آموزش نحوه نقشه سیم کشی دوربین مدار بسته تحت شبکه و آنالوگ + رنگ سیم های دوربین مدار بسته

فهرست مطالب

هنگام راه اندازی یک سیستم امنیتی جدا از اینکه باید تجهیزات آن را مانند دوربین مداربسته، دستگاه ضبط کننده، کابل‌ها، اکسسوری‌ها و… از یک برند معتبر تهیه کرد، در نصب آن سیستم و کابل کشی آن نیز باید توجه ویژه‌ای به خرج داد.

به طور کلی در ابتدای کار پس از مشخص شدن تعداد دوربین‌های مورد نیاز و مکان نصب آن‌ها باید نقشه سیم کشی دوربین مدار بسته آن سیستم را ترسیم و از آن به بهینه ترین شکل ممکن استفاده کرد.

 

آموزش نقشه سیم کشی دوربین مدار بسته

 

فاصله بین دوربین‌های مداربسته، فاصله بین دوربین‌ها و نمایشگر، فاصله بین دوربین‌ها و دستگاه ضبط کننده و… از جمله فواصلی است که در صورت استفاده از یک نقشه سیم کشی دوربین مدار بسته درست و اصولی می‌تواند باعث صرفه جویی در هزینه، افزایش کیفیت فیلم دوربین مداربسته و تعمیر و نگهداری آسان‌تر شود.

در ادامه این مقاله هایک ویژن به بررسی نحوه سیم کشی دوربین مدار بسته و اصول کلی انجام آن می‌پردازیم.

 

 

مزایای نقشه سیم کشی دوربین مدار بسته چیست؟

 

  1. در صورت بروز هر گونه مشکل، پیدا کردن اشکال و ایراد سیستم امنیتی، با کمک نقشه سیم کشی دوربین مداربسته راحت تر و به صرفه تر خواهد بود.
  2. نحوه سیم کشی دوربین مدار بسته در کیفیت تصاویر ضبط شده تاثیر چشم گیری دارد.
  3. نقشه به شما دید بیشتری در خصوص اتصالات مربوط به دوربین‌های حفاظتی و کل سیستم امنیتی مکان خواهد داد. بنابراین، با کمک این نقشه پهنای باند شبکه راحت تر و سریع تر محاسبه خواهد شد.
  4. یکی دیگر از نکات مثبتی که نقشه کشی دوربین مداربسته به همراه خواهد داشت این است که این نقشه‌ها به زیرپایه‌های قابل اعتمادی برای توسعه‌ی سیستم امنیتی محل مورد نظر شما تبدیل خواهند شد. در واقع، این نقشه‌ها زمانی که قصد دارید برای گسترش سیستم خود ایده پردازی کنید بسیار کاربردی خواهند بود.

 

نرم افزارهای ترسیم نقشه سیم کشی دوربین مدار بسته

اگرچه بسیاری از متخصصان و نصاب‌های سیستم‌های امنیتی به طور تجربی و با استفاده از چشم و در ذهن خود به ترسیم نقشه سیم کشی می‌پردازند که قطعا امکان خطا در آن وجود دارد اما برای این کار انواع نرم افزار طراحی دوربین وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن‌ها این کار به صورت حرفه‌ای و با کمترین خطا انجام داد.

یکی از روش‌های اصولی برای داشتن نقشه دوربین مداربسته داشتن AutoCAD محل نصب دوربین‌ها است.

در صورتی که فایل AutoCAD را داشته باشید برای سیم کشی دوربین مدار بسته نیازی به نرم افزارهای مخصوص سیم کشی دوربین مدار بسته نخواهید داشت و می‌توانید بر اساس اطلاعات موجود در این فایل نقشه سیم کشی را جایگذاری کنید. اما اگر به هر دلیلی دسترسی به این فایل ندارید، می‌توانید از نرم افزارهای معرفی شده در ادامه این مقاله استفاده کنید.

 

Microsoft Office Visio

یکی از کاربردی‌ترین نرم افزارهای مجموعه محبوب Office است که دارای ابزارهای مختلفی برای ترسیم اشکال، الگوریتم‌ها، خطوط، حاشیه و… است که به وسیله آن‌ها هر آنچه که برای رسم یک نقشه سیم کشی لازم است در اختیار شما قرار می‌گیرد. از مزایای این نرم افزار می‌توان به استفاده ساده از آن اشاره کرد.

 

Microsoft Office Visio یکی از نرم افزارهای کاربردی برای نقشه سیم کشی دوربین مدار بسته است

 

به کمک نرم افزار Microsoft Office Visio حتی کسانی که اطلاعات کافی درباره نرم افزارهای پیشرفته نقشه کشی ندارند نیز، می‌توانند به سادگی نقشه سیم کشی دوربین مدار بسته را انجام دهند.

