انواع دوربین مداربسته و کاربردهای آن‌ها (راهنمای جامع خرید)

فهرست مطالب

انواع دوربین مداربسته را می‌توان در ۷ دسته‌بندی جای داد. بناست در این نوشته انواع دوربین‌ها را براساس شکل ظاهری آن‌ها دسته‌بندی می‌کنیم. هر چند می‌توان معیارهای دیگری نیز برای این دسته‌بندی داشت. از جمله انواع دوربین مداربسته بر اساس تکنولوژی ساخت یا براساس انواع لنز و غیره. در این نوشته همانطور که گفتیم مبنای ما برای دسته بندی بیشتر بر اساس شکل ظاهری است. اما اشاره‌هایی نیز به سایر معیارها خواهیم داشت. در نهایت کدام نوع دوربین مداربسته مناسب شماست؟ در ادامه با ما همراه باشید و بهترین تصمیم را بگیرید.

برای انتخاب انواع دوربین مداربسته باید به چه نکاتی دقت کنیم؟

نکاتی برای انتخاب از بین انواع دوربین‌های مداربسته را در این بخش مرور می‌کنیم. زمانی که شما اقدام به خرید یک دوربین مداربسته می‌کنید گزینه ها آنقدری زیاد هستند که به جز سردرگم شدن چاره ای باقی نمی‌ماند. با این حال نکاتی وجود دارد که دقت به آنها به کمتر سردرگم شدن ما کمک بیشتری می‌کند. از این جمله می‌توان به شناخت هر چه بیشتر انواع دوربین‌های مداربسته اشاره کرد. البته مواردی مانند بودجه، کیفیت محصول و در دسترس بودن و خدمات پس از فروش نیز در این انتخاب تاثیر شایانی دارد.

علاوه بر این‌ها اگر کمی فنی باشید ممکن است به مشخصات دوربین‌ها نیز توجه نشان دهید. مواردی مانند:

  • رزولوشن تصویری که در نهایت به دست می‌آید
  • نوع سنسور دوربین مداربسته
  • زاویه پوشش داده شده توسط دوربین
  • محلی که قرار است دوربین نصب شود.
انواع دوربین امنیتی

انواع دوربین های امنیتی

در ادامه سعی داریم تا اطلاعات کاملی در این زمینه را با معرفی انواع دوربین‌های مداربسته ترکیب کنیم. این به شما کمک می‌کند تا متناسبت‌رین نوع با نیاز خودتان را در نهایت انتخاب کنید.

انواع دوربین مداربسته کدامند؟ ( ۷ دسته‌بندی )

به صورت تقریبی ۷ شکل ظاهری متفاوت برای دوربین‌های مداربسته وجود دارد. منظور از شکل ظاهری دقیقا شکل بدنه دوربین است. این ۷ دسته‌بندی به شرح زیر است:

اول: دوربین‌های دام یا گنبدی شکل یا Dome

دوم: دوربین‌های بولت یا گلوله‌ای شکل یا Bullet

سوم: دوربین مداربسته جاسوسی یا spy

چهارم: دوربین مداربسته با قابلیت زوم یا چرخش به طرفین یا PTZ

پنجم: دوربین مداربسته چشم ماهی یا fisheye

ششم: دوربین مداربسته  لامپی  یا Light Bulb

هفتم: دوربین مداربسته کیوب  یا Cube

در ادامه هر کدام از این ۷ مورد را با جزئیات زیادی شرح می‌دهیم. قرار است با کاربردهای هر یک از این دسته‌بندی‌ها به طور کامل آشنا شویم.

اول: دوربین‌های دام یا گنبدی شکل یا Dome

دوربین مداربسته دام

دوربین مداربسته دام یا dome

دوربین مداربسته دام نام خود را از شکل گنبد مانندش وام گرفته است. ظاهر دوربین‌های دام به گونه‌ای است که مشخص نیست از کدام جهت در حال تصویربرداری هستند. همین موضوع کار مجرمان را کمی سخت می‌کند. به همین دلیل در میان انواع دوربین‌های مداربسته دوربین‌های دام یک فضای عدم اطمینانی برای دزدان فراهم می‌کند و این به نفع شما خواهد بود.

دوربین مداربسته گنبدی شکل یا دام

دوربین مداربسته دام که به شکل گنبد است

مزایا و معایب دوربین‌های دام

بدیهی است که هر نوعی از دوربین‌های مداربسته مزایا ومعایبی به همراه داشته باشد. برای دوربین‌های dome سه مزیت و سه عیب نام می‌بریم.

مزایای دوربین‌های دام
اول: زیاد جلب توجه نمی‌کنند

این خیلی خوب است که دوربین شما هم بر محیط شما نظارت داشته باشد و چندان توجه کسی را به خود جلب نکند. دوربین‌های دام این ویژگی را دارند. به علاوه دوربین‌های دام در ابعاد گوناگونی طراحی شده است. این یعنی در نهایت یک مدل که به دکوراسیون محیط شما بیاید و چندان در چشم نباشد پیدا می‌کنید. مدلی که در نهایت انتخاب می‌کنید قابل نصب در هر جایی است و این کار شما را واقعا آسان می‌کند.

دوم: کمتر در معرض خرابکاری هستند (حتی خرابکاری پرنده‌ها)

طراحی دوربین مداربسته دام به شکلی است که آن را از گزند خرابکارها در امان می‌دارد. این یعنی در برابر ضربه و مواد بیرونی مقاوم است. به علاوه شکل نصب و محل‌های نصب دوربین گنبدی به شکلی است که پرندگان نمی‌توانند روی آن لانه ساخته و یا خرابکاری کنند. این یعنی نباید نگران کثیفی دوربین و زحمت تمیز کردن آن بیفتید.

دوربین مداربسته هایک ویژن

دوربین مداربسته دام هایک ویژن

سوم: زاویه دید گسترده‌تر

به ۳ مورد بالا این موارد را نیز می‌توانیم اضافه کنیم:

  • طراحی این دوربین‌ها به گونه‌‌ای است که در هر نقطه‌ای قابلیت نصب دارند.
  • این نوع از دوربین‌ها برای استفاده در محیط‌های داخلی و همچنین فضاهای باز مناسب هستند.
  • شکل گنبدی بدنه این دوربین در برابر خرابکاری یا تداخل مقاوم‌تر است.
  • زاویه دید ۳۶۰ درجه دوربین باعث می شود همزمان به همه نقاط دید کافی داشته باشید.
معایب دوربین‌های دام
اول: میدان دید محدود

زاویه دیدی که توسط دوربین دام به شما ارائه می‌شود کاملا باز است. این یعنی اگر بخواهید به نمای کامل یک اتاق دسترسی داشته باشید، دوربین دام گزینه مناسبی است. اما همین موضوع باعث می‌شود در بزرگنمایی روی سوژ‌ه‌های محیط کیفیت ایده‌آلی نداشته باشیم.

دوم: کثیف شدن پوشش بیرونی دوربین

مانند هر دوربین دیگری که در محیط‌های بیرونی نصب می‌شود، دوربین‌ دام نیز ممکن است با گرد و غبار و سایر آلودگی‌ها کثیف شود. همین موضوع دید دوربین را می‌گیرد و این یک خطر برای امنیت محیط به حساب می‌آید. به خصوص اگر ارتفاع نصب دوربین به گونه‌ای باشد که تمیز کردن شیشه آن چندان آسان نباشد.

سوم: تغییر موقعیت انواع دوربین‌ مداربسته دام سخت است

دوربین مداربسته دام جز دوربین‌های مداربسته ثابت است. این یعنی یکبار که آن را در نقطه‌ای نصب کردید، تا همیشه یک زاویه دید مشخص و ثابت خواهید داشت. اگر بخواهید زاویه دید متفاوتی داشته باشید، باید هزینه نصب و راه اندازی دوربین مداربسته را از نو بپردازید.

مزایا و معایب دوربین‌های دام را بررسی کردیم. البته شاید هر کدام از مزایا از نظر شما عیب و برعکس هر کدام از معایب یک مزیت باشند. به هر حال همه چیز به نیازهای شما بستگی دارد.

کاربرد دوربین‌های دام

این نوع از دوربین‌های مداربسته برای هر جایی که نیاز به زاویه وسیع برای پوشش دارد مناسب است. از این جمله می‌توان به رستوران‌ها، هتل‌ها و سایر مشاغل که نیاز به نظارت دارند اشاره کرد. بهترین محل نصب دوربین‌های دام در نقاط استراتژیک است. به شکلی که دوربین بتواند بهترین دید را به اطراف داشته باشد. به نظر می‌رسد سقف هر مکان مناسب‌ترین نقطه برای این کار باشد.

انواع دوربین مداربسته دام

دوربین دام هایک ویژن

انواع دوربین مداربسته دام یا گنبدی

تنوع گزینه‌هایی که دوربین‌های دام  در اختیار شما قرار می‌دهند واقعا بالاست. این یعنی دوربین‌های دام را می‌توانید با هر تکنولوژی و کیفیتی متناسب با نیازهای خود پیدا کنید. در ادامه به طور دقیق متوجه می‌شوید که منظور چیست.

  • دوربین‌های دام مناسب فضای بیرون

همانطور که در بندهای قبلی گفته شد دوربین‌های دام یک گزینه مناسب برای فضاهای بیرونی هستند. ظاهر گنبدی این دوربین‌ها باعث میشود در برابر انواع آسیب‌های طبیعی تا حد زیادی مصون باشند. از این جمله می‌توان به باد و غبار و باران اشاره کرد.

  • دوربین‌های دام مناسب فضای داخلی

یک دوربین دام که درجای مناسبی نصب شده باشد بسیاری از نیازهای امنیتی آن محیط را رفع می‌کند. این دوربین‌ها می‌توانند شاهدی بر تمام اتفاقاتی باشند که در یک محیط رخ می‌دهد.

  • انواع دوربین مداربسته دام بر اساس تکنولوژی

دوربین‌های گنبدی شکل را براساس تکنولوژی ساخت می‌توان به دو دسته تحت شبکه و آنالوگ تقسیم کرد.

  • دوربین‌های آنالوگ analogue یا Non-ip dome camera

به تعبیر دیگر به این دوربین‌ها Non-IP میگویند. در بندهای بعدی دوربین‌های IP را معرفی می‌کنیم تا از خلاف آن یعنی Non-IP درک بهتری داشته باشیم. با این حال دوربین‌های Non-IP یا آنالوگ توسط یک کابل کواکسیکال به یک دستگاه ضبط کننده یا DVR متصل می‌شود. این یعنی داده‌های دوربین مداربسته شامل صدا و تصویر از طریق کابل منتقل و ذخیره می‌شوند.

  • دوربین‌های تحت شبکه یا IP dome camera

شاید پرکاربردترین دوربین‌های حال حاضر همین دوربین‌های تحت شبکه باشند که از بستر شبکه برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کنند. این شبکه می‌تواند یک شبکه داخلی Lan یا یک شبکه اینترنت وای فای باشد. در هر صورت نکته این است که در این نوع از دوربین‌ها خبری از انواع کابل نیست.

دوم: دوربین‌های بولت یا گلوله‌ای شکل یا Bullet

دوربین مداربسته بولت

دوربین مداربسته بولت

شکل ظاهری گلوله مانند دوربین‌های بولت حضور آنها در هر جا که باشند پررنگ می‌کند. به همین جهت به عنوان یک بازدارنده از جرم و خرابکاری گزینه‌ای حالی به حساب می‌آیند. ابن دوربین‌ها به واسطه ابعادی که دارند می‌توانند لنزهای بزرگی در خود جای بدهند. همین موضوع باعث می‌شود جزییات زیادی را از مسافت دور ببینند و ثبت کنند. به همین دلیل است که دوربین‌های بولت یک انتخاب مناسب برای محیط‌های بیرونی هستند.

مزایا و معایب دوربین‌های بولت

دوربینهای مداربسته بولت مانند هر دوربین دیگری مزایا و معایب مختلفی دارد. به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

مزایای دوربین‌های مداربسته بولت
اول: بازدارندگی قابل مشاهده

دوربین‌های بولت دوربین‌های ظریفی به حساب نمی‌آیند. از این رو شرکت‌ها و صاحبان خانه‌ها و سازمان‌ها برای استفاده ازاین نوع دوربین سرمایه گذاری می‌کنند. چرا که به دلیل شکل ظاهری‌اش بازدارندگی خوبی برای دزدها و خرابکارها دارد. در واقع هیچ مجرم عاقلی در جلوی چشم یک دوربین Bullet اقدام به جرم نمی‌کند.

دوم: برد طولانی و وسیع

یک دوربین دام می‌تواند یک زاویه باز از یک محیط را پوشش دهد. اما این دوربین بولت است که می‌تواند دید بهتری به موقعیت داشته باشد و تا دوردست را با کیفیت بالا ببیند. همین موضوع،‌ دوربین Bullet را به انتخابی مناسب برای نقاط وسیع تبدیل می‌کند.

سوم: تغییر موقعیت آسان دوربین‌های بولت

دوربین‌های بولت در جای خود امکان چرخش دارند. به همین دلیل اگر از موقعیت فعلی دوربین راضی نیستید و یا قصد دارید زاویه دیگری را ببینید، می‌توانید دوربین را در جای خود بچرخانید. بسته به نوع دوربین این کار می‌تواند در محل و یا از راه دور انجام شود.

معایب دوربین‌های مداربسته بولت
کاربرد دوربین بولت

کاربرد دوربین مداربسته بولت

اول: محل مناسبی برای خرابکاری پرنده‌ها و سایر خرابکاران

این که دوربین‌های بولت راحت شناسایی می‌شوند در کنار مزیتش یک عیب هم به حساب می‌آید. این یعنی خرابکاران می‌توانند با پرتاب اشیا یا به صورت دستی به آن‌ها آسیب برسانند. این کار بدیهی است که در روند کار دوربین اختلال ایجاد می‌کند. حتی ممکن است زمانی متوجه این موضوع بشوید که دیگر کار از کار گذشته باشد.

به علاوه برای دوربین‌های بولت که در محیط‌های بیرونی نصب می‌شوند، به واسطه شکل دوربین یک فضای کاملا مناسب برای خرابکاری پرنده‌ها نیز ایجاد می‌شود. البته ممکن است با به کاربردن تمهیداتی مانند سایه‌بان یا تغییر جایگاه نصب بتوان از برخی از این مزاحمت‌ها تا حدی جلوگیری کرد.

دوم: خراب کردن دکوراسیون محیط!

باز هم موضوع شکل و شمایل و ابعاد. دوربین بولت است. از آن جایی که در هر محیطی باشد سریع قابل تشخیص است، ممکن است ظاهر محیط شما را کمی خراب کند. این موضوع به خصوص وقتی اهمیت پیدا می‌کند که زیبایی محیط مهم است و شما نمی‌خواهید با حضور یک دوربین مداربسته آن را خراب کنید.

کاربرد دوربین‌های بولت

نصب دوربین مداربسته بولت

نصب دوربین مداربسته بولت در محیط بیرونی

دوربینهای بولت به طور متداول در موارد زیر کاربرد دارند:

– انواع دوربین مداربسته در پارکینگها

– دوربین مداربسته برای فرودگاه

– چهارراه‌ها و تقاطع‌ها

– راهروها

-کارخانه‌ها و کارگاه‌های بزرگ

-پمپ گاز

-بیمارستان‌ها

-کتابخانه‌ها

سوم: دوربین مداربسته جاسوسی یا spy

دوربین جاسوسی

دوربین مداربسته مخفی یا جاسوسی یا spy

دوربین مداربسته جاسوسی دستگاهی است که بدون اطلاع از افراد از یک مکان فیلم یا صدا ضبط می‌کنند. از این دوربین‌ها بعضی اوقات با مقاصد تجاری و اغلب برای فعالیت‌های نظارتی استفاده می‌رود. این دوربین‌ها به عنوان دوربین‌های پرستاری نیز شناخته می‌شوند. علت این است که در بررسی رفتار پرستارهای خانگی با کودکان نیز کاربرد متداولی دارند. به دوربین‌های جاسوسی spy یا hidden نیز گفته می‌شود. چرا که عمده فعالیت‌ آن‌ها در ردیابی افراد به صورتی مخفی یا جاسوس‌گونه است. با این مقدمه می‌توان حدس زد که دوربین‌های جاسوسی تا چه اندازه کوچک و قابل مخفی‌سازی باشند.

مزایا و معایب استفاده از دوربین‌های جاسوسی

به یکی از عمده‌ترین کارکردهای دوربین‌های مداربسته جاسوسی اشاره کردیم. منظور استفاده از این دوربین‌ها در بخش نظارت بر کودکانی که در کنار پرستار هستند. با این حال استفاده از انواع دوربین‌های spy مزایا و معایبی دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

مزایای استفاده از دوربین جاسوسی در خانه یا محل کار

دوربین‌های جاسوسی یا دوربین مخفی از ما در برابر فعالیت‌های مجرمانه و سارقان محافظت می‌کند. افراد از این دوربین‌ها برای زیر نظر گرفتن اعضای خانواده و یا کارکنان خود استفاده می‌کنند. همچنین در صورتی که کودک شما در خانه در کنار یک پرستار است و یا بعد از مدرسه تکالیفش را انجام نمی‌دهد، با یک دوربین مخفی به سادگی قابل دریابی است.

در زمانی که شما در منزل یا محل کارتان نباشید، می‌توانید به شکلی کاملا نامحسوس از آن‌ چه در خانه یا محل کارتان می‌گذرد آگاه باشید. بدون اینکه کسی از این آگاهی، آگاه باشد. به این موارد مراقبت از انبار، اموال و ابزارتان را نیز اضافه کنید. در هر صورت هر جا که شما حاضر نیستید اما می‌خواهید چشم و گوشی به صورت مخفی در محل داشته باشید، دوربین‌های جاسوسی در اختیار شما هستند. این موضوع از ابعاد شخصی تا مقاصد کاملا تجاری و سیاسی قابل بسط است.

کاربرد دوربین جاسوسی

کاربردهای دوربین جاسوسی یا دوربین مخفی

معایب استفاده از انواع دوربین مداربسته جاسوسی

در کنار مزایایی که دوربین‌های spy به همراه داشت، نقض حریم خصوصی افراد بزرگترین عیب آن است. تصور این که یک چشمی همواره نظاره‌گر شماست، حتما زندگی را سخت می‌کند. بدتر این که از وجود این چشم ناظر اطلاع نداشته باشید. حس بی اعتمادی ناشی از این نظارت جاسوس‌گونه بین اعضای خانواده از بدیهیات است. حسی که در نهایت ممکن است به مشاجرات خانوادگی و یا نارضایتی و رنجش افراد شود. هر چند بعد از تصمیم به استفاده از این دوربین‌ها، به سادگی می‌توان چنین پایانی را تصور کرد.

به علاوه دوربین‌ مخفی به سادگی توسط سیگنال‌های بی‌سیم قابل ردیابی است. این یعنی آن چه توسط دوربین‌ شما نظاره می‌شود، توسط یک هکر دوربین مداربسته نیز قابل ردیابی است. از این اطلاعات به سادگی برای ضربه زدن به صاحب دوربین،‌ می‌توان استفاده کرد. این یعنی امنیت اطلاعات در مورد این دوربین‌ها چندان معنی ندارد. به علاوه از آن‌ جایی که دوربین‌های جاسوسی بدون کسب اجازه از مراجع قضایی نصب می‌شوند، در صورت هک، امکان پیگیری قضایی نیز ندارند. این یعنی اطلاعاتی که از دست رفت، از دست رفت!

کاربردهای دوربین مداربسته مخفی یا جاسوسی

دوربین‌های اسپای به دلیل شکل ظاهری معمولا در محیط کسب و کار یا خانه شما پنهان هستند. انواع مختلفی از دوربین‌های جاسوسی وجود دارد که برای محیط‌های خاص طراحی شده‌اند. این دوربین‌ها می‌توانند بی‌سیم یا کابلی باشند. یک دوربین مخفی سیمی به یک دستگاه ذخیره‌سازی متصل است. در حالی که یک دوربین بی‌سیم اطلاعات را به یک گیرنده در شعاع کوچکی منتقل می‌کند.

نباید از حق گذشت که دوربین‌های جاسوسی کمک بزرگی در حفاظت، ایمنی و تحقیقات هستند. این دوربین‌ها در صورتی که توسط مجریان قانون و در محیط‌های تجاری استفاده شوند، شاهدی بر دزدی یا رفتارهای سوء هستند. ماموران امنیتی از دوربین‌های مخفی برای نظارت بر فعالیت‌ها و سناریوهایی استفاده می‌کنند که ردیابی آن‌ها با تجهیزات صوتی و تصویری استاندارد امکان پذیر نیست.

