8 علت اصلی پرش دوربین مداربسته و راه حل بر طرف کردن آن همراه با فیلم

فهرست مطالب

یکی از مشکلات رایج در دوربین ها، پرش دوربین مداربسته است که موجب می شود تصاویر به خوبی دیده نشوند. البته استفاده از دستگاه ضبط کننده هایی که بر روی کیفیت تصاویر تاثیر دارند مانند DVR هایک ویژن و NVR هایک ویژن به دلیل امکاناتی که به کاربر ارائه می دهند می‌توانند تصاویر با کیفیتی را برای شما تصویربرداری کنند.

علت تار شدن تصویر دوربین مداربسته

برخی از این امکانات عبارتست از تکنولوژی WDR و DWDR (رفع اختلاف نور موجود در تصاویر)، فناوری DIS (رفع لرزش تصاویر در وزش باد) را بیان کرد. میتوانید لیست قیمت این محصولات را در لیست قیمت هایک ویژن مشاهده نمایید.

علت پرش تصویر دوربین مداربسته میتواند پارامترهای مختلفی باشد. تار شدن تصاویر ممکن است در روز و شب اتفاق بیفتد که در ادامه برخی از این موارد را بیان می کنیم.

 

فوکوس نامناسب

فوکوس نامناسب یکی از علت پرش تصویر دوربین مداربسته است. باید در نظر داشت رزلوشن تصویر یکی از موارد بسیار تاثیرگذار بر روی کیفیت تصاویر است. به همین دلیل عدم تمرکز سنسور دوربین و لنز آن در یک نقطه مشخص، باعث تشکیل تصویر تار می شود. برای حل این مشکل باید به این نکته دقت شود که اگر دوربین دارای لنز متغییر است با چرخاندن پیچ آن میتوانید لنز آن را تنظیم کنید.

 

علت اصلی پرش تصویر دوربین مداربسته

 

این لنزها قابلیت بزرگنمایی دارند و تغییر فاصله کانونی بوسیله  zoom out و zoom in میتواند انجام شود. در صورتی که دوربین دارای لنز ثابت باشد نیازی به فوکوس ندارد زیرا این تنظیمات به صورت خودکار توسط کارخانه انجام می شود.

اگر لازم است فاصله سنسور و لنز را تنظیم کنید میتوانید لنز را در جهت عقربه ساعت بچرخانید تا تصویر با کیفیتی را دریافت کنید.

 

عدم تنظیم عمق میدان

اگر عمق میدان در دوربین مداربسته درست تنظیم نشود یکی دیگر از علت های پرش دوربین مداربسته است. به همین دلیل تصاویر دریافت شده دستگاه تار بوده و هم کیفیت پایینی دارند. برای تنظیم عمق میدان باید دهانه لنز یا Aperture را تنظیم کنید.  بنابراین با تنظیم کردن دهانه لنز میتوانید فوکوس زیاد و کم و دریافت تصویر با رزولوشن بالا داشته باشید.

 

معیوب بودن لنز دوربین

معیوب بودن لنز دوربین می تواند علت پرش تصویر دوربین مداربسته باشد. زیرا لنز دوربین بر روی شفافیت و کیفیت تصاویر بسیار تاثیرگذار است و با آسیب دیدن آن، تصاویر به صورت تیره دریافت می شوند.  تشخیص خرابی لنز دوربین باید توسط یک شخص حرفه ای انجام گیرد زیرا که این کار کاملا تخصصی است و توسط خود شما نمی تواند انجام گیرد.

 

معیوب بودن لنز دوربین مداربسته

 

ایراد داشتن منبع تغذیه دوربین

زمانی که منبع تغذیه دوربین مداربسته خراب شود تصاویر دوربین نیز تار می شوند. افت ولتاژ ورودی دستگاه نیز علاوه بر این که در تصاویر نویز ایجاد می کند شدت و وضوح تصاویر را کاهش می دهد. اگر شدت ولتاژ ورودی دوربین مداربسته 9 ولت و یا کمتر باشد تصاویر با کیفیت پایین به کاربر ارائه داده می شود.

برای رفع پرش دوربین مداربسته بهتر است منبع تغذیه دوربین را تعویض کنید.

 

نورهای مادون قرمز

نورهای مادون قرمز نیز می توانند تصاویر دوربین مدار بسته را تار کنند. در داخل دوربین های مداربسته معمولا از یک فیلتر جهت رفع نور مادون قرمز قرار داده می شود. اگر نورخورشید بیش از حد به لنز دوربین تابیده شود در نتیجه تصاویر دریافتی دوربین های مدار بسته نیز تار می شوند.

در این مشکل یعنی شیشه موجود در جلوی دوربین در زمان روشن بودن مادون قرمز علاوه بر بازتاب نور، همان نور مادون قرمز را به سمت لنز دستگاه می فرستد. برای رفع این ایراد باید شیشه جلوی دوربین را باز کرده و تصاویر دریافتی را مجددا بررسی کنید.

البته اگر دوربین نیز سایه بان داشته باشد میتواند علت پرش تصویر دوربین مداربسته نصب آن سایه بان باشد.

 

Infrared lights

کثیف بودن لنز

به دلیل جمع شدن گرد وغبار و لکه بر روی لنز، تصاویر نیز می توانند تار شوند. علت این آلودگی ها ناشی از نوسانات دمایی است که بتدریج لنز دوربین را آلوده می کند. عدم تمیز کردن لنزهای دوربین موجب کدر شدن تصاویر می شود. به غیز از این موارد کیفیت پایین لنز نیز می تواند بر روی پرش دوربین مداربسته در ضبط تصاویر تاثیرگذار باشد.

 

مقاله پیشنهادی هایک ویژن: چگونه کیفیت فیلم دوربین مداربسته را بیشتر کنیم؟

 

آلوده بودن سنسور

دوربین های ارزان به دلیل عدم مقاومت در برابر گرد وغبار و نفوذ آب خیلی زود کثیف می شوند. یکی از علت های تاری تصاویر دوربین، آلوده بودن سنسور است. برای پاک کردن آن باید لنز را از برد جدا کرده و سپس سنسور دوربین را تمیز کنید.

 

کیفیت و طول کابل

اگر کابل ها طولانی باشند تصاویر دچار افت کیفیت می شوند و پرش دوربین مدار بسته خواهید داشت. ضمن آن که کابل های طولانی به احتمال زیاد دچار آسیب می شوند. علاوه بر طول کابلها، کیفیت خود کابل ها نیز بر روی تصاویر تاثیر مستقیمی دارند. برای مثال بهتر است از کابل های مسی روکش دار، بجای کابل های آلومینیومی استفاده شود.

کابل های بی کیفیت، موجب تکه تک شدن تصویر شده، اما بر روی شبکه تاثیر بدی ندارد.

برای دریافت پشتیبانی می توانید به صفحه اطلاعات تماس و آدرس نمایندگی هایک ویژن مراجعه کنید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

[mc4wp_form id="68"]
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من