 

ConceptDraw Office

یکی دیگر از نرم افزارهایی است که مشابه Visio کار می‌کند و ساخت شرکت Computer Systems Odessa است. به وسیله این نرم افزار می‌توانید هر دیاگرام و ایده هندسی و طراحی الکتریکی مانند همین کابل کشی دوربین مداربسته را به وسیله انواع اشکال هندسی و دیاگرام و… به تصویر بکشید.

این نرم افزار نیز طوری طراحی شده است که افراد مبتدی نیز بتوانند به راحتی با آن کار کنند و قابلیت های متنوع و جذابی برای کاربران در نظر گرفته شده است.

 

AutoCAD Electrical

AutoCAD Electrical یکی از مجموعه نرم افزارهای Auto CAD است و از نرم افزارهای تخصصی برای طراحی انواع سیستم‌های الکترونیکی محصوب می‌شود که استفاده از آن مهارت بیشتری نسبت به دو نرم افزار بالا می‌خواهد اما به وسیله آن می‌توانید نقشه سیم کشی دوربین مدار بسته بهتر و حرفه‌ای تری رسم نمایید. همچنین این نرم افزار قابلی اضافه، طراحی و ادیت شکل ها و المان های مختلف را به کاربران خود می‌دهد.

 

برای انجام نقشه سیم کشی دوربین مدار بسته میتوان از نرم افزار حرفه ای IP Video System Design Too استفاده کرد.

 

IP Video System Design Too

این یک نرم افزار اختصاصی از شرکت JVSG برای طراحی حرفه‌ای، سریع و آسان سیستم‌های امنیتی است که می‌تواند باعث افزایش کارایی سیستم شود، با پیدا کردن بهترین مکان برای دوربین باعث کاهش هزینه‌ها شود، مناطق کور را به حداقل برساند و سطح امنیت مکان را با ایجاد مدل‌های دوبعدی و سه بعدی افزایش دهد.

 

انواع کابل دوربین‌های مداربسته

همانطور که میدانید برای کابل کشی دوربین مداربسته از انواع مختلفی از کابل استفاده می‌شود که معمولا یکی از سه نوع کابل کواکسیال، کابل شبکه و یا کابل فیبر نوری را شامل می‌شود. از کابل‌های کواکسیال بر بستر سیستم‌های آنالوگ و دوربین‌های آنالوگ استفاده می‌شود که در دو مدل ساده و ترکیبی به کار می‌رود.

 

نحوه نقشه سیم کشی دوربین مدار بسته تحت شبکه

 

کابل شبکه هم همانطور که از نام آن پیداست برای دوربین تحت شبکه هایک ویژن به کار رفته و از سری کابل‌های CAT، دو مدل CAT5 و CAT6 بیشتر برای نصب دوربین‌های مداربسته استفاده می‌شود.

کابل فیبر نوری هم که بیشتر اوقات برای فاصله‌های طولانی مورد استفاده قرار میگیرد توانایی انتقال حجم بالایی از اطلاعات را دارد و البته شاید در بعضی مواقع استفاده از آن‌ها در کابل کشی دوربین مداربسته هزینه بیشتری نیز داشته باشند.

 

کابل کواکسیال

یکی از کابل های پرکاربرد کابل کواکسیال است. همان طور که در بالا به آن اشاره شد این کابل برای برای انتقال تصویر دوربین‌ها و سیستم های آنالوگ کاربرد دارد. این نوع کابل از سه لایه متفاوت تشکیل شده است که سیم اصلی را در پوشش می‌دهد و باعث افزایش کیفیت فیلم دوربین مداربسته و کاهش تداخل در انتقال تصویر می‌شود.

 

کابل کواکسیال برای سیم کشی دوربین مدار بسته آنالوگ مناسب است.

 

لایه اولیه کابل کواکسیال عایقی غیر رسانا است و سیم را به صورت کامل پوشش می‌دهد. لایه بعدی شامل سیم های ظریفی هستند که به هم تابیده شده اند. در نهایت سیم اصلی و این دو لایه توسط یک پوشش پلاستیکی محکم احاطه شده اند.

برنامه های وابسته به دوربین های مداربسته به تجهیزات با کیفیت بالا نیاز دارند به همین دلیل سیم محافظ بافته شده و مرکز سیم هر دو باید رسانا و از جنس مس باشند. همچنین هرچه کیفیت این کابل بهتر باشد خروجی اطلاعات و کیفیت تصاویر ضبط شده نیز افزایش می‌یابد.

 

استفاده از کابل کواکسیال برای سیم کشی دوربین مدار بسته تنها برای فاصله 270 متر مناسب است.

 

نکته مهم دیگر هنگام استفاده از کابل های کواکسیال برای انتقال تصاویر دوربین مداربسته، تاثیر طول کابل ها بر کیفیت تصاویر است. برای این کار به صورت استاندارد بهتر است زمانی از این کابل ها استفاده کنید که فاصله بیش از 250 نباشد.