در بخش بعدی به مزایا و معایب این دوربین‌ها اشاره می‌کنیم. اما به طور مختصر در صورتی که دوربین‌های spy توسط افراد محیط کشف شود، حس بی اعتمادی و یا محدود شدن یا تجاوز به حریم خصوص آن‌ها موضوعی است که باید پیش‌تر به آن فکر شود.

چهارم: دوربین مداربسته با قابلیت زوم یا چرخش به طرفین یا PTZ

دوربین چرخشی

دوربین مداربسته چرخشی یا pan tilt zoom

نام دوربین مداربسته PTZ از اختصار سه کلمه Pan tilt Zoom گرفته شده است. دوربین‌های مداربسته PTZ با قطعات مکانیکی ساخته شده که به آنها اجازه می‌دهد تا از چپ به راست و از بالا به پایین بچرخند. به علاوه این دوربین‌ها قابلیت روم بر روی یک سوژه را نیز برای شما فراهم می‌کنند. دوربین‌های PTZ معمولا برای نظارت بر مناطق گسترده که نیاز به دید ۱۸۰ یا ۳۶۰ درجه دارند استفاده می‌شود. این دوربین‌ها بهتر است توسط یک اپراتور که از راه دور می‌تواند دوربین را کنترل کند، کنترل شود.  البته با استفاده از یکسری نرم‌افزارها می‌توان دوربین را طوری تنظیم کرد که به صورت خودکار فعالیت‌های حرکتی را دنبال کند.

مزایا و معایب انواع دوربین مداربسته PTZ

دوربین‌های PTZ دست شما را برای نظارت هر چه بیشتر بر یک محیط بزرگ باز می‌گذارد. این دوربین‌ها به اپراتورها اجازه می‌دهد تا سوژه‌های متحرک را بررسی کنند و رویدادها را با دقت بیشتری زیر نظر بگیرند. برای انتخاب بهترین دوربین مداربسته PTZ از میان انواع دوربین‌های مداربسته بهتر است نگاهی به مزایا و معایب آنها داشته باشیم.

مزایای انواع دوربین مداربسته PTZ
اول: میدان دید وسیع

دوربینهای PTZ برای نظارت بر یک منطقه بزرگ بسیار مناسب هستند. البته ممکن است در زمان چرخش دوربین بعضی نقاط به عنوان نقطه کور به حساب بیایند. در این صورت توصیه می‌شود دوربین‌های PTZ در کنار یک دوربین ثابت استفاده شود. این دوربین‌ها وابسته به مدلی که دارند می‌توانند در هر نقطه چرخش به طرفین و بالا و پایین را داشته باشند.

دوم: ردیابی خودکار سوژه‌های متحرک

ردیابی خودکار عملکردی است که دوربین مداربسته PTZ را قادر می‌کند تا میدان دید خود را بر اساس حرکت اجسام متحرک در مسیر تنظیم کند. این کاربرد PTZ در مناطقی که معمولا ساکت هستند و حداقل حرکت را دارند، بهترین عملکرد را دارد.

سوم: امکان کنترل از راه دور با PTZ

با دوربین‌های PTZ میتوانید از راه دور به محیط تحت پوشش نظارت داشته باشید. این دوربین به شما کمک می‌کند تا بدون حضور در محیط زاویه دید متفاوتی را تجربه کنید. این کار به وسیله نرم‌افزارهای گوناگون موبایل یا دسکتاپ انجام می‌شود.

چهارم: قابلیت زوم با pan tilt zoom

اکثر دوربین‌های PTZ از قابلیت زوم اپتیکال پشتیبانی می‌کنند. این کاربرد برای مشاهده و گرفتن اشیا از راه دور مانند پلاک

معایب دوربینهای PTZ

بهتر است به جای معایب از کلمه ملاحظات استفاده کنیم. چرا که مواردی که در ادامه می‌آید بیشتر نکاتی هستند که با رعایت آنها می‌توانید به بیشترین حد از پوشش در نظارت برسید.

اول: میدان دید PTZ

شاید عجیب باشد که از میدان دید دوربین‌های pan tilt zoom هم در بخش مزایا و هم در بخش معایب استفاده کردیم. اما حقیقت این است که با وجودی که این نوع از دوربین‌های مداربسته میدان دید وسیعی در اختیار شما قرار می‌دهد، نمی‌تواند این کار را به طور هم زمان انجام دهد. این یعنی زمانی که دوربین به سمت دیگری چرخیده باشد، سمت مخالف نقطه کور به حساب می‌آید و دیگر تحت پوشش دوربین نیست. همین موضوع می‌تواند باعث شکاف امنیتی شده و امنیت یک محیط را به خطر بیاندازد.

دوم: طول عمر انواع دوربین مداربسته PTZ

از انجایی که دوربین‌های ptz قطعات متحرک زیادی دارند که شامل موتورها برای حرکت و چرخش و زوم است، اغلب دوام کمتری نسبت به دوربین‌های ثابت دارد. در تخصیص بودجه برای راه اندازی یک سیستم امنیتی به این نکته توجه کنید. در خرید دوربین مداربسته PTZ دقت کنید که حتما برندها معتبر و با کیفیت را انتخاب کنید. همچنین دقت کنید که دوربین در برابر ضربه (IK10) و آب و هوا (IP66) با استانداردهای مربوط مجهز شده باشد. گارانتی دوربین مداربسته دیگر نکته‌ای است که باید به آن دقت کنید.

سوم: هزینه بالاتر دوربین‌های ptz

بعضی از اوقات انتخاب یک دوربین ثابت مثل دوربین چشم ماهی به جای دوربین PTZ انتخاب عاقلانه‌تری به حساب می‌آید. چرا که این دوربین‌ها پوشش‌دهی بهتری از محیط با هزینه کمتر در اختیار شما قرار می‌دهند. با این کار شاید قابلیت زوم در لحظه روی سوژه را از دست بدهید اما امکان زوم دیجیتالی بیشتری روی فیلم‌های ضبط شده خواهید داشت.

چهارم: تاخیر در فرمان دوربین ptz

یک مساله رایج که دوربین‌های ptz با آن درگیر هستند، تاخیر فرمان بالاست. از آن جایی که بعضی از این دوربین‌ها به طور دستی توسط یک اپراتور فرمان چرخش یا زوم را دریافت می‌کنند، ممکن است بین ارسال دستور تا اجرای آن تاخیر بالایی ایجاد شود. همین موضوع شکاف امنیتی به حساب می‌آید. به علاوه گاهی خارج شدن دوربین از تنظیمات باعث ایجاد اختلال‌هایی میشود که در لحظه ایجاد مشکل می‌کند.

