چگونه می توان امنیت اینترنت اشیا ( IOT ) را با Blockchain تامین کرد؟

فهرست مطالب

ا

نیازی به گفتن این مهم نیست که چقدر میزان امنیت در اینترنت اشیا ( IOT ) مهم و حیاتی است . زمانی که دستگاه های مختلف به شبکه IOT اضافه می شوند ، ما با یک شبکه بسیار بزرگ روبرو هستیم که همواره در حال گسترش و بزرگ شدن است از این رو مقوله امنیت این شبکه یک نگرانی بزرگ است ، در این راستا Blockchain می تواند به خوبی به ما کمک کند .امروزه دستگاه های مختلف بصورت مکرر به شبکه های IOT متصل شده یا از آن شبکه ها خارج می شوند ، این تجهیزات می تواند یک دوربین مدار بسته باشد یا یک Reader کنترل تردد ، اما آنچه که مهم است میزان امنیت اطلاعات در این شبکه هاست . در سال 2016 واقعه DDoS را به یاد بیاورید ، در آن حادثه دوربین ها و رکورد های تحت شبکه چندین شرکت
بزرگ هک شده و مورد استفاده هکر ها قرار گرفت و سپس برای چندین ساعت چندین سایت مشهور با تعطیلی کامل روبرو شدند . این تنها یک نمونه از تهدیداتی است که می تواند ما را در دنیای IOT ، هدف قرار دهد .

جیسون تریبی به عنوان یکی از مشاورین حوزه امنیتی در IOTدر این زمینه گفت : ” تجربه فعالیت من به عنوان نماینده ویژه امنیت سایبری در FBI به من آموخت که هر دستگاهی می تواند به راحتی در خطر هک شدن و مورد سو استفاده قرار گرفتن، باشد . این دستگاه می تواند دوربین تحت شبکه ، خانه هوشمند و یا سایر دستگاههای تحت IOT باشد و هیچ استثنایی در این زمینه وجود ندارد .

تریبی در این زمینه ادامه داد ؛ رایانه های قدیمی ، سرور ها ، لپ تاپ ها و تمامی تجهیزاتی که به اینترنت متصل می شوند به راحتی می توانند مورد آسیب قرار بگیرند به گونه ای که حتی کاربر از هک شدن سیستم باخبر نشود . اینکه یک دستگاه مورد هجوم قرار بگیرد مشکل چندان بزرگی نیست ، مشکل بزرگ زمانی است که شمار زیادی از دستگاه هایی که در یک شبکه IOT هستند مورد هجوم قرار گرفته و امنیتشان دچار مشکل شود . درآن موقع راهکار های امنیتی کاربرد چندانی نخواهد داشت . از این رو پیشگیری از خطرات سایبری از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

ین درست جایی است که Blockchain می تواند به خوبی به ما کمک کرده و مفید باشد . بر اساس گزارشسایت Steel Kiwi ، بلوکچین ها شبکه هایی هستند که میلیون ها کاربر می توانند در سراسر جهان در آنهاعضو شوند و هر کاربر اطلاعات خود را به درون شبکه Blockchain اضافه کند . این شبکه با رمز گذاریاطلاعات از آنها در برابر هک و سو استفاده جلوگیری می کند . در واقع در این شبکه استفاده کنندگان اصلیاز اطلاعات باید با استفاده از ابزار هایی که این شبکه در اختیار  آنها می گذارد صحت یا جعلی بودن این اطلاعاترا تایید کنند . این سیستم با استفاده از سه کلید مختلف تاییدیه را به کاربران می دهد ( رمز اختصاصی ، رمزعمومی و رمز لحظه ای ) . به عبارت ساده تر این رمز ها به اعضای بلوک چین اجازه می دهد تا از صحتاطلاعات مطمئن باشند .

این قابلیت منحصر به فرد Blockchain باعث می شود تا امکان هک شدن اطلاعات تقریبا غیر ممکن شود .یک هکر برای دستیابی به اطلاعات IOT تحت Blockchain باید بتواند همزمان اطلاعات ذخیره شده در همهکامپیوتر های شبکه اینترنت را هک کند که این غیر ممکن است . برای اینکار هکر باید بتواند همزمان کل شبکهرا غیر فعال کند که این امر نیز غیر ممکت است . در این سیستم هر کامپیوتر مانند یک نود شناخته می شودو شناسایی آن برای هکر ها امری دشوار است . با افزایش تعداد کاربران ، تعداد نود ها هم افزایش می یابد ازاین رو شبکه های بلوک چین با کاربران بیشتر به مراتب نسبت به هک اطلاعات مقاوم تر هستند و نفوذ به آنهاتقریبا غیر ممکن است .

از این رو به نظر می رسد که استفاده از راه حلی مانند Blockchain می تواند امنیت شبکه های IOT و تجهیزاتدرون آن را به میزان بسیار زیادی ارتقا دهد .تریبی همچنین اعتقاد دارد که شاید بلوک چین یک راهکار مناسب برای مقابله با هک و حفظ امنیت اطلاعاتدر یک شبکه اینترنت اشیا باشد اما شاید هنوز زود باشد که این راه حل را به عنوان راهکار نهایی مقابله در برابرسو استفاده از اطلاعات معرفی کنیم . اما مطمئنا Blockchain می تواند یک راه حل خوب برای شروع کار باشد .

منبع : سایت مجله A&S

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

[mc4wp_form id="68"]
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من