چگونه کیفیت فیلم دوربین مداربسته را بیشتر کنیم؟ معرفی نرم افزارهای افزایش کیفیت فیلم دوربین مداربسته

فهرست مطالب

کیفیت خوب تصاویر ضبط شده از طریق دوربین مداربسته از اهمیت زیادی برخوردار است. اهمیت افزایش کیفیت فیلم دوربین مداربسته زمانی مشخص می‌شود که بخواهیم از طریق فیلم های دوربین مداربسته سارقین یا افراد مشکوک را شناسایی کنیم و یا قصد بررسی پلاک خودرویی را داشته باشیم.

 

عوامل موثر در افزایش کیفیت فیلم دوربین مداربسته

 

بالا بردن کیفیت دوربین مداربسته از طرق مختلفی امکانپذیر است زیرا که همه ما تمایل داریم که بعد از خرید و نصب دوربین مدار بسته در مکان مورد نظرمان فیلم و تصاویرمان با کیفیت بالا ضبط شود. چرا که اگر احتمال خرابکاری و یا سرقت وجود داشته باشد فیلم های دوربین مدار بسته می‌تواند برای شناسایی فرد سارق کمک کند و روشن کننده ابهامات است.

در این مقاله قصد داریم به افزایش کیفیت دوربین مداربسته بپردازیم و بهترین راهکار را برای افزایش کیفیت فیلم دوربین مداربسته به شما معرفی کنیم.

 

اصلی ترین علل پایین آمدن کیفیت دوربین مداربسته چیست؟

ممکن است شما پس از خرید دوربین مداربسته متوجه شوید فیلم های ضبط شده از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و نیاز شما را در برقراری امنیت و شناسایی سارقین برطرف نمی‌کنند. این مسئله ممکن است به دلیل عواملی مانند کیفیت پایین تکنولوژی دوربین خریداری باشد یا عوامل محیطی مانند گرد و خاکی که بر روی لنز دوربین نشسته است، این مشکل را ایجاد کرده باشد. در ادامه به شما میگوییم که چگونه تصویر دوربین مدار بسته را واضح کنیم؟

 

بالا بردن کیفیت فیلم دوربین مداربسته برای تشخیص دزد و سارقان

 

در ادامه به تمامی نکاتی که ممکن است باعث کاهش کیفیت فیلم ضبط شده باشد اشاره می‌کنیم:

 

پایین بودن رزولوشن دوربین مدار بسته

پایین بودن رزولوشن تصویر دوربین مدارسته باعث ضبط تصاویر کم کیفیت می‌شود. بنابراین اگر کیفیت فیلم ها برای شما از اهمیت بالایی برخوردار هستند بهتر است قبل از خرید به این نکته توجه ویژه‌ای کنید.

 

البته تنها بالا بودن رزولوشن دوربین برای افزایش کیفیت فیلم دوربین مداربسته کافی نیست؛ بلکه کیفیت دوربین و دستگاه ضبط کننده باید با هم برابر باشند. اگر دوریبن شما رزولوشن بالایی داشته باشد اما دستگاه NVR یا DVR شما از آن پشتیبانی نکند، در نهایت فیلم های قابل قبولی دریافت نمی‌کنید.

به خاطر بسپارید که در تمامی مکان‌ها نیاز به نصب دوربین با رزولوشن بالا نیست بنابراین برای بهترین خرید حتما از مشاوره رایگان پیش از خرید که در مراکز نمایندگی هایک ویژن به شما ارائه می‌شود استفاده کنید و با کارشناسان این مراکز صحبت کنید.

 

تمیز نبودن لنز دوربین ها

دوربین های مداربسته چه در محیطی بسته نصب شده باشند چه در محیط های باز، نیاز به مراقبت دارند و در غیر این صورت کیفیت تصاویر به دلیل کثیفی و لک شدن لنز تصاویر با کیفیت خوبی ضبط نمی‌شوند. دوربین مداربسته و لنزهای آن نیز مانند هر وسیله دیگه‌ای نیاز به تمیزکردن دوره‌ای دارد. بنابراین برای افزایش کیفیت فیلم دوربین مداربسته حتما مرتب لنز دوربین مداربسته را با دستمال های لطیف تمیز کنید.

کوتاه بودن طول کابل مورد استفاده

هرچه طول کابل استفاده شده هنگام نصب یشتر باشد، کیفیت فبلمهای ضبط شده کاهش پیدا میکند. برنابراین بهتر است برای بالا بردن کیفیت فیلم دوربین مدار بسته از یک نصاب حرفه ای کمک بخواهید.

 

ضعیف بودن اینترنت وایفای در دوربین های بی سیم

درصورتی دوربین مداربسته بی‌سیم باشد و تصاویر شما بدون کابل و با کمک Wifi ارسال و ذخیره می‌شوند، سرعت اینترنت تاثیر زیادی بر افزایش کیفیت فیلم دوربین مداربسته دارند. بنابراین برای بالا بردن کیفیت فیلم دوربین مدار بسته حتما از سرعت اینترخود مطمئن شوید.

 

عدم پشتیبانی دستگاه از کیفیت دوربین مداربسته

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد، اگر دستگاه ضبط رزولوشن کمتری نسبت به دوربین مداربسته داشته باشد، تصاویر بر اساس رزولوشنی که nvr یا dvr پشتیبانی میکند ضبط می‌شود. در این حالت اگر از دوربینی با کیفیت بالا نیز داشته باشد، تصاویری که مشاهده می‌کنید از کیفیت دلخواه شما برخوردار نخواهد بود.

 

بالا بردن کیفیت فیلم دوربین مدار بسته با کمک قابلیت DR

پایین بودن رزولوشن مانیتوری که تصاویر را از طریق آن می بینیم

کیفیت و روزلوشن نمایشگر را بررسی کنید. اگر رزولوشن مانیتور یا نمایشگری که برای مشاهده تصاویر دوربین مداربسته استفاده می کنید پایین باشد تصاویر با کیفیت اصلی دیده نمی شوند.

 

نداشتن قابلیت زوم

 

چگونه کیفیت فیلم دوربین مداربسته را بیشتر کنیم؟

داشتن فیلم و تصاویر با کیفیت از دوربین مدار بسته یکی از مواردیست که برای کاربران بسیار اهمیت دارد. دوربین های مداربسته انواع گوناگونی دارند که هر یک از آن‌ها متناسب با کارایی دارای تکنولوژی و قابلیت خاصی هستند. 9 نوع قابلیت در انواع دوربین ‌های مداربسته وجود دارد که باعث افزایش کیفیت فیلم دوربین مداربسته می‌شود.

 در ادامه مقاله فناوری هایی که برای بالا بردن کیفیت دوربین مدار بسته وجود دارد را به شما معرفی می‌کنیم و تاثیر هر یک را بر تصاویر نهایی ضبط شده بررسی می‌کنیم.

لازم است در زمان خرید نسبت به وجود این تکنولوژی در دوربین مدار بسته اطلاع داشته باشید. اگر اطلاعات شما درباره بالا بردن کیفیت فیلم دوربین مدار بسته کم است، میتوانید پیش از خرید از کارشناسان تیم هایک ویژن مشاوره دریافت کنید.

 

چگونه کیفیت فیلم دوربین مداربسته را بیشتر کنیم

 

رزولوشن تصاویر دوربین مدار بسته

واحد اندازه گیری رزولوشن تصاویر، مگاپیکسل است. و هرچه میزان آن بالاتر باشد تصاویر و فیلم نیز کیفیت بالاتری خواهد داشت. در فضاهای باز برای افزایش کیفیت دوربین مداربسته بهتر است از دوربین های با رزولوشن بالا استفاده شود اما برای اتاق های کوچک برای بالا بردن کیفیت فیلم دوربین مدار بسته نیازی به استفاده از دوربین با کیفیت بالا نمی باشد.

هنگام انتخاب رزولوشن دوربین مداربسته اهمیت متناسب بودن دستگاه ضبط با دوربین را فراموش نکنید. اگر رزولوشن دستگاه dvr یا nvr که به دوربین ها متصل است پایین تر باشد، تصاویری که مشاهده می‌کنید از کیفیت مناسبی برخوردار نخواهند بود.

 

تاثیر پهنای باند در افزایش کیفیت تصویر

پهنای باند و کیفیت تصاویر ضبط شده با هم رابطه مستقیم دارند و بالا بودن پهنای باند باعث افزایش کیفیت فیلم دوربین مداربسته می‌شود. پهنای باند هر دوربین با هم متفاوت است.  نکته ای که باید به آن توجه کنید فضای هار است زیرا هرچه کیفیت تصاویر بیشتر باشد به فضای بیشتری برای ذخیره سازی نیاز دارید.

