نحوه کارکرد دوربین تحت شبکه و نحوه راه اندازی آن

فهرست مطالب

دوربین های مداربسته تحت شبکه با اسامی مختلفی مانند دوربین شبکه های، وبکم و دوربین های پروتکل اینترنتی معروف هستند. این دوربین ها نسبت به دوربین های آنالوگ امکانات زیادی را به کاربر ارائه می دهند. در ادامه می خواهیم نحوه کارکرد دوربین تحت شبکه را به طور کامل توضیح دهیم.

دوربین های مداربسته تحت شبکه عملکرد کاملا متفاوتی با دوربین های آنالوگ دارند. در دوربین های آنالوگ سیگنال ویدیو با استفاده از یک کابل به دستگاه ضبط کننده DVR ارسال می شود. پس از آن دستگاه ضبط کننده DVR رمزگذاری و ضبط سیگنال های ویدیویی را انجام می دهد. دستگاه های ضبط کننده DVR با استفاده از یک نرم افزار تنظیمات و مدیریت فیلم ها را انجام خواهد داد.

نحوه کارکرد دوربین تحت شبکه چگونه است؟

به طور کلی DVR مرکز سیستم دوربین های آنالوگ است که با استفاده از یک منبع تغذیه 12 و یا 14 ولتی کار می کند. دوربین های تحت شبکه یا دوربین های آی پی با استفاده از دسترسی به آدرس IP دوربین کار خواهند کرد. یعنی مانند دیگر دستگاه ها با متصل شدن به شبکه می توانند به اینترنت متصل شوند. نحوه کارکرد دوربین تحت شبکه با دوربین های آنالوگ کاملا متفاوت است.

برخی از دوربین های مداربسته تحت شبکه طوری ساخته شده اند که می توان در آنها یک کارت حافظه SD قرار داد تا فیلم های خود را در آن ضبط کنند. دوربین هایی که با استفاده از یک کابل شبکه داخلی (POE) کار می کنند.

هر کدام از دوربین های تحت شبکه دارای رابط کاربری مخصوصی دارند و می توان آن را به شکل جداگانه مدیریت و مشاهده کرد. کابل های CAT5 یا CAT6 ارسال ویدیوها را انجام می دهند. از مزیت دوربین های تحت شبکه این است که می توان برای هر مکان هر تعداد دوربین لازم را نصب کرد.

 

نحوه کارکرد دوربین تحت شبکه و نحوه راه اندازی آن

 

برای استفاده از چندین دوربین تحت شبکه بهتر است از دستگاه ضبط کننده NVR استفاده شود. این دستگاه شبیه به دستگاه DVR است با این تفاوت که رمزگذاری تصاویر توسط خود دوربین ها انجام می شود. سپس ویدیوها توسط دستگاه NVR ذخیره شده و امکان دسترسی به آنها را توسط مانیتور برای کاربر فراهم می کند. برای این کار باید یک نرم افزار NVR نصب شود تا کاربر بتواند به تصاویر دسترسی داشته باشد.

 

نحوه راه اندازی دوربین تحت شبکه

همانظور که بیان کردیم نحوه کارکرد دوربین تحت شبکه بدین صورت است که دیتاهای خود را از طریق شبکه ارسال می کند. بهتر است در نظر داشته باشید که نصب دوربین های تحت شبکه هر برند با دیگر برندها کمی مشابه یکدیگر هستند. اما بهتر است این کار توسط افراد متخصص انجام شود زیرا که آنها با نحوه کارکرد دوربین تحت شبکه آشنایی داشته و می توانند براساس دانش شبکه و میزان تجربه خود نصب دوربین ها را به طور صحیح انجام دهند.

اما روال کلی نصب دوربین هایک ویژن را توضیح خواهیم داد. برای نصب این نوع دوربین ها باید ابتدا محل جایگذاری آنها را تعیین کرد. انتخاب محل نصب دوربین باید به صورتی باشد که حداکثر کارایی را برای کاربر داشته و نقاط حساس را پوشش دهد.

مرحله دوم فراهم کردن تغذیه دوربین است اکثر دوربین ها با جریان 12V DC کار می کنند. اگر دوربین قابلیت POE را داشته باشد بدون نیاز به کابل کشی برای جریان برق، تغذیه آن از طریق سوئیچ POE انجام شود.

 

نجوه راه اندازی دوربین ip

 

مرحله سوم نصب دوربین است که در این مرحله باید دوربین ها را در محل تعیین شده پیچ کرد. بهتر است دوربین را بر روی فلز بدون عایق نصب نکنید زیرا که در کار آنها اختلال ایجاد می کند. به طور کلی دوربین مداربسته را باید در جایی نصب کرد که استحکام کافی داشته باشد.