کاربرد دوربین مداربسته ptz

کاربرد دوربین چرخشی

کاربرد دوربین‌های مداربسته PTZ

دوربین‌های PTZ را می‌توان در محدوده وسیع‌تری از مناطق مانند استادیوم‌ها، محوطه‌های صنعتی بزرگ و مناطق وسیع و فضای باز استفاده کرد. چند مورد از کاربردهای انواع دوربین مداربسته ptz را مرور می‌کنیم:

  • استادیوم‌های ورزشی و تفریحی:

در طول برگزاری یک کنسرت یا مسابقه فوتبال، امنیت تماشاچیان باید به نحو احسن انجام شود. نظارت بر ورودی‌ها و خروجی‌ها، محل‌های نشستن و نقاط مهم و استراتژیک باید همواره زیر نظر باشند.

  • پارکینگ‌ها:

پارکینگ‌‌ها نیز از مکان‌هایی هستند که در آن‌ها احتمال وقوع جرم و دزدی زیاد است. به همین دلیل است که باید امنیت محل پارک خودروها در ورود و خروج و همچنین محوطه پارکینگ برقرار شود.

  • مراکز حمل و نقل:

متروها، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس و یا ترمینال‌ها از مکان‌های پرتردد هستند. در چنین مکان‌هایی با استفاده از انواع دوربین‌های مداربسته از جمله دوربین PTZ امنیت محیط را فراهم می‌کنند. در این محیط‌ها احتمال فعالیت‌های مشکوک وجود دارد که باید قبل از به وقوع پیوستن جرمی به آن‌‌ها رسیدگی کرد.

  • پارک‌ها:

پارک‌ها محیط‌هایی هستند که مستعد خرابکاری و رفتارهای غیرقانونی است. در چنین محیطی که از قضا محل رفت و آمد خانواده‌ها و کودکان است باید نسبت به برقراری امنیت تلاشی دوچندان انجام داد.

  • نقاط استراتژیک:

انبارهای تجهیزات مهم،‌ مراکز توزیع و هر نقطه‌ای که به نوعی حساس و استراتژیک به حساب بیاید از گزند خرابکاری در امان نیست. در چنین شرایطی یک دوربین PTZ مناسب می‌تواند نیاز شما را رفع کند.

همانطور که بررسی کردیم، دوربین مداربسته PTZ کاربرد زیادی دارد. در ادامه می‌خواهیم انواع دوربین‌های pan tilt zoom را بررسی کنیم.

انواع دوربین مداربسته  PTZ

انواع دوربین PTZ

انواع دوربین مداربسته PTZ یا چرخشی

  • دوربین مداربسته تحت شبکه :PTZدوربین‌های چرخشی یا PTZ تحت شبکه تمامی مزایای تحت شبکه بودن و PTZ را با هم دارند. منظور از دوربین تحت شبکه، دوربینی است که از پروتکل اینترنت یا شبکه محلی Lan برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کند. این دوربین‌ها مانند هر دوربین تحت شبکه یا IP بدون کابل‌کشی است. در صورتیکه شبکه اینترنت یا WIFI قوی در اختیار داشته باشید، تصاویر انتقالی از طریق دوربین IP PTZ با کیفیت بالا و بدون تاخیر خواهد بود.
    • دوربین مداربستهPTZ PoE: این دوربین‌های مداربسته از کابل اترنت که به یک سوئیچ poE وصل است استفاده می‌کند. هدف این است که بتواند از این طریق برق و اتصال اینترنت را دریافت کند تا امکان انتقال تصاویر با کیفیت بالا وجود داشته باشد. این نوع از دوربین‌ها نسبت به اتصال WiFi قوی‌تر هستند.
    • دوربین آنالوگ :PTZ دوربین مداربسته آنالوگ PTZ از سیگنال‌های ویدیویی آنالوگ برای ضبط و انتقال تصاویر استفاده می‌کند. در این نوع از دوربین از کابل‌های کواکسیال برای اتصال به ضبط کننده DVR استفاده می‌شود. در این روش چون حجم داده‌هایی که ذخیره می‌شود بالاست از روش‌های فشرده‌سازی باید استفاده شود.
  • دوربین PTZ در فضای باز: برای یک دوربین چرخشی که در محیط باز نصب می‌شود داشتن استانداردهای لازم برای مقاومت در برابر گرد و غبار و آب باران ضروری است.
  • دوربین PTZ بی‌سیم:‌ اگر اجرای دوربین مداربسته را بدون کابل انجام دهید، دوربین PTZ بی‌سیم خواهیم داشت. در مکان‌هایی که کابل‌کشی چندان مقرون‌ به صرفه نباشد از این روش استفاده می‌کنند.

تفاوت دوربین مداربسته PTZ با Speed Dome چیست؟

دوربین مداربسته اسپیددام

دوربین مداربسته اسپیددام یا همان PTZ

در جستجوی انواع دوربین‌های مداربسته به اسم اسپیددام یا speeddome برمی‌خوریم. دوربین speed dome همان دوربین مداربسته Ptz است که قابلیت کنترل و زوم از راه دور دارد. البته ویژگی‌های دوربین‌های اسپیددام به همین مقدار خلاصه نمی‌شود. اما برای کامل‌تر شدن بحث اشاره‌ای در این قسمت به آن داشتیم.

پنجم: دوربین مداربسته چشم ماهی یا fisheye

دوربین مداربسته چشم ماهی

دوربین مداربسته چشم ماهی یا فیش آی

دوربین مداربسته چشم ماهی یا fish eye دوربینی با قابلیتی خاص است. این دوربین‌ها از انواع دوربین‌های مداربسته تحت شبکه هستند. علت نامگذاری این دوربین‌ها، شباهت عملکرد لنز‌ آن‌ها به چشم ماهی است. امکان ثبت تصاویر از تمامی زوایا در این دوربین‌ها موجود است.

مزایا و معایب انواع دوربین مداربسته چشم ماهی

استفاده از دوربین‌های چشم‌ماهی بسیار مقرون به صرفه و بهینه است. با این‌حال محدودیت‌هایی نیز در استفاده از این دوربین‌ها وجود دارد. در ادامه به معرفی مزایا و معایب این دوربین‌ها می‌پردازیم.

مزایای استفاده از دوربین مداربسته چشم ماهی
اول: نظارت پانوراما بر محیط اما با احتیاط!

دوربین‌های فیش آی، نام خود را هم از شکل و هم از توانایی خود در ارائه چشم اندازهای پانوراما گرفته‌اند. مظور از چشم انداز پانوراما، زاویه دید ۱۸۰ درجه و ۳۶۰ درجه از منطقه تحت نظارت آن‌هاست. این دوربین‌ها ابعاد کوچکی دارند. این یعنی بر خلاف دوربین‌های دیگر مثل انواع بولت، چندان توجه دزدان و خرابکاران را جلب نمی‌کند.

این موضوع از یک جهت باعث کاهش بازدارندگی آن‌ها می‌شود اما به میزان نامحسوس بودن آن‌ها اضافه می‌کند. در واقع ترکیب این دوربین مداربسته با سایر انواع دوربین‌ها می‌تواند نظارتی قرص و محکم ایجاد کند. صاحبان فروشگاه‌ها یا مکان‌های بازی‌های حساس از همین روش برای جلوگیری از ورود متقلبان استفاده می‌کنند.

دوم: نظارتی همه جانبه اما با یک دوربین

در ادامه مزیت قبلی باید به این مورد اشاره کرد که یک دوربین چشم ماهی کاری را می‌کند که شاید چندین دوربین بولت انجام دهند. یعنی برای داشتن همان زاویه دید به تعداد بیشتر دوربین بولت و فقط یک دوربین چشم ماهی نیاز دارید. به لحاظ هزینه و بودجه استفاده از دوربین چشم‌ماهی مقرون به صرفه‌تر به نظر می‌رسد. همچنین در مقایسه، یک دوربین PTZ که در بند قبلی معرفی شد، پوششی ۳۶۰ درجه فراهم می‌کند اما نه در یک نمای واحد. چیزی که توسط دوربین فیش آی به سادگی تامین می‌شود.

دوربین fisheye فیش آی

شکل ظاهری دوربین fisheye شبیه چشم ماهی است

سوم: حرکت، چرخش و بزرگنمایی در لحظه!

وقتی می‌گوییم حرکت و چرخش و بزرگنمایی دوربین‌های PTZ به ذهن می‌آید. این موارد از قابلیت‌های دوربین چشم ماهی نیز هست. این قابلیت هم به صورت زنده و هم برای فیلم‌های از پیش ضبط شده کاربرد دارد. این موضوع به ماموران امنیتی که به دنبال کشف یک جرم هستند، کمک می‌کند تا در جهت‌های مختلف گردش و در صورت نیاز زوم کنند و جزئیات بهتری را زیر نظر بگیرند.

چهارم: ساده و مقرون به صرفه

دوربین های فیش آی طراحی نسبتا ساده‌ای دارند. در طراحی این دوربین‌ها از سنسورهای کمتری نسبت به دوربین‌های چندسنسوری استفاده شده است. این یعنی هزینه تولید و بعد نگهداری این دوربین‌ها کم است. در دوربین‌های چندسنسوری باید فیلم‌ها و تصاویر گرفته‌شده توسط هر سنسور در کنار هم تجمیع شوند تا یک تصویر پانورامای واقعی ایجاد کنند. این یعنی در کنار اپراتورهای دوربین مداربسته نیاز به افرادی داریم که در این زمینه حرفه‌ای باشند. یافتن و آموزش چنین شخصی نیاز به هزینه مازاد دارد. به علاوه زمان مشخصی برای انجام این فرآیند مورد نیاز است. این در حالی است که دوربین‌های چشم ماهی تصاویر پانوراما را به صورت خودکار تولید می‌کنند. همه این‌ها به معنی صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های آموزش است.

زاویه دید دوربین چشم ماهی

زاویه دید دوربین مداربسته چشم ماهی در مقایسه با نمای معمولی

معایب دوربین مداربسته چشم ماهی
اول: افزایش خطر خرابی قطعات

همان طور که گفته شد، دوربین‌های فیش‌آی از چندین سنسور برای ثبت تصاویر استفاده می‌کنند. این یعنی تجهیزات سخت‌افزاری زیادی در این دوربین‌ها وجود دارد. بدیهی است که تجهیزات بیشتر یعنی خرابی بیشتر و در نهایت نیاز به تعمیر بیشتر. این دوربین‌ها نسبت به دوربین‌های تک سنسوری پانورامای سنتی بسیار پیچیده‌تر هستند. به همین دلیل نگهداری ‌آن نیز چالش برانگیز‌تر است.

دوم: برای فضاهای کوچک ایده‌آل نیست

به طور کلی نصب دوربین 360 درجه یا چشم ماهی در چه محل‌هایی مناسب نیست؟ با وجود این که استفاده از دوربین‌های چشم ماهی بسیار مقرون به صرفه و بهینه است، اما محدودیت‌هایی نیز در نصب این دوربین ها وجود دارد.به طور کلی نصب دوربین fisheye در این محل‌ها توصیه نمی‌شود:

  • محل با ارتفاع بیش از حد کوتاه و یا بیش از حد بلند
  • محل با سقف ناهم سطح
  • محل با نور کم
  • محیط های بیرونی

همین محدودیت در استفاده از انواع دوربین مداربسته چشم ماهی می‌تواند از عیب‌های آن به شمار بیاید.

سوم:  داشتن پتانسل برای ایجاد نقاط کور

تنظیم یک سنسور دوربین مداربسته برای پوشش منطقه تحت دید دوربین به اندازه کافی دشوار است. حال اگر بحث چند سنسور در میان باشد، چالش بیشتری ایجاد می‌شود. تنظیم زاویه دید یا FOV، عمق میدان یا DOF و افزایش میدان دید با کمترین حالت نقاط کور می‌تواند چالش برانگیز باشد.

ششم: دوربین مداربسته  لامپی  یا Light Bulb

دوربین مداربسته لامپی

دوربین مداربسته لامپی

دوربین مداربسته لامپی یا Light Bulb همان طور که از اسمش برمی‌آید، ظاهری شبیه به لامپ دارد. این نوع دوربین‌ها شکل خاصی از دوربین‌های امنیتی هستند که امنیت خانه شما را در فضای داخلی و بیرونی آن تامین می‌کنند. بسیاری از این دوربین‌ها به سادگی با اتصال به جریان برق کار می‌کنند.

دوربین‌ لامپی چگونه کار می‌کنند؟

بسیاری از دوربین‌های امنیتی لامپی وایرلس هستند. اما برخلاف انواع سنتی دوربین‌های وایرلس، از باتری به عنوان منبع تغذیه استفاده می‌کنند. اما مانند همه دوربین‌های وایرلس از شبکه اینترنت WiFi برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند. این دوربین‌ها مانند انواع چشم ماهی پوششی ۳۶۰ درجه در محیط دارند. همچنین این دوربین‌ها با قابلیت‌های خانه هوشمند نیز سازگار هستند.

مزایا و معایب انواع دوربین مداربسته لامپی

دوربین‌های لامپی تقریبا از انواع جدید دوربین‌های امنیتی هستند. برای شمایی که قصد دارید امنیت محیط خود را با این دوربین‌ها تامین کنید، فهرستی از مزایا و معایب دوربین لامپی را آماده کرده‌ایم:

مزایای انواع دوربین لامپی
اول: نصب آسان

نصب دوربین لامپی بسیار آسان است. از آن جایی که بسیاری از مدل‌های آن وایرلس هستند، هیچ سیم‌کشی اضافه‌ یا نکته‌ خاصی برای نصب آن‌ها وجود ندارد. فقط کافیست آن را در محل سرپیچ لامپ‌های معمولی بپیچانید و تمام! به طور خودکار شروع به کار می‌کند.

دوم: ظاهری بدون جلب توجه

شکل دوربین‌های لامپی جلب توجه نمی‌کند. به دلیل شکل ظاهری‌شان به سادگی در دکوراسیون محیط ادغام می‌شوند. این یعنی یک دزد و خرابکار با خیال اینکه هیچ دوربینی در محیط نیست، به راحتی گرفتار می‌شود.

