دوربین مداربسته تحت شبکه چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

فهرست مطالب

در اینجا قصد داریم به طور کاملا مفصل با مفهوم دوربین مداربسته تحت شبکه چیست آشنا شویم. دوربین های تحت شبکه را دوربین های ip  نیز می گویند. دوربین های تحت شبکه همزمان با فیلمبرداری تصاویر خود را نیز در پروتکل اینترنت پخش می کنند. زیرا که سیستم های نظارتی بوسیله نظارت ip دیجیتالی و شبکه ای صورت می گیرد.

دوربین های تحت شبکه برندهای مختلفی وجود دارد که امکانات آنها نیز متنوع است برای انتخاب صحیح دوربین موردنظر خود بهتر است از یک راهنمای خرید دوربین تحت شبکه استفاده شود. دوربین تحت شبکه هایک ویژن جزو بهترین دوربین ها در بازار ایران است که تنوع قیمت زیادی دارد، برای اطلاع از قیمت این محصول می توانید به لیست قیمت هایک ویژن مراجعه کنید.

 

نحوه کار دوربین مداربسته تحت شبکه

در بخش بالا کمی مفهوم دوربین مداربسته تحت شبکه چیست برای شما مشخص شد حال چگونگی نمایش تصاویر را در این بخش بیان می کنیم. دوربین های تحت شبکه یا دوربین های ip به شبکه متصل می شوند که علاوه بر دوربین می تواند شامل دستگاه ضبط کننده فیلم و سایر دستگاه ها نیز باشند.

 

دوربین مداربسته تحت شبکه چیست

 

برای ضبط تصاویر نیز می توان از نرم افزار مدیریت ویدیو مانند نرم افزار VMS و یا دستگاه ضبط کننده فیلم شبکه مانند NVR استفاده کرد. روش سوم نیز با استفاده از سرویس کلود (cloud) ضبط از راه اینترنت را برای دوربین های تحت شبکه در هر مکانی فراهم می کند.

 

نحوه ضبط تصاویر دوربین های تحت شبکه چگونه است؟

همانطور که در بالا ذکر شد دوربین های تحت شبکه می توانند به سه روش نرم افزار VMS و دستگاه ضبط کننده NVR هایک ویژن و یا سرویس کلود تصاویر دوربین های تحت شبکه را ضبط کنند. که در ادامه جزییات بیشتر آن را بیان می کنیم.

نرم افزار VMS

حال که مفهوم دوربین مداربسته تحت شبکه چیست برای ما مشخص شد بهتر است بدانیم که نرم افزارهای مختلفی می توانند تصاویر دوربین را به کاربران نمایش دهند. این نرم افزارها می توانند بر روی کامپیوتر شخصی کاربر اجرا شده و برای دوربین های تحت شبکه وی مقیاس بندی گردند.

دستگاه ضبط کننده شبکه (NVR)

در این حالت که کاملترین روش است از طریق رایانه و نرم افزار ضبط تصاویر انجام می شود که شبیه به Video Server است. سرور ویدیویی شبکه ای از کامپیوتر است که نرم افزارهای مدیریت ویدیو مانند VMS را اجرا کرده و برای ضبط فیلم های دوربین های تحت شبکه استفاده می گردد.

 

دوربین مداربسته ip چیست

 

بجای استفاده از رایانه از دستگاه مخصوص با سیستم عامل و نرم افزار مرتبط استفاده می شود که کاربر می تواند زمان واقعی ثبت تصاویر را مشاهده کند. دستگاه های NVR همان دستگاه مناسب است که شامل دستگاه و نرم افزار مدیریت ویدیو است و در کامپیوترها نیز قابل استفاده هستند.

برخی از برندها مانند برند هایک ویژن برای دوربین های تحت شبکه خود دستگاه ضبط کننده NVR نیز تولید کرده اند. سرویس های کلود نیز باعث می شود بدون نیاز به کامپیوتر تصاویر دوربین ها ضبط شود. البته تعداد دوربین ها به میزان پهنای باند شما بستگی دارد.

 

نحوه اتصال دوربین تحت شبکه

آموزش نصب دوربین تحت شبکه در فضای اینترنت به راحتی قرار دارد اما باید دقت شود که اتصال دوربین های تحت شبکه برای دوربین های مختلف با یکدیگر متفاوت است و بهتر است این کار توسط افراد متخصص انجام شود. زیرا که نصب آن دارای پیچیدگی است آنها بهتر می دانند که امکانات لازم برای دوربین مداربسته تحت شبکه چیست و این کار توسط یک شخص عادی نمی تواند انجام گیرد.

به طور کلی دوربین های تحت شبکه برای اتصال به شبکه از یک یا دو کابل استفاده می کنند. دوربین های بیسیم یک کابل برق جهت اتصال به جریان برق و یک کابل برای اتصال به شبکه لازم دارند. برای دوربین های POE از یک سوئیچ برای اتصال کافیست استفاده شود.

 

نجوه اتصال دوربین مداربسته تحