تشخیص حرکت در دوربین مداربسته چیست؟ بررسی مزایا و معایب آن

فهرست مطالب

تشخیص حرکت در دوربین مداربسته از طریق بررسی تغییرات موجود در فریم های قبلی نسبت به فریم بعدی صورت می گیرد. دوربین با بررسی فریم ها و تغییرات در پیکسل ها متوجه تشخیص حرکت و ایجاد هشدار یا آلارم میشود.

این قابلیت در اکثر دوربین های تحت شبکه و آنالوگ وجود دارد و میتوان با استفاده از تنظیمات آن را نیز فعال کرد. تشخیص حرکت دوربین مداربسته باعث نظارت بهتر بر مکان مورنظر می شود.

 

تشخیص حرکت در دوربین مداربسته چیست؟

مزیت استفاده از فناوری تشخیص حرکت در دوربین مداربسته

 

  • صرفه جویی در هزینه

با فعال کردن فناوری تشخیص حرکت در دوربین مداربسته نیاز به استخدام شخصی برای کنترل دوربین و کنترل حرکت افراد نیست، که در نتیجه موجب کاهش هزینه ها می شود.

 

  • صرفه جویی در وقت

استفاده از تشخیص حرکت دوربین مداربسته باعث می شود که نیاز به کنترل و وقت گذاشتن برای شما کمتر شود. این قابلیت باعث می شود که با حرکت شی و افراد ضبط شروع شده و زمانی که حرکتی انجام نمی گیرد نیز ضبط توقف شود و در حالت آماده قرار بگیرد.

 

  • ایجاد امنیت بیشتر

دوربین هایی که تشخیص حرکت دارند نسبت به دوربین های معمولی امنیت بالایی را برای کاربر فراهم می کند، این دوربین ها انتخاب بهتری برای خرید هستند.

 

مزایای تشخیص حرکت در دوربین مداربسته

 

  • افزایش کارایی

اگر از نظر کارایی مقایسه ای بین دوربین های معمولی و دوربین هایی با فناوری تشخیص حرکت در دوربین مداربسته داشته باشیم، واضح است که کارایی دوربین تشخیص حرکت نسبت به دوربین معمولی بالاتر است. این دوربین ها با تشخیص حرکت شروع به ضبط می کنند و در موارد لازم هشدار آنها فعال می شود.

یکی دیگر از مزیت های این دوربین این است که فقط زمانی که حرکت رخ داده باشد شروع به ثبت محیط می کند، که موجب صرفه جویی در هارد دوربین می شود.

 

نحوه عملکرد فناوری تشخیص حرکت در دوربین مداربسته

یکی از ویژگی های دوربین های مدار بسته امروزی قابلیت PIR نامیده می شود در حقیقت این ویژگی به وسیله سنسور PIR امکان پذیر است. عبارت PIR مخفف passive infrared است که در بعضی از مشخصات دوربین ها تحت عنوان دوربین مداربسته حساس به حرکت passive infrared detector نامیده می شود.

 

تشخیص حرکت در دوربین مداربسته توسط فیلم برداری در دوربین های تحت شبکه و دزدگیر نیز بکار گرفته می شود

 

سنسور PIR سنسوری الکترونیکی می باشد که براساس تشخیص گرما کار می کند. این فناوری در دوربین های تحت شبکه و دزدگیر نیز بکار گرفته می شود. دوربین های PIR دوربین هایی هستند که بر پایه تشخیص حرکت و یا motion detection می باشند.

 

نحوه فعال کردن قابلیت تشخیص حرکت

نحوه فعال کردن تشخیص حرکت دوربین مداربسته به دو روش قابل انجام است. روش اول استفاده از تنظیمات دوربین و روش دوم از طریق نرم افزار VMS است.

فعالسازی از طریق تنظیمت دوربین

  1. برای این کار روی تصویر راست کلیک کرده و وارد منوی ضبط دستگاه شوید.
  2. در این مرحله camera را انتخاب و به بخش Motion کلیک کنید.
  3. دوربین موردنظر خود را انتخاب کنید و تیک Enable Motion Detection را بزنید.
  4. از طریق گزینه Sensivity می توانید میزان حساسیت آن را تنظیم کنید. هر چه عدد آن بیشتر باشد حساسیت نیز بالاتر خواهد بود.
  5. در مرحله آخر نقاطی که لازم می دانید تا تشخیص حرکت در آنها تعیین شود را با کشیدن موس انتخاب می کنید.

 

برای فعال کردن تشخیص حرکت دوربین مداربسته باید از دو روش تنظیمات دوربین و نرم افزار VMS استفاده شود.

 

فعالسازی با استفاده از نرم افزار VMS

  1. برای این کار باید ابتدا نرم افزار iVMS-4200 هایک ویژن را نصب کنید و سپس دوربین را به آن اضافه کنید.
  2. در این مرحله صفحه Event Management را باز کنید و روی تب Event tab را کلیک کنید.
  3. دوربین موردنظر را انتخاب و گزینه Motion Detection کلیک کنید.
  4. با زدن تیک چک باکس Enable نیز مشخص می کنیم تا سوژه هایی که در تصاویر شناسایی شده اند را با مستطیل سبز رنگ نشان دهد.
  5. در مرحله آخر نیز قالب arming schedule را انتخاب و روی save کلیک کنید.

 

قیمت دوربین مداربسته حساس به حرکت

قابلیت تشخیص حرکت در دوربین مداربسته بر روی قیمت محصول نیز تاثیرگذار است و معمولا دوربین هایی با این قابلیت قیمت بالاتری نسبت به دیگر دوربین ها دارند.

 

قابلیت تشخیص حرکت دوربین مداربسته هایک ویژن

 

دوربین های تشخیص حرکت از برندهای مختلفی در بازار موجود هستند مانند دوربین ptz هایک ویژن. قیمت محصولات برند هایک ویژن را میتوانید از لیست قیمت هایک ویژن مشاهده کنید.

 

نکات مهم در زمان تنظیم حساسیت در فناوری تشخیص حرکت در دوربین مداربسته

شناسایی حرکت بوسیله دوربین ها با استفاده از تغییر کردن سطح روشنایی انجام می شود. زیرا که با جایجایی افراد سطح روشنایی نیز تغییر می کند و همین امر موجب تشخیص حرکت در دوربین ها می گردد. حساسیت سنسور تشخیص حرکت باید طوری تنظیم شود که جزییات را بتواند نشان دهد.

تشخیص رنگ روشن در مکان تاریک و رنگ تیره در فضای روشن به آسانی انجام می شود و نیازی به تنظیم حساسیت بالا در دوربین نمی باشد. در صورتی که رنگ اشیا و نور محیط مشابه هستند بهتر است میزان حساسیت بالا در دوربین ها تنظیم شود.

دقت شود که دوربین های مختلف، میزان حساسیت متفاوتی با یکدیگر دارند و در برخی از دوربین ها این حساسیت بالا و در برخی دیگر نیز حساسیت کمتری وجود دارد. میزان نور محیط نیز در تشخیص حرکت دوربین مداربسته تاثیر گذار است.

 

 

در زمان تنظیم حساسیت سنسور به عملکرد دوربین در فضای تاریک و روشن و یا در زمان های روز و شب دقت شود. پردازشگر دوربین و محیط دوربین نیز در تشخیص حرکت از عوامل تاثیر گذارند.

برای استفاده بهینه از Motion Detection بهتر است از پردازشگر قوی با سرعت پردازش بالا استفاده شود، زیرا اگر سرعت پردازشگر پایین باشد ممکن است بخش هایی از تصاویر را دوربین برای ضبط کردن از دست بدهد.

بسته به مواردی مانند نوع محیط، فضای باز و بسته و محیط داخلی و بیرونی و میزان رفت و آمد باید میزان حساسیت در دوربین مدار بسته تنظیم شود. زیرا در محیط های بسته میزان تردد افراد کمتری وجود دارد اما در فضاهای بیرونی تردد افراد بسیاری صورت می گیرد پس میزان حساسیت این دو با هم متفاوت هستند.

در گذشته دوربین های مدار بسته ای که قابلیت تشخیص حرکت در آنها فعال بود با کمترین تغییرات مانند افتادن نور در تصویر، آن را حرکت تشخیص می دادند و شروع به ضبط می کردند. اما امروزه قابلیت تشخیص حرکت در دوربین مداربسته یا Motion Detection بسیار پیشرفته شده و با ایجاد تنظیمات خاص می توان از ضبط تصاویر ناخواسته جلوگیری کرد.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

[mc4wp_form id="68"]
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من