سوم: قابلیت چرخش به طرفین و دنبال کردن خودکار سوژه

دوربین‌ مداربسته لامپی می‌تواند تا ۳۶۰ درجه به چپ و راست بچرخد. این موضوع باعث می‌شود بتواند زاویه دید وسیعی را پوشش دهد. علاوه بر این قابلیت چرخش به بالا و پایین را نیز دارد. با قابلیت‌های هوش مصنوعی یا AI، قابلیت‌های هوشمندی نیز در این دوربین‌ها تعبیه شده است.

چهارم: دسترسی از راه دور

بسیاری از انواع دوربین مداربسته لامپی، توسط نرم‌افزار دوربین مداربسته مناسب می‌توانند از راه دور قابل دسترسی باشند. این یعنی می‌توانید امنیت محیط خود را از هر جایی زیر نظر گرفته و اقدامات لازم را انجام دهید.

معایب انواع دوربین لامپی
اول: کیفیت دوربین‌های لامپی

اگر در مورد دوربین‌های مداربسته لامپی در سایت Amazon سرچ کنید، اسامی برندهای معروف به چشمتان نمی‌خورد. از این نظر شاید به مجبور به تهیه محصولاتی باشیم که تضمین درستی بر با کیفیت بودن آن‌ها وجود ندارد.

دوربین لامپی

دوربین مداربسته لامپی به شکل لامپ‌های معمولی

دوم: مسائل مربوط به امنیت و حریم خصوصی

به دلیل شکل ظاهری دوربین‌های لامپی تشخیص آن از لامپ‌های معمولی ممکن است کمی دشوار باشد. به همین دلیل افرادی که اهداف درستی ندارند، ممکن است از این دوربین‌ها برای جاسوسی در حریم خصوصی افراد استفاده کنند. همچنین برای محیط‌های بیرونی ممکن است وجود این دوربین‌ها برای همسایه‌ها نیز خوشایند نباشد. چرا که قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه برای این دوربین‌ها وجود دارد.

سوم: اتصال اینترنت

مانند هر دوربین مداربسته‌ای که از اتصال اینترنت برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند، دوربین‌های لامپی نیز از مشکلات ناشی از اینترنت مصون نیستند. قطعی اینترنت یا مشکلات مربوط به هک اطلاعات،‌ مشکلاتی هستند که برای دوربین‌های لامپی وای‌فای هم وجود دارد.

کاربرد دوربین مداربسته لامپی

کاربرد یک دوربین مداربسته با محل‌های مناسب برای نصب آن مشخص می‌شود. دوربین مداربسته لامپی را می‌توان در مکان‌های مختلفی نصب کرد. برای مثال:

  • ورودی خانه

بسیاری از مردم از دوربین مداربسته لامپی در ورودی خانه خود استفاده می‌کنند. که هم نیاز نور و هم نیاز امنیتی را همزمان برطرف می‌کند.

  • حیاط جلویی و حیاط پشتی

محیط جلویی و پشتی خانه شما می‌تواند در معرض خطر دزدی باشد. دوربین مداربسته لامپی امنیت این محیط‌ها را به شکل نامحسوسی برقرار می‌کند. فقط دقت کنید که این محیط‌ها در محدوده وای‌فای شما باشند. در غیر این صورت هیچ اطلاعاتی از طریق شبکه شما منتقل نخواهد شد.

دوربین مداربسته لامپی در برای تراس

نصب دوربین مداربسته لامپی در محیط بیرونی

  • تراس و بالکن

تراس و بالکن نیز محیط‌های هوشمندانه‌ای برای نصب دوربین لامپی هستند. علاوه بر این که با استفاده از این دوربین‌ها نور این محیط‌ها را تامین می‌کنید، با شکل ظاهری این دوربین‌ها، به زیبایی تراس و بالکن نیز کمک می‌کنید.

  • داخل خانه

انواع دوربین مداربسته لامپی می‌توانند با کمک از تجهیزات داخل خانه برای لامپ‌های معمولی، استفاده شوند. همچنین می‌توانند برای انتقال اطلاعات از اتصال وای‌فای داخل خانه نیز استفاده کنند. با این کار کودکان شما، حیوانات خانگی شما، کارمندان شما و هر آن چه نیاز دارید تحت نظر خواهند بود.

هفتم: دوربین مداربسته کیوب  یا Cube

دوربین مداربسته مکعبی

دوربین مداربسته مکعبی یا Cube

دوربین مداربسته مکعبی یا Cube یک دوربین مداربسته کوچک و مکعبی شکل است که اندازه آن معمولا بین ۱ تا ۳ اینچ از هر طرف است. این دوربین‌ها بر خلاف انواع سنتی دوربین‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا کمترین جلب توجه را در محیط داشته باشند. این اندازه کوچک اما ویژگی‌های زیادی به همراه دارد. تصاویری که توسط این دوربین‌ها ضبط می‌شوند می‌توانند از راه دور توسط گوشی همراه ردیابی شوند. به علاوه با ویژگی‌هایی همچون تشخیص حرکت (motion Detection)، دید در شب (Night Vision) و لنزهای زاویه باز (Wide) و کارت‌های حافظه امکان ذخیره سازی ابری با یک دوربین مداربسته همه چیز تمام مواجه هستیم.

ویژگی‌های منحصر به فرد دوربین‌های امنیتی Cube

دوربین‌های مینی مکعب مداربسته چندین ویژگی خاص را ارائه می‌کنند. همین موضوع آن‌ها را نسبت به سایر ابزارهای نظارتی متمایز می‌کند. از این جمله:

اول: اندازه فشرده و جمع و جور

شکل کوچک و مکعبی این دوربین به شما اجازه می‌دهد که آن را در هر جایی نصب کنید. همانطور که در بندهای قبلی گفتیم ابعاد این دوربین در حد ۱ تا ۳ اینچ (یعنی ۳ تا ۷.۵ سانتی‌متر) است. یعنی به سادگی در گوشه کنار محیط مورد نظر شما، قفسه‌ها، وسایل نقلیه و مواردی از این دست قرار می‌گیرد.

دوم: طراحی ظریف و دور از جلب توجه

سازندگان دوربین‌های مکعبی به زیبایی این دوربین‌ها و میزان جلب توجه آن‌ها در محیط نیز توجه کرده‌‌اند. این دوربین‌ها به سادگی با محیط افراد خود ترکیب می‌شوند. همین موضوع باعث می‌شود با کمترین جلب توجه، وظیفه امنیتی و نظارتی خود را انجام بدهند. هر چند از زاویه دید دیگری این موضوع یک عیب هم به حساب می‌اید. چرا که به میزانی که دوربین مداربسته دید دید باشد، بازدارندگی بیشتری نیز خواهد داشت. از این جهت دوربین‌های مکعبی با دوربین‌های جاسوسی رقابت می‌کنند.