 

لنز دوربین مدار بسته

از عوامل مهمی که بر روی کیفیت تصاویر تاثیر دارد لنز دوربین است. انواع لنز دوربین مدار بسته به دو نوع تقسیم می شوند لنز ثابت و لنز متغییر، که در لنز ثابت ها، زاویه دید دوربین ثابت بوده و در لنزهای متغییر، امکان تغییر فاصله کانونی بصورت دستی وجود دارد و زوم اپتیکال نیز دارا می باشند.

 

نرم افزار افزایش کیفیت فیلم دوربین مداربسته برای اندروید

 

برای تنظیم زوم دوربین مدار بسته دو حالت وجود دارد. قابلیت زوم بصورت خودکار و زوم بصورت دستی. در حالت زوم خودکار، کاربر میتواند از طریق فشردن آیکون فوکوس بصورت اتومات زوم را انجام دهد. این ویژگی در دوربین های دام، بولت، باکس و انواع دوربین PTZ هایک ویژن وجود دارد.

اما برای تنظیم زوم دوربین مداربسته بصورت دستی، کاربر از حلقه های روی لنز باید بصورت دستی زوم را تنظیم کند. این نوع زوم ها بیشتر در دوربین های باکس وجود دارد و در برخی از دوربین های بولت و دوربین دام هایک ویژن ممکن است وجود داشته باشد.

 

نرخ فریم ریت

از عوامل تاثیرگذار بر روی کیفیت تصویر و افزایش کیفیت فیلم دوربین مداربسته فریم ریت است. نرخ فریم به معنی تعداد تصاویر در هر ثانیه است و با FPS آن را نشان می دهند. بی کیفیت ترین نرخ فریم FPS 15 است پس بهتر است برای افزایش کیفیت دوربین مداربسته نرخ فریمی بین 25-30 فریم در ثانیه را برای دوربین خود انتخاب کنید.

 

 

قابلیت WDR دوربین

یکی از مشکلاتی که عموما برای تصاویر دوربین مداربسته به وجود میاید، هنگام ضبط تصاویر افرادی است که از محیطی روشن به محیطی با نور کمتر وارد می‌شوند. در این مواقع تصویر افراد به دلیل اختلاف نور کاملا تیره در فیلم ضبط می‌شود. معمولا بدلیل وجود اختلاف نور در تصاویر بیرونی و درونی موجب می شود تصاویر دوربین مدار بسته کیفیت کمتری داشته باشد.

 

قابلیت WDR دوربین مداربسته برای افزایش کیفیت دورین مداربسته

 

برای حل این مشکل قابلیت WDR کمک بزرگی به افزایش کیفیت فیلم دوربین مداربسته می‌کند. قابلیت WDR با استفاده از دو چیپ CCD در دوربین های مدار بسته اضافه شد. سیستم DWDR مقرون به صرفه تر از WDR است اما کیفیت تصاویر WDR به نسبت DWDR بالاتر است. قابلیت WDR موجب جبران این اختلاف نور شده و باعث بالا بردن کیفیت فیلم دوربین مدار بسته شده و تصاویر با کیفیتی ارائه می دهد.

 

قابلیت Super Low Illustration

این قابلیت موجب ایجاد شدن تصاویر در نور کم می شود و دوربین هایی که دارای قابلیت Super Low Illustration هستند تصاویر را در کمترین نور و با بیشترین کیفیت ثبت می‌کنند. این نوع دوربین ها برای مکان هایی که نمی توان از دوربین دید در شب استفاده کرد پرکاربرد است.

مقاله پیشنهادی هایک ویژن: دوربین حرارتی یا دوربین دید در شب؟ کدامیک برای شما مناسب است؟

 

قابلیت DIS

درصورت نصب دوربین ها در فضای باز و قرار گرفتنشان در معرض عواملی مانند باد و طوفان، تصاویر به دلیل حرکت تار و بی کیفیت نصب می‌شوند. این لرزش موجب پرش تصویر نیز خواهد شد. تکنولوژی DIS موجب افزایش کیفیت فیلم دوربین مداربسته می شود و تصاویر در زمانی که دوربین ها نیز دچار لرزش می شوند بدون افت کیفیت ضبط می‌شوند.

از دیگر امکانات این تکنولوژی رزولوشن بالا، تنظیم میزان نور در شب و تنظیم میزان حرارت و اسکن تصویرهای متحرک را ذکر کرد.

