دوربین مدار بسته متحرک چیست ؟

یکی از انواع دوربین ها ، دوربین مدار بسته متحرک است، این نوع از دوربین امکان چرخیدن در سطح افقی و عمودی  را دارد و به علاوه می تواند بر روی اهداف زوم کند ، قابلیت چرخش و زوم کردن دوربین مدار بسته متحرک باعث می شود تا کاربران برای نظارت بر فضاهایی که نیاز به کنترل بیشتر و دقیق تری دارند از این نوع از دوربین ها استفاده کنند .البته توجه داشته باشید که استفاده از دوربین متحرک به تنهایی نمی تواند پوشش مناسبی ارائه نماید و باید از دوربین های متحرک در کنار دوربین مدار بسته ثابت برای تصویر برداری و پوشش استفاده کرد . این دوربین به دوربین PTZ هم معروف است ( PAN TILT ZOOM )

دوربین مدار بسته متحرک معمولا دارای ظاهری شبیه به دوربین دام بهمراه یک پایه هستند ، اما در حقیقت این دوربین ها برای چرخیدن در سطح افقی یا عمودی از موتور های دقیقی استفاده می کنند که در زیر کاور دوربین قرار گرفته است و این عامل باعث می شود که دوربین مدار بسته متحرک نسبت به دوربین دام کمی کشیده تر باشد .  از دوربین های متحرک یا گردان برای تصویر برداری محیط های وسیع استفاده می شود و به همین خاطر معمولا  این دوربین ها را در ارتفاع بالا نصب می کنند .

دوربین مدار بسته متحرک را می توان با فرمان مستقیم کاربر یا بطور اتوماتیک کنترل کرد، این دوربین قابلیت حرکت در همه جهت ها را دارد و از این رو می توان از یک دوربین مدار بسته متحرک به جای چند دوربین دام استفاده کرد و تمام مناطق مورد نظر را پوشش داد .

قابلیت PRESET در دوربین مدار بسته متحرک

در این قابلیت ، کاربر با تنظیم دوربین مدار بسته متحرک ،نقاط مختلفی را به عنوان هدف تعریف می کند تا دوربین به صورت اتوماتیک یا با فرمان مستقیم کاربر دوربین ، نقطه و صحنه مورد نظر را تصویر برداری کند. هر کدام از این منظره ها که در میدان دید 360 درجه دوربین اسپید دام قرار دارد را یک PRESET می نامند . در هر PRESET کاربر می تواند بر روی یک نقطه زوم کرده یا آن منطقه را از دور تصویر برداری نماید .

یکی از معایب دوربین مدار بسته متحرک ، تصویر برداری نظارتی است به این معنا که در صورتی که دوربین در حال تصویر برداری از یک قسمت است ، چنانچه اتفاقی در قسمت های دیگر رخ بدهد که خارج از میدان دید باشد ، کاربر قادر به مشاهده آن نخواهد بود .

قابلیت زوم یا بزرگنمایی دوربین مدار بسته متحرک

دوربین گردان از لنز های با قابلیت زوم بالا استفاده می کند که باعث می شود تا دوربین بتواند بر روی اشیا یا افراد زوم کرده و جزئیات بیشتری را تصویر برداری کند،  دوربین مدار بسته متحرک می تواند به دو صورت بر روی تصاویر زوم نماید، زوم دیجیتال و زوم اپتیکال که هر کدام بر حسب X نمایش داده می شوند .

زوم دیجیتال دوربین مدار بسته متحرک

زوم دیجیتال تمام قسمت های تصویر را بزرگنمایی می کند ، این موضوع باعث افت کیفیت تصویر می شود. به زبان ساده تر ، زمانی که کاربر بر روی تصویر دوربین مدار بسته متحرک زوم دیجیتال می کند ، کل تصویر بزرگتر می شود و این باعث می شود تا تصویر کیفیت پایینی داشته باشد .

زوم اپتیکال دوربین مدار بسته متحرک

در زوم اپتیکال ، فاصله کانونی دوربین همزمان با بزرگنمایی تصویر ، تغییر می کند ( افزایش می یابد ) که این مهم باعث می شود تا کاربر بصورت اپتیکال و بدون افت کیفیت بر روی هدف زوم نماید . زوم اپتیکال دوربین گردان از جمله مهمترین نقاط قوت یک دوربین مدار بسته متحرک است و اساسا دوربین های گردان بر اساس قدرت زوم اپتیکال هم دسته بندی می شوند . دوربین های اسپیدا دام امروزی قابلیت زوم واقعی یا زوم اپتیکال 10X ، 20X ، 30X و … را دارند و کاربران با توجه به نیاز خود می توانند دوربین مناسب را انتخاب نمایند .

محصولی متناسب با انتخاب شما یافت نشد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها