ویژگی IRIS در دوربین های مدار بسته

فهرست مطالب

آیریس ( IRIS) در واقع نقش عنبیه را در دوربین مداربسته هایک ویژن بازی می کند و روی لنز دوربین قرار می گیرد. به عبارت دیگر دلیل نام گذاری آیریس به خاطر عملکرد مشابه این قطعه به عنبیه چشم انسان می باشد. همانگونه که در چشم انسان وظیفه کنترل ورود میزان نور توسط عنبیه انجام می شود در دوربین های مدار بسته هم آیریس وظیفه کنترل ورود نور به دوربین را بر عهده دارد. به عبارت دیگر این قطعه نقش حیاتی در تصویر برداری دوربین دارد چرا که اگر نور زیادی از طریق ایریس وارد دوربین شود تصویر به شدت روشن می شود و در غیر این صورت تصویر تیره می باشد که مشتریان را کلافه می کند.

آیریس دارای انواع مختلفی است که عبارتند از: آیریس ثابت ( Fixed Iris)، آیریس دستی ( Manual Iris)، آیریس اتوماتیک ( Auto Iris) و P Iris در ادامه در مورد هر کدام توضیح می دهیم.

آیریس ثابت

شدت نور وارد شده توسط آیریس ثابت به دوربین و روی چیپ ست تصویر برداری دوربین همواره ثابت است به عبارت دیگر آیریس هیچ کنترلی روی میزان نور ورودی در طول شبانه روز روی شدت نور وارد شده به دوربین ندارد. از این رو معمولا از دوربین هایی که دارای لنز های با آیریس ثابت هستند در موقعیت هایی استفاده می شود که شدت نور در طول روز و شب ثابت است. به عنوان مثال اتاق های داخلی اداره جات و یا فضای داخل لابی ساختمان های مسکونی و اداری و بسیاری از موارد شبیه به این را می توان با دوربین ها و آیریس هایی از این نوع پوشش داد.

آیریس دستی

تنظیم دریچه آیریس در این نوع از دوربین ها به صورت دستی انجام می شود. کاربر می تواند به صورت دستی و در هنگام نصب دریچه آیریس لنز را با توجه به نور محیط تنظیم کند و به این ترتیب کیفیت تصویر مناسب را از دوربین دریافت کند. اما مشکل آنجاست که اگر در طول شبانه روز شدت نوز کم یا زیاد شود کیفیت تصویر دوربین افت می کند لذا کاربر باید همواره اقدام به تنظیم آیریس کند که این موضوع بسیار خسته کننده است و علاوه بر آن می تواند باعث شود که عمر مفید دوربین کم شود یا حتی در برخی از موارد زاویه دید دوربین و فوکوس آن از تنظیم خارج گردد.

آیریس اتوماتیک

این آیریس ها همانگونه که از نامشان پیداست کنترل ورود و خروج نور از طریق لنز به دریچه دوربین را بصورت اتوماتیک انجام می دهند و دریچه آیریس با تغییر شدت نور محیط باز و بسته می شود این مهم کمک می کند تا تصویر دوربین در شرایط نوری مختلف در طول شبانه روز با کیفیت مناسب ارائه شود و مشتریان همیشه از تصاویر راضی خواهند بود. این آیریس ها کمی از آیریس های دستی و ثابت گران تر هستند. نقطه ضعف این آیریس ها اینست که در مواقعی که دریچه آیریس بیش از حد باز یا بسته باشد امکان دارد که زاویه دید و فوکوس دوربین تغییر جزئی داشته باشد.

آیریس های اتوماتیک خود به دو نوع DC Iris ( که دریچه آیریس توسط مدار داخلی دوربین کنترل می شود) و Video Iris (که دریچه آیریس توسط مدار کنترل کننده داخل لنز کنترل می شود) تقسیم بندی می شوند.

P-Iris

این مدل از آیریس مدل پیشرفته ای از آیریس های خودکار می باشد. کنترل ذریچه آیریس در این نوع توسط موتورهای مکانیکی دقیق با توجه به شدت نور محیط تنظیم می شود. معایب موجود در آیریس اتوماتیک در پی آیریس وجود ندارد با این همه این نوع از آیرییس ها قیمت بالاتری نسبت به مدل های گفته شده در بالا دارند و لذا بهتر است فقط در موقعیت های حساس از دوربین های مجهز به این نوع آیریس استفاده نمود.

آشنایی با آیریس و انواع آن به ما کمک می کند تا با توجه به موقعیت قرار گرفتن دوربین از مدل های مختلف استفاده کنیم، به کار گیری دوربین های با آیریس مناسب باعث می شود تا بهترین کیفیت دوربین ها را در اختیار داشته باشیم. در ادامه با ذکر چند مثال به توضیح بیشتر این موضوع می پردازیم.

اگر شما به دنبال نصب دوربین مدار بسته در یک مکان اداری یا دولتی هستید که در طول روز تنها در ساعت های کاری به آن نیاز دارید می توانید از دوربین های مدار بسته با آیریس ثابت یا دستی استفاده کنید. این مهم با عث می شود تا علاوه بر قیمت مناسب بالاترین کیفیت تصویر را از دوربین دریافت کنید.

اگر شما نیاز به دوربین مدار بسته در یک موقعیت بیرونی مانند پارکینگ، محوطه ی پیرامونی، حیاط و … هستید بهترین انتخاب استفاده از دوربین های مدار بسته مجهز به آیریس اتوماتیک می باشد تا با توجه به شدت نور متغیر محیط در طول شبانه روز بهترین تصویر را داشته باشید.

اگر نیاز به نصب دوربین در فضای تجاری مهم مانند مراکز فروش مهم، صندوق های مغازه یا فروشگاه، طلا فروشی ها، بانک ها و پروژه هایی از این جنس دارید بهتر است از دوربین های مجهز به پی آیریس P-Iris استفاده کنید تا در طول روز بهترین کیفیت بدون هیچگونه افتی را در اختیار داشته باشید.

به خاطر داشته باشید که رعایت استاندارد های مربوط به آیریس به شما کمک می کند تا بهینه ترین انتخاب را داشته باشید. چرا که دوربین های مدار بسته برای ارائه بهترین کیفیت نیاز به نور مناسب دارند و این نور از دریچه آیریس به آنها داده می شود.

منبع : hikvision.com

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

[mc4wp_form id="68"]
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من