مشخصات دوربین تحت شبکه و آشنایی کامل با آن

فهرست مطالب

در هنگام انتخاب دوربین اطلاع از مشخصات دوربین تحت شبکه می تواند به شما کمک کند تا محصولی مناسب با نیاز خود را انتخاب نمایید. به همین دلیل قصد داریم تا مشخصات فنی دوربین های تحت شبکه را بیان کنیم.

جزییات زیادی را می توان برای مشخصات دوربین تحت شبکه نام برد اما یکی از عوامل مهم در انتخاب دوربین، نوع کاربرد آن است. برای نمونه در صورتی که می خواهید دوربین را در بیرون از منزل نصب کنید باید به خصوصیاتی مانند تصویربرداری در نور کم نیز توجه شود.

اما در صورتی که قصد نصب دوربین برای فضای داخلی را دارید به زاویه دید گسترده باید دقت شود.

دوربین های متنوعی از برندهای مختلف مانند دوربین دام هایک ویژن این ویژگی را دارد که می توان آن را از نمایندگی هایک ویژن تهیه کرد. برای نصب آنها نیز می توانید از منابع مختلف آموزش نصب دوربین تحت شبکه موجود در فضای اینترنت استفاده کنید. اما بهتر است این کار بوسیله یک کارشناس فنی انجام شود.

مشخصات فنی دوربین های تحت شبکه

رزولوشن

از خصوصیات بسیار مهم در دوربین تحت شبکه هایک ویژن است که براساس پیکسل معین می شود. هر تصویری که در تلویزیون مشاهده می شود از هزار نقطه نورانی ایجاد شده است. تصاویری که نقاط نورانی زیادی دارند جزییات بیشتری را نیز نشان می دهند و عکس این مورد نیز صادق است.

 

مشخصات دوربین تحت شبکه و آشنایی کامل با آن

 

نسبت تصویر

یکی دیگر از خصوصیات تصویر نسبت تصویر است و ممکن است یک پیکسل چند فرمت داشته باشد. نسبت تصویر در دوربین به صورت های 4:3 یا 16:9 نشان داده می شود که نشان دهنده طول و عرض تصویر به صوت ضریب می باشد.

حساسیت نوری

این ویژگی نشان دهنده این است که یک دوربین هایک ویژن در کمترین نور نیز می تواند تصویر را واضح دریافت کند. واحد این مشخصه لوکس است و دوربین در نور کم، تصویری با حداقل نویز را ایجاد میکند. در هنگامی که نور کم است تقویت کننده سنسور نیز باید بیشتر کار کند که به همین دلیل ممکن است در تصویر نویز ایجاد شود که به همین علت از ضریب سیگنال به نویز استفاده می کنند.

کمیت IRE را کمیتی تخصصی می دانند و برای نمونه IRE30 به معنای این است که سیگنال ایجاد شده در سنسور دوربین دریافت می شود.

هر چه این عدد کمتر باشد به این معنا است که ایجاد تصویر برای دوربین سخت بوده و تصویربرداری از فضای کم نور سخت می شود، ضمن آن که تصاویر با کیفیت پایینی ثبت خواهند شد.

 

مشخصات دوربین تحت شبکه

 

سرعت شاتر نیز در حداقل نور نیز تاثیر دارد. هر چه شاتر باز باشد ایجاد تصویر با نور زیاد نیز امکان بالاتری دارد زیرا که سنسور فرصت زیادی برای دریافت نور خواهد داشت. کاهش سرعت شاتر به معنای دریافت فریم کم در ثانیه است. به عبارتی دیگر با کاهش سرعت شاتر فیلم ها روشن تر می شود اما تعداد فریم های آن کم خواهد بود.

 

لنز

لنزها در دوربین ها دارای اهیمت هستند و ویژگی مهمی در مشخصات دوربین تحت شبکه می باشند. برای نمونه لنز واید را می توان در اتاق استفاده کرد زیرا که با قرارگیری در زاویه ای درست خواهد توانست کل اتاق را پوشش دهد. در صورتی که لنز زاویه بسته، کاهش زاویه دید داشته و اهداف و تصاویر از نقاط دور را نشان می دهد که برای فضای باز مناسب تر است.

 

زاویه لنز

واحد این مشخصه میلیمتر است که هر چه عدد کمتری باشد زاویه بازتری را پوشش می دهد. برای نمونه لنز 2mm می تواند تا 110 درجه از فضا را پوشش دهد و لنز 50mm نیز فقط 5 درجه از فضای دید را خواهد داشت. پس در انتخاب دوربین باید توجه کنید که می خواهید اهداف را از دور یا نزدیک و یا گسترده مشاهده کنید و متناسب با آن باید لنز خود را انتخاب نمایید.

 

توانایی نوری لنز

این مشخصه را با F نشان می دهند و به صورت F-Number معرفی می شود. برای نمونه دوربین f1.2 نسبت به دوربین f2.0 نور بیشتری دریافت می کند که به صورت غیر مستقیم بر روی حداقل نور مورد نیاز دوربین تاثیر دارد.

نوع لنز

لنزها به دو صورت ثابت و متغییر هستند که برای کاربر تنظیم فوکوس و زوم را فراهم می کند. لنز ثابت فاصله کانونی ثابتی دارد و هرچه فاصله کانونی کم شود زاویه دید بیشتر می شود. اما در لنز متغیر فاصله کانونی آن قابل تغییر است و می توان آن را تنظیم کرد.

 

مشخصات دوربین تحت شبکه و آشنایی کامل با آن

قابلیت WDR

این قابلیت برای رفع اختلاف نور ایجاد شده در داخل و خارج شاتر است و مخفف عبارت Wide Dynamic Range می باشد که در نتیجه تصویر را به صورت واضح نمایش می دهد. دوربین با استفاده از دو سنسور CCD سرعت بالا و سرعت پایین تصویر را اسکن کرده و پردازشگر تصویر این دو را ترکیب و تصویر واضح را ارائه میدهد.

قابلیت DWDR

در این مشخصه نیز از دو پردازنده استفاده می شود که یکی تصویر روشن و دیگری تصویر تاریک را برداشته و با یکدیگر تلفیق می کنند که در نتیجه تصویر واضحی را ایجاد می کند.

قابلیت DNR

این مورد جهت کم کردن نویز استفاده می شود که در صورت کم بودن نور، نویزها به صورت نقطه کوچک در تصویر نشان داده می شوند.

قابلیت BLC

مکانیزمی که برای پوشاندن بخش های پرنور در تصویر استفاده شده تا از تاثیرگذاری آن بر روی دیگر بخش های تصویر جلوگیری شود.

قابلیت Onvif

یکی دیگر از مشخصات دوربین تحت شبکه قابلیت Onvif است. هر دوربینی برای ارسال و دریافت اطلاعات از پروتکل مخصوص به خود استفاده می کند. Onvif باعث می شود تا یک استاندارد عمومی بدون توجه به تولیدکنندگان آنها در ارتباط بین دوربین های مداربسته ایجاد شود. به بیانی دیگر در صورتی که آنها امکان ONVIF را داشته باشند بتوان دوربین هایی با برند مختلف را به هم اتصال داد.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

[mc4wp_form id="68"]
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من