با انواع سنسور دوربین مداربسته هایک ویژن آشنا شوید!

فهرست مطالب

برای آشنایی با انواع سنسور دوربین هایک ویژن ابتدا بهتر است با نحوه کار آنها سنسور آشنا شویم. در دوربین های مداربسته و دستگاه هایی که وظیفه تصویربرداری دارند قطعه ای که دریافت نور و تبدل آن به سیگنال الکتریکی را انجام می دهد سنسور نامیده می شود.

یکی از مولفه های مهمی که موجب ایجاد تصویر با کیفیت در دوربین های هایک ویژن می شود، سنسور تصویر است. به طوری که قیمت تمام شده دوربین مداربسته براساس تکنولوژی استفاده شده در سنسور تصویر تعیین می گردد.

معرفی انواع سنسور

انواع سنسور دوربین مداربسته هایک ویژن و یا انواع سنسور تصویر Image sensor دوربین مدار بسته به دو گروه (Complementary Metal-Oxide Semiconductor) CMOS و (Charge Coupled Device) CCD تقسیم می گردد. این سنسورها نیز به گروه های مختلفی دسته بندی می شوند. در ابتدا سنسورهای CCD و سپس سنسورهای CMOS به بازار عرضه شدند.

 

معرفی کامل انواع سنسور دوربین مداربسته

 

در اوایل ورود سنسور CCD این محصول یکی از بهترین سنسورهای زمان خود بود. سپس با عرضه شدن سنسور CMOS و به دلیل پیشرفت زیاد خود، این سنسور توانست جایگزین سنسور CCD شود.

امروزه سنسورهای CMOS در بازارهای بین المللی سهم بسیاری دارد، به صورتی که 90 درصد سهم این بازار را به خود اختصاص داده است. میان دو سنسور های نامبرده شده تفاوت هایی موجود دارد.

تفاوت این دو سنسور در این است که سنسور CCD نور دریافتی را به لبه تراشه می رساند و پس از آن انتقال می دهد در صورتی که در سنسور CMOS پیکسل ها خود این انتقال را انجام می دهند. یکی دیگر از تفاوت های این دو میزان سرعت خواندشان است که سرعت خواندن سنسور CMOS نسبت به سنسور CCD بیشتر می باشد.

 

نحوه کار سنسور دوربین مداربسته

بیشتر چیپ های تصویر امروزه نیمه هادی و داری حساسیت به نور هستند. این چیپ ها با برخورد نور به سطحشان بخشی از نور را از خود عبور خواهند داد. با قرار دادن تعداد زیادی از این نیمه هادی ها کنار یکدیگر سلول نوری تشکیل می شود.

 

درباره انواع سنسور دوربین مدار بسته چه میدانید؟

 

که در نتیجه سطحی ایجاد می شود که با برخورد نور یک تصویر، تصویر را به صورت سیگنال الکتریکی تبدیل می کند. چیپ ها به رنگ حساسیت ندارند و تصاویر را به صورت سیاه و سفید ذخیره می کنند. برای آن که تصاویر به صورت رنگی نیز ثبت شود از سه فیلتر رنگی سبز و قرمز و آبی در چیپ ها استفاده می شود.

در نتیجه این سلول ها با اندازه گیری رنگ های متفاوتی که در تصویر به وجود می آید، با کنار هم قرار دادن رنگ ها، تصویر رنگی یکپارچه را ایجاد می کنند.

 

بهترین سنسور دوربین مداربسته

سنسورهای دوربین مداربسته بوسیله سه شرکت مهم که از نظر کیفیت محصولات مرغوبی را تولید می کنند تولید می شود. این شرکت ها عبارت هستند از شرکت سونی، شرکت اپتینا و شرکت اومنی ویژن. محصولات این سه شرکت نسبت به یکدیگر دارای مزیت های متفاوتی هستند.

 

ویژگی بهترین سنسور مداربسته چیست؟

 

شرکت سونی یکی از تولید کنندگان تجهیزات الکتریکی و تصویربرداری است که در سنسورهای CMOS خود از فناوری EXMOR R استفاده می کند که میزان حساسیت آن نسبت به دیگر سنسورها بسیار بالاتر می باشد. ضمن آن که دوربین هایی که از این قابلیت استفاده می کنند، نسبت به دوربین های هم رده خود قیمت بیشتری دارند.

 

بعد از شرکت سونی، شرکت آپتینا در مرتبه دوم قرار می گیرد و رتبه آخر به برند اومنی ویژن تعلق دارد. در دوربین های مداربسته هایک ویژن از سنسنورهای CMOS البته با رزولوشن های مختلف، میزان حساسیت متناسب با نور و بازه داینامیکی مختلفی استفاده می شود. به همین دلیل براساس نیاز خود می توانید یکی از دوربین های هایک ویژن را براساس مشخصه های مورد نیاز خود انتخاب کنید.

 

راهنمای انتخاب سنسور دوربین مداربسته

در انواع سنسور دوربین مداربسته هایک ویژن موجود در دوربین تحت شبکه هایک ویژن و دوربین ptz هایک ویژن امکانات مختلفی وجود دارد. برای انتخاب یک سنسور یا حسگر مناسب، باید ویژگی هایی مانند رزولوشن، تکنولوژی چیپ تصویر، حساسیت به نور و بازه داینامیک را در نظر گرفت.

 

رزولوشن

رزولوشن های یک حسگر نشان دهنده این است که میزان جزییات ثبت شده یک تصویر چقدر می تواند باشد. واحد نشان دهنده رزولشن، تصویر مگاپیکسل است و هر مگاپیکسل نیز از یک میلیون سلول نوری ایجاد می شود. هر چقدر سلول نوری بیشتر شود، قیمت چیپ نیز افزایش پیدا می کند.

 

معرفی بهترین سنسور دوربین مداربسته

 

فناوری چیپ تصاویر

همانطور که گفته شده در چیپ تصاویر از دو نوع سنسور CMOS و CCD استفاده می شود که سنسورهای CMOS بهتر هستند.

 

حساسیت به نور

این حساسیت نشان دهنده این است که دوربین مداربسته برای ثبت تصویر خود به چه میزان نور نیاز دارد. هر چه میزان نور مورد نیاز کم باشد، کیفیت تصویر نیز بیشتر می شود.

 

بازه داینامیک

این ویژگی به معنای این است که یک چیپ چقدر می تواند اختلاف سطح نورها را دریافت کند. برای نمونه در پارکینگ های تاریک باید از دوربینی با بازه داینامیک بالا استفاده شود.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

[mc4wp_form id="68"]
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من