البته برای برخی از مدل های دوربین مداربسته هایک ویژن میتوان تا 700 متر نیز از این کابل ها استفاده کرد. برای اطلاع از قیمت و مدل هایی که این ویژگی را دارند، می‌توانید به نمایندگی هایک ویژن تماس بگیرید.

 

سیم کشی دوربین مداربسته توسط کابل شبکه امکان پذیر است.

 

کابل شبکه

این نوع کابل شامل 8 رشته ظریف سیم هستند که به صورت دوتایی به یکدیگر بافته شده اند. این نوع کابل بیشتر برای فضاهای داخلی و بدون نویز کاربرد دارند و برعکس کابل کواکسیال هیچ گونه محافظی ندارند.

 

کابل فیبر نوری

یکی از پرطرفدارترین و پرسرعت ترین نوع کابل برای نقشه سیم کشی دوربین مدار بسته، کابل های فیبر نوری است. اطلاعات در فیبر نوری توسط سیگنال های نوری در مسافت های بالا انجام می شود. این کابل نیز مانند دیگر کابل‌ها از چندین بخش تشکیل و دربردارنده سه قسمت هسته، روکش و بافر رویه است.

 

کابل نوری بهترین کابل برای سیم کشی دوربین مدار بسته است

 

هسته وظیفه انتقال اطلاعات و عبور سیگنال ها را بر عهده دارد. روکش دور تا دور هسته را احاطه کرده و باعث برگشت نور منعکس شده به هسته می شود و بافر رویه مانع انتقال رطوبت و محافظ کابل است.

 

مزایای فیبرهای نوری در نصب دوربین مداربسته

  • در مسافت های طولانی فیبر نوری ارزان تر تمام می شود.
  • فیبر نوری باریک تر است.
  •  فیبر نوری ظرفیت بالایی در انتقال اطلاعات را می دهد.
  • همچنین میزان افت سیگنال در فیبر نوری بسیار کمتر از سیم های مسی است.

 

 

نقشه سیم کشی دوربین مدار بسته تحت شبکه

برای رسم نقشه سیم کشی دوربین مدار بسته در ابتدای کار دو حالت کلی می‌تواند اتفاق بیفتد:

  1. شما یا صاحب آن مکان فایل‌های اتوکد یا فایل‌های نقشه آن محل را از قبل دارد که آن را در اختیار نصاب سیستم قرار می‌دهد تا بتواند به وسیله آن و در واقع به وسیله مقادیری و فواصلی که از آن نقشه بدست می‌آید نحوه سیم کشی دوربین مدار بسته را مشخص نماید.
  2. حالت دوم زمانی است که هیچگونه فایل و نقشه‌ای از آن مکان وجود ندارد، پس نصاب سیستم باید در ابتدا به وسیله وسایلی مانند مترهای لیزری و… به یک نقشه کلی از آن مکان دست پیدا کند و سپس سراغ نحوه سیم کشی دوربین مدار بسته های آن سیستم برود.

 

مشخص کردن رنگ سیم های دوربین مدار بسته هنگام سیم کشی دوربین مدار بسته

 

پس از بدست آوردن نقشه مکان نصب آن سیستم، باز هم برای کابل کشی دوربین مدار بسته به دو حالت دیگر برمی‌خوریم. این دو حالت شامل این می‌شود که سیستم امنیتی ما یک سیستم آنالوگ است یا یک سیستم تحت شبکه.

چون هر کدام از این سیستم‌ها نصب و به طبع نحوه سیم کشی دوربین مدار بسته متفاوتی دارند. پس در آغاز باید سیستمی که قصد نصب آن را داریم مشخص کنیم.

نقشه سیم کشی دوربین مدار بسته آنالوگ

در هر سیستم امنیتی آنالوگ که از دوربین آنالوگ و دستگاه ضبط کننده (DVR) و یک منبع تغذیه ساخته شده، نقشه سیم کشی دوربین مداربسته آن از دو روش متفاوت صورت می‌گیرد:

  1. نقشه سیم کشی دوربین مداربسته آنالوگ بر اساس تصویر: در این حالت باید یک کابل کواکسیال یا همان RG59 از هر دوربین به دستگاه ضبط کننده که DVR نام دارد، کشیده شود. خب مشخصا با این تعاریف هر چقدر که تعداد دوربین‌ها بیشتر باشد، تعداد کابل‌ها نیز به همان میزان بیشتر خواهد بود و شما با شبکه سیم کشی شلوغی مواجه خواهید بود.
    برای اتصال کابل کواکسیال به دوربین و به دی وی آر باید از رابط BNC استفاده کنیم. این رابط می‌تواند انواع مختلفی مانند لحیمی، پرسی یا پیچی داشته باشد که در نوع متصل شدنشان با هم تفاوت دارند.
  2. نقشه سیم کشی دوربین مدار بسته آنالوگ بر اساس منبع تعذیه: در این حالت هم مانند حالت اول باید از دستگاه ضبط کننده DVR به ازای هر دوربین یک کابل برق بکشیم. کابل برق با استفاده از رابط‌های نر و مادگی به دوربین و DVR هایک ویژن که همان منبع تغذیه است وصل می‌شوند.