سوم: گزینه‌های انعطاف پذیر برای نصب
انواع دوربین مکعبی

انواع دوربین مداربسته مکعبی

دوربین‌های Cube طیف گسترده‌ای از زوایای دید ثابت و قابل تنظیم و گزینه‌های نصب را پوشش می‌دهند. این انعطاف پذیری به کاربران امکان می‌دهد تا موقعیت‌های وای‌فای دوربین مکعبی را به خوبی تنظیم کنند. همه این‌ها باعث می‌شود دوربین مکعبی با محدودیت‌های نصب منحصر به فرد داخل یا خارج خانه سازگار شوند.

چهارم: آسانی نصب و راه اندازی

از شکل دوربین‌های مکعبی هم برمی‌اید که نصب آن‌ها بسیار ساده باشد. در واقع در نصب این دوربین‌ها هیچ نیازی به کارهای الکتریکی و نوسازی نیست. طراحی همه‌کاره و باتری داخلی این دوربین‌ها نصب سریع و آسان آن را در هر مکانی بدون نیاز به متخصص و نصاب حرفه‌ای دوربین مداربسته ممکن می‌سازد.

پنجم: ادغام با سیستم‌های خانه هوشمند

اگر در مورد پلتفرم‌های خانه هوشمند مثل amazon alexa یا google home آشنایی داشته باشید، باید بدانید که بسیاری از انواع دوربین مداربسته مکعبی با این پلتفرم‌ها سازگاری دارند. \

سایر ویژگی‌های دوربین مداربسته مکعبی
دوربین کیوب

دوربین مداربسته به شکل مکعب یا cube

علاوه بر موارد گفته شده می‌توان به چند ویژگی دیگر از دوربین‌های Cube اشاره کرد:

  • لنز با زاویه دید گسترده یا Wide angle lens
  • سنسور حساس به حرکت یا Motion detection
  • امکان ارتباط صوتی دو طرفه یا Two-way audio
  • امکان دید در شب یا Motion Vision
  • امکان دسترسی از راه دور یا Remote Viewing
  • امکان ذخیره‌سازی اطلاعات در فضای ابری یا Cloud Storage
  • امنیت اطلاعات ذخیره‌شده و هک نشدن یا Privacy Features

در دامه به کاربردهای دوربین‌های کیوب یا مکعبی اشاره می‌کنیم.

کاربرد انواع دوربین‌ مداربسته مکعبی

دوربین‌های مداربسته مکعبی یک راه‌حل امنیتی فوق‌العاده برای بسیاری از نیازهای روزمره‌ شماست. امکان مشاهده از راه دور،‌ نصب به صورت بی‌سیم، سازگاری و عملکرد مستقل، این دوربین‌ها را بسیار محبوب کرده است. از جمله کاربردهای دوربین‌های Cube می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اول: نظارت بر نوزاد

با قرار دادن دوربین مکعبی در قفسه کتاب یا دیوار مهد کودکتان می‌توانید تصویر کاملی از آنچه حوالی کودک شما اتفاق می‌افتد خبردار شوید. همچنین در طول شب می‌توانید دید کاملی نسبت به کودک داشته باشید. علاوه بر این، با برنامه‌های هشدار بدون ایجاد سر و صدا می‌توانید زا امنیت کودک با خبر شوید.

دوم: مراقبت از حیوانات خانگی

موارد گفته شده در بند قبلی برای حیوانات خانگی شما نیز کاربرد دارد. از طریق حسگرهای حرکتی یا تشخیص صدای انواع دوربین Cube، می‌توانید فعالیت‌های غیرعادی پیرامون حیوانات خانگی خود را شناسایی کنید.

سوم: فضاهای کوچک، دفاتر اداری و مغازه‌ها

دوربین‌های مکعبی بدون اینکه فضای زیادی اشغال کنند، قابل نصب در محل‌های حساس فضای کاری و اتاق کار شما هستند. اگر می‌خواهید یک راهرو، یک صندوق، انبار یا یک مکان کوچک را زیر نظر بگیرد، دوربین مکعبی می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

چهارم: قابلیت حمل به همه جا

به دلیل ابعاد ۳ تا ۷ سانتی‌متری دوربین مکعبی، به سادگی در جیب شما جا می‌شود. از این رو می‌توانید امنیت را با خودتان جابجا کنید. برای مثال درون اتوموبیل‌های اجاره‌ای، اتاق هتل، کمپ‌ها و مواردی از این دست را می‌توانیم نام ببریم.

 

نکته مهم در مورد انواع دوربین مداربسته

در خلال این متن بارها به سایر انواع دوربین‌های مداربسته برخوردیم. در مورد دوربین‌های تحت شبکه، دوربین‌های وایرلس یا بی‌سیم اشاره کردیم. به علاوه از دوربین‌های ۸ مگاپیکسلی، ۴ مگاپیکسلی یا مفاهیمی از این دست صحبت کردیم. شاید سوال برای شما ایجاد شده باشد: چرا این دوربین‌ها جزوی از ۷ دسته‌بندی این نوشته قرار نگرفته است؟ پاسخ روشن است. ما در این نوشته تمرکز را بر دسته‌بندی دوربین‌های مداربسته بر اساس شکل ظاهری قرار دادیم.

انواع دوربین‌ مداربسته را می‌توان بر اساس تکنولوژی ساخت، مدل لنز، محل کاربرد، قیمت و سایر فاکتورها نیز دسته‌بندی کرد. پرداختن به تمامی این دسته‌بندی‌ها در یک نوشته نمی‌گنجد. با این حال بعد از توضیح هر نوع از دوربین‌های معرفی شده در این نوشته، به سایر ویژگی‌های آن به شکل کاملی اشاره کردیم. در مورد محل کاربرد آن‌ها، زاویه دید،‌ تحت شبکه بودن یا بی‌سیم بودن و مواردی از این قبیل نیز صحبت کردیم.

نتیجه این که اگر با نوعی از دوربین مواجه شدید که در این نوشته به آن اشاره نشده بود، به احتمال زیاد مشمول موارد گفته شده در بند قبلی شده است.

انواع دوربین امنیتی

نکاتی در مورد انواع دوربین مداربسته

سخن پایانی

انواع دوربین مداربسته را در این نوشته معرفی کردیم. به طور خلاصه ۷ دسته شامل: دوربین‌های دام یا گنبدی شکل یا Dome، دوربین‌های بولت یا گلوله‌ای شکل یا Bullet، دوربین مداربسته جاسوسی یا spy، دوربین مداربسته با قابلیت زوم یا چرخش به طرفین یا PTZ و اسپیددام، دوربین مداربسته چشم ماهی یا fisheye، دوربین مداربسته  لامپی  یا Light Bulb، دوربین مداربسته کیوب  یا Cube. سعی ما بر این بود با مبنا قرار دادن شکل ظاهری این دوربین‌ها کامل‌ترین توضیحات به همراه تصاویر را در اختیار شما قرار دهیم. حالا برای خرید بهترین دوربین مداربسته راهنمای کاملی در اختیار دارید. در صورتی که سوال یا ابهامی در هر بخش برای شما پیش ‌آمد، حتما در بخش نظرات با ما همراه باشید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:
02154871200
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من