مرحله بعدی کابل کشی است که باید با دقت انجام شود تا در ارائه تصویر دچار اختلال نشود. در زمان سیم کشی دوربین مداربسته باید مسافت استاندارد در کابل کشی رعایت شود و از سوئیچ مناسب استفاده کرد تا از نظر پهنای باند موردنیاز و مسافت مناسب دچار مشکل نشد.

بهتر است کابل ها را از داخل داکت عبور داد تا در معرض امواج الکترومغناطیسی و برق فشار قوی قرار نگیرند. زیرا که این دو موجب ایجاد نویز در تصاویر ارسالی دوربین می شوند.

دوربین های تحت شبکه را باید از طریق مرورگر وب تنظیم کرد. باید دوربین ها را به دستگاه ضبط کننده اضافه کنیم که به صوردت دستی یا خودکار قابل انجام است. در صورتی که دوربین و دستگاه ضبط کننده NVR از برند مختلفی باشند از طریق ONVIF می توان این ارتباط را برقرار ساخت.

 

روش راه اندازی دوربین ip

 

مرحله بعدی راه اندازی دستگاه ضبط کننده است که پس از روشن کردن آن و متصل کردن آن به مانیتور و یا کامپیوتر می توان تنظیماتی مانند تعیین پسورد، تنظیم ساعت و ایمیل و غیره را انجام داد. برای ایجاد امنیت بیشتر در این دستگاه ها باید ابتدا برای آن رمز اولیه تعیین شود و سپس به منوی آن برای ایجاد تنظیمات دسترسی پیدا کرد.

در زمان خرید دوربین مداربسته تحت شبکه علاوه بر اطلاع از نحوه کارکرد دوربین تحت شبکه بهتر است که از یک راهنمای خرید دوربین تحت شبکه نیز استفاده شود. برندهای مختلفی در بازار ایران دوربین های تحت شبکه را تولید می کنند مانند برند هایک ویژن که البته بهتر است آن را از نمایندگی هایک ویژن تهیه کنید. زیرا که پس از خرید دوربین تحت شبکه هایک ویژن، می توانید از گارانتی 24 ماهه آن نیز استفاده کنید.

 

معرفی انواع دوربین های تحت شبکه

دوربین های تحت شبکه براساس موارد مختلفی تقسیم بندی می شوند و نحوه کارکرد دوربین تحت شبکه در آنها تقریبا مشابه است. اما دسته بندی براساس شکل ظاهریشان عبارتند از:

 

معرفی انواع دوربین تحت شبکه و روش راه اندازی آن

 

دوربین دام: این مدل دوربین ها به دلیل ظاهری گنبدی شکلی که دارند به این نام، نامگذاری شده اند. دوربین هایی مناسب برای محیط های مسقف هستند. نحوه کارکرد دوربین تحت شبکه دام به گونه ای است که می تواند انسان و وسایل نقلیه را از یکدیگر تشخیص دهد.
دوربین بولت: دوربینی که شکل مستطیلی دارد و به دلیل طراحی شدن براساس استانداردهای IP67 می توان آن را در محیط باز استفاده کرد. زیرا که نسبت به تغییرات آب و هوایی مانند بارندگی مقاوم هستند.
دوربین چشم ماهی: دوربینی که می تواند فضای اطراف خود را به صورت 180 درجه نشان دهد و نیاز به استفاده از چندین دوربین را برای کاربر کم می کند.
دوربین باکس: دوربینی صنعتی که برای محیط های صنعتی کاربرد دارد و البته لنزهای آن را می توان به صورت جدا در آن قرار داد.
دوربین اسپیددام: این مدل از دوربین ها برای فضاهای بزرگ مثل کارخانجات کاربرد دارند. نحوه کارکرد دوربین تحت شبکه این مدل به این صورت است که می تواند برای کاربر سوژه را ردیابی کند.

 

تجهیزات موردنیاز دوربین های تحت شبکه

برای آن که نحوه کارکرد دوربین تحت شبکه به درستی انجام شود باید تجهیزات زیر را در زمان نصب دوربین های IP استفاده کرد:

  1. دستگاه ضبط کننده تصویر: برای ثبت تصاویر دوربین ها و پخش در مانیتور
  2. دوربین مداربسته: برای تصویربردای از محیط اطراف خود
  3. هارددیسک: جهت قرار دادن در دستگاه ضبط کننده و ذخیره سازی تصاویر دوربین ها
  4. منبع تغذیه: برای تامین برق لازم دوربین ها
  5. سوئیچ شبکه: جهت اتصال دو و چندین دوربین
  6. کابل شبکه: برای ارسال تصاویر دوربین به دستگاه ضبط کننده
  7. کابل برق: برای ارسال برق به دوربین های مداربسته (اگر دوربین ها از نوع POE باشند ارسال داده ها و برق از طریق یک کابل نیز امکانپذیر است)
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

[mc4wp_form id="68"]
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من