 

نکته بسیار مهمی که درباره حالت دوم باید بیان شود، قابلیت POC یا همان Power-over-Coax است که در دوربین‌های آنالوگ جدیدتر تعبیه شده است که به وسیله آن‌ هم برق و هم اطلاعات از طریق همان کابل کواکسیال RG59 یا مشابه آن انتقال می‌یابد که باعث می‌شود نیازی به کابل کشی جداگانه برای برق دوربین نباشد.

البته باید توجه داشت که برای استفاده از این قابلیت، هم دوربین مداربسته و هم DVR باید از POC پشتیبانی کنند.

 

نقشه سیم کشی دوربین مدار بسته تحت شبکه

ویژگی بسیار مهمی که در دوربین‌های مداربسته IP یا همان تحت شبکه وجود دارد پشتیبانی آن‌ها از قابلیت PoE یا همان Power-over-Ethernet است. به این ترتیب که برای کابل کشی در این سیستم از هر دوربین یک کابل شبکه به یک سوییچ PoE متصل شده و آن سوییچ به وسیله یک سیم به دستگاه ضبط کننده که در اینجا NVR نام دارد، متصل می‌شود.

البته اگر از سوییچی غیر از سوییچ PoE استفاده شود، برای تامین برق دوربین‌ها باز هم نیاز به کابل برق مجزا خواهد بود که معمولا این کار انجام نشده و به سادگی با استفاده از یک سوییچ PoE سیم کشی دوربین‌های تحت شبکه به سادگی انجام می‌گیرد.

 

رنگ سیم های دوربین مدار بسته چگونه است؟

رنگ سیم های دوربین مدار بسته که در واقع درباره کابل‌های متصل شده به دوربین‌های مداربسته مطرح می‌شود، بیشتر برای دوربین‌های تحت شبکه که از کابل‌های شبکه بهره می‌برند مطرح شده و برای دوربین‌های آنالوگ رنگ خاصی مطرح نیست. چون این دوربین‌ها از کابل کواکسیال استفاده می‌کنند که از یک سری رسانا و عایق که در یکدیگر محصور شده‌اند، ساخته شده است.

اما کابل‌های شبکه که در سیستم‌های تحت شبکه استفاده می‌شوند دارای ساختار پیچیده‌تری هستند. این کابل‌ها در داخل خود دارای 8 سری سیم هستند که دو به دو با یکدیگر به صورت جفت قرار گرفته‌اند. رنگ سیم های دوربین مدار بسته تحت شبکه به صورت قهوه‌ای، سفید قهوه‌ای، سبز، سفید سبز، آبی، سفید آبی، نارنجی و سفید نارنجی است.

چینش رنگ سیم های دوربین مدار بسته در حالت اول که به اتصال کراس (Cross) و یا استاندارد T-568A معروف است بیشتر در کشور کانادا استفاده می‌شود.

از آن برای اتصال مستقیم دوربین به کامپیوتر بهره می‌برند که به ترتیب سفید سبز، سبز، سفید نارنجی، آبی، سفید آبی، نارنجی، سفیده قهوه‌ای و قهوه‌ای کنار هم قرار می‌گیرند.

اما در استاندارد دوم که استریت (Staright) یا T-568B نام دارد و در ایران استفاده بیشتری دارد برای اتصال کابل شبکه به دستگاه روتر یا سوییچ مورد استفاده قرار می‌گیرد که ترتیب رنگ سیم های دوربین مدار بسته در آن برابر با سفید نارنجی، نارنجی، سفید سبز، آبی، سفید آبی، سبز، سفید قهوه‌ای و قهوه‌ای است.

از این هشت رنگ سیم، چهار عدد آن‌ها وظیفه انتقال سیگنال و 4 سیم دیگر برای استفاده از سرعت‌های بالا و استفاده‌های دیگر تعبیه شده است.

البته می‌توان برای دسته بندی خود کابل‌ها (در یک سیستم امنیتی) بر اساس استفاده‌ای که دارند از کابل‌هایی با بدنه رنگی متفاوت استفاده کرد مانند رنگ خکستری و آبی برای کابل شبکه، رنگ قرمز برای سیستم‌های حریق، رنگ سبز، زرد، بنفش و نارنجی برای سیستم‌های امنیتی و…

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

[mc4wp_form id="68"]
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من