 

افزایش کیفیت فیلم دوربین مداربسته برای افزایش کیفیت فیلم دوربین مداربسته

 

استاندارد های IP و IK

نصب دوربین مدار بسته در فضاهای باز موجب می شود که شرایط آب و هوایی بر روی تصاویر تاثیرگذار باشد. برای مثال در زمان بارندگی با نفوذ آب به درون دوربین در کار دوربین ها اختلال رخ دهد و یا با ورود گرد و غبار دوربین به درستی نتواند کار کند.

به همین دلیل استاندارد IP میزان مقاومت دوربین مدار بسته نسبت به نفوذ رطوبت و گرد و غبار را تعیین می کند. و استاندارد IK نیز میزان مقاومت دوربین در برابر ضربه را مشخص می کند. بسته به محل نصب دوربین باید دوربینی خریداری شود که استاندارد IP و IK مناسبی را نیز داشته باشد.

 

افزایش کیفیت فیلم دوربین مداربسته توسط نرم افزارها انجام می‌شود.

 

قابلیت IR-CUT در دوربین مداربسته

یکی از مشکلاتی که معمولا دوربین های دید در شب با آن ها روبه‌رو می‌شوند، غیر طبیعی شدن رنگ تصاویر ثبت شده در روز به دلیل جذب زیادی از امواج مادون قرمز یا IR است. دوربین های دید در شب برای تصویر برداری در شب طراحی شده اند به همین دلیل علاوه بر علاوه بر امواج نور مرئی، امواج مادون قرمز یا IR را نیز نمایش دهد. همین قابلیت صویر برداری در روز را دچار مشکل می‌کند.

برای رفع این مشکل فیلتر IR Cut  در روز تنها اجازه عبور نور مرئی را می دهد و مانع عبور نور مادون قرمز و رسیدن آن به چیپ تصویر دوربین می شود. در طول شب LEDهای IR دوربین فعال و IR CUT غیر فعال می شود.

 

تنظیم کیفیت دوربین مداربسته

میتوان با استفاده از تغییر در تنظیمات دوربین مدار بسته بالا بردن کیفیت دوربین مداربسته را نیز افزایش داد. در این روش افزایش کیفیت فیلم دوربین مداربسته، در صفحه اصلی دستگاه کلیک راست کنید و گزینه منو را انتخاب کرده و وارد بخش camera شوید.

برای بالا بردن کیفیت فیلم دوربین مدار بسته، از قسمت Encoding گزینه های Bitrate و Resolution را به عدد دلخواه بگذارید. در دوربین های 2 مگاپیکسل عدد Bitrate مناسب 2048 و در دوربین های 3 مگاپیکسل 3072 بیت ریت قابل قبول است. در حالت کلی با افزایش هر یک مگاپیکسل 1024 بیت به بیت ریت اضافه می شود.

 

تنظیمات لازم برای بالا بردن کیفیت فیلم دوربین مدار بسته

نرم افزار بالا بردن کیفیت دوربین مدار بسته

با استفاده از نرم افزار بالا بردن کیفیت دوربین مداربسته میتوان به بالا بردن کیفیت دوربین مداربسته می‌توان دست پیدا کرد. یکی از این نرم افزارها نرم افزار Video Cleaner است که موجب بهبود کیفیت فیلم دوربین می شود و در اکثر اداره های پلیس کاربرد دارد.

نرم افزار ویدیو کلینر فیلم های با کیفیت پایین را میتواند ویرایش کند و آنها را با کیفیت بالاتری ارائه دهد. ضمن آن که بخش های مبهم موجود در فیلم را میتواند شفاف کند و در تجزیه و تحلیل فیلم ها و عکس ها برای شناسایی افراد و پلاک خودروها مورد استفاده قرار بگیرد.

از دیگر ویژگی های Video Cleaner افزایش کیفیت فیلم دوربین مدار بسته و تصاویر تارشده، خوانا کردن پلاک خودرو و تشخیص چهره افراد را میتوان اشاره کرد.

یکی از نرم افزار افزایش کیفیت فیلم دوربین مداربسته برای اندروید نرم افزار رفع تاری پلاک خودرو است که در برنامه های کافه بازار موجود است. این نرم افزار شفاف سازی فیلم دوربین مداربسته برای اندروید به رفع تاری پلاک خودرو کمک کرده و کیفیت فیلم ها را افزایش می دهد.

این اپ به عنوان نرم افزار شفاف سازی فیلم دوربین مداربسته برای اندروید امکاناتی چون بازیابی فیلم و عکس حذف شده، بررسی اصالت و تحریف سندها و اثر انگشت، تطبیق مظنون و اجسام با صحنه جرم و غیره را تشخیص دهد.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

[mc4wp_form id="68"]
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من