین مدار بسته مورد استفاده در این سیستم‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.

عامل تعیین کننده نوع کابل، بر اساس سیستم مورد استفاده مشخص می‌شود. در صورتی که سیستم مداربسته آنالوگ یا همان توربو اچ دی را انتخاب کرده باشید باید از انواع کابل‌های کواکسیال مانند RG59، RG11 و… استفاده کنید.

حال اگر از سیستم تحت شبکه استفاده می‌کنید باید از کابل‌های شبکه مانندCat5، Cat6 و… استفاده نمایید. با ادامه این مقاله برای آشنایی با انواع کابل دوربین مداربسته و ویژگی‌هایشان همراه باشید.

 

کابل دوربین مدار بسته

کابل کواکسیال

کابل کواکسیال به وسیله دو حرف RG شناخته می‌شود که مخفف Radio Gauge است و دو عددی که بعد از آن می‌آید نوع آن کابل کواکسیال را مشخص می‌کند که در ساختار و ضخامت می‌توانند با هم متفاوت باشند.

Gauge در اسم این کابل به ضخامت آن اشاره دارد که معمولا هر چقدر این عدد بیشتر باشد، هسته این کابل که دارای یک هادی است، ضخامت نازک‌تری دارد.

رایج‌ترین کابل شبکه برای دوربین مدار بسته که برای دوربین‌های مداربسته استفاده می‌شود، کابل‌های RG-11، RG-59 و RG-6 است.

 

ساختار کابل کواکسیال

هر کابل کواکسیال معمولا دارای چهار لایه مختلف است؛ مغزی آن که از جنس فلزی رسانا مانند مس است و نقش اصلی را در انتقال اطلاعات برعهده دارد. لایه بعدی که دور این فلز رسانا پیچیده شده پلاستیکی است و دور این لایه پلاستیکی یک شبکه بافته شده از فلز مانند آلومینیم، مس یا… پیچیده شده که از کابل در برابر تداخلات الکترومغناطیسی مراقبت می‌کند و لایه بعدی هم که مانند بسیاری از کابل‌های مشابه یک پوشش پلاستیکی است.

 

کابل کواکسیال RG59

یکی از رایج ترین انواع کابل دوربین مداربسته مورد استفاده در سیستم‌های امنیتی آنالوگ، کابل RG59 است این کابل شامل دو رسانای مجزاست که توسط یک لایه عایق از همدیگر جدا شده‌اند. یک سیم فلزی در مرکز کابل به همراه چندین رشته سیم دیگر، تصاویر دوربین را منتقل می‌کنند.

این کابل ساختاری شبیه به کابل آنتن دارد اما در سطح مقطع و شیلد با آن متفاوت است. کابل‌هایی که مغزی و شیلدی از جنس مس دارند، باکیفیت ترین کابل‌های تصویر هستند.

 

 

کابل کواکسیال RG6

این کابل نسبت به کابل RG59 دارای مغزی رسانای ضخیم‌تری است که می‌تواند سیگنال‌ها را بهتر حمل کند و همچنین لایه عایق آن‌ها نیز ضخیم‌تر است که به این ترتیب می‌توانند سیگنال‌ها در حد گیگاهرتز به سادگی مدیریت نمایند و همچنین نصب این کابل‌ها در دیوار یا سقف به خاطر نازکی به سادگی صورت می‌گیرد.

 

کابل ترکیبی

کابل ترکیبی

یکی دیگر از انواع کابل شبکه برای دوربین مدار بسته، کابل ترکیبی است. این نوع کابل‌ها از یک کابل کواکسیال و یک کابل زوج برق در کنار آن تشکیل شده که باعث می‌شود بتوان برای نصب دوربین مداربسته آنالوگ، از آن‌ها استفاده نمود.

از باکیفیت ترین کابل‌های ترکیبی می‌توان به کابل‌هایی اشاره کرد که تمامی اجزای آن یعنی مغزی و شیلد و رسانا از جنس مس باشد.

 

کابل شبکه و ساختار آن

کابل شبکه یکی از انواع کابل دوربین مداربسته است که دارای 4 زوج سیم شامل 8 رشته سیم است که بصورت دو به دو به دور هم تابیده شده‌اند. این سیم‌ها دارای رنگ‌های مختلف هستند که شامل نارنجی، آبی، سبز، قهوه ای، سفید نارنجی، سفید آبی، سفید سبز و سفید قهوه‌ای می‌شوند.

این رشته سیم‌ها بدلیل کاهش تاثیر نویز بر روی سیگنال تصویر دوربین مداربسته به دور هم تابیده شده‌اند. کابل‌های شبکه بر حسب نوع دسته بندی که به CAT معروف است به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که از این بین کابل‌های Cat5 و Cat6 برای انتقال تصاویر دوربین‌های تحت شبکه مناسب هستند‌.

جهت انتقال تصویر یک یا چند دوربین با پهنای باند حداکثر 100 مگا بیت بر ثانیه می‌توانید از کابل Cat5 استفاده کنید.

همچنین در صورتی که بخواهید پهنای باند مجموع چند دوربین را با مقدار بیشتری (حداکثر 1000 مگا بیت بر ثانیه) منتقل کنید می‌توانید از کابل Cat5e یا Cat6 استفاده کنید.

 

کابل دوربین مداربسته

 

دسته بندی انواع کابل شبکه برای دوربین مداربسته بر اساس نصب در محیط‌های مختلف بصورت زیر می‌باشد:

  1. کابل شبکهUTP –: فاقد هر گونه فویل یا لایه محافظ دیگر می‌باشد و معمولا در فضاهای داخلی و فاقد نویز استفاده می شود .
  2. کابل شبکهU/FTP –: هر کدام از زوج سیم‌ها توسط لایه فویل پوشانده شده‌اند. این کار باعث عملکرد مناسب کابل در فضاهایی که دارای نویز هستند می‌شود .
  3. کابل شبکهF/FTP –: هر کدام از سیم‌ها و زوج سیم‌ها در فویل‌های مجزا پیچیده شده‌اند .از این کابل شبکه می‌توان در محیط‌هایی که نویز بالایی دارند استفاده کرد.
  4. کابل شبکهS/FTP –: هر کدام از زوج سیم‌ها توسط فویل پوشش داده شده و کل 4 زوج درون یک شیلد بافته شده قرار می‌گیرد .عملکرد مطلوب در محیط های پر نویز و فضاهایی که امکان آسیب فیزیکی به کابل وجود دارد از ویژگی‌های این نوع کابل شبکه است.
  5. کابل شبکهSF/UTP –: در این کابل شبکه برای دوربین مداربسته چهار زوج درون فویل و شیلد پیچیده شده‌اند و مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  6. کابل شبکهS/UTP –: کابل توسط شیلد محافظت شده است و در فضاهایی که امکان آسیب فیزیکی به کابل وجود دارد می توان از آن استفاده نمود.
  7. کابل شبکهF/UTP –: در این کابل شبکه برای دوربین مداربسته چهار زوج توسط یک فویل محافظت شده‌اند و در پروژه‌های مختلف می توان از آن‌ها استفاده نمود .

 

حداکثر طول کابل دوربین مدار بسته

در انواع کابل شبکه برای دوربین مدار بسته از نوع کواکسیال بطور کلی می‌توان با استفاده از کابل RG59 تا 250 متر تصویر را منتقل نمود اما در برخی مدل دوربین‌ها می‌توان تا 700 متر نیز تصویر دوربین را منتقل کرد.

اگر چه این نوع کابل در هر سی متر به مرور تضعیف می‌شود اما باز هم این مقادیر می‌توانند در دوربین‌های مختلف تغییر کنند که به عنوان مثال برای دوربین‌های AHD تا 200 متر و برای دوربین‌های HDTVI تا 500 متر می‌رسد.

حداکثر طول استفاده از کابل ترکیبی تمام مسی نیز نهایتا به 70 متر و در حالتی که از جنس آلومینیم باشد حداکثر به 20 متر میرسد.

در انواع انواع کابل دوربین مداربسته از نوع کابل‌های شبکه نیز حداکثر طول آن می‌تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد که PoE بودن آن سیستم یکی از عوامل تاثیرگذار است. که بدون PoE حداکثر طول کابل Cat5 به 50 متر و در بهترین حالت به 100 متر می‌رسد، برای کابل Cat5e این مقدار به 80 و برای کابل Cat6 به 100 متر افزایش می‌یابد.

 

بهترین کابل دوربین مداربسته

برای اینکه بدانیم کدام کابل بهترین انتخاب می‌باشد ابتدا باید کاربردی که مدنظرمان است را در نظر بگیریم چون استفاده از کابل‌های گران قیمت برای کاربری‌های محدود و کوچک باعث ضرر اقتصادی و از آن سمت استفاده از کابل‌ها با قیمت پایین در وسعت بزرگ باعث آسیب رسیدن به امنیت آن می‌شود.

در بین کابل‌های کواکسیال و ترکیبی، کابل‌های از جنس مس معمولا بهترین نوع هستند و در بین کابل‌های شبکه بسته به نیازتان گزینه‌های مختلفی پیش رو دارید که کابل‌ Cat6 SFTP که تا مسافت 200 متر می‌توان از آن استفاده نمود دارای تست فلوک می‌باشد جز باکیفیت ترین کابل‌های شبکه است که می‌توانید آن را انتخاب کنید.

 

قیمت کابل دوربین مدار بسته

قیمت کابل‌ها نیز می‌توانند یکی از عوامل تاثیرگذار در خرید باشند. قیمت کابل‌های شبکه با طول ده متر می‌تواند در بازه 60 تا 90 هزار تومان متغیر باشد. همچنین کابل‌های ترکیبی با طول صد متر نیز حدودا قیمت 400 هزار تومانی پیدا می‌کنند و کابل‌های کواکسیال نیز با طول 500 متر بالای یک میلیون و نیم قیمت دارند.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

[mc4wp_form id="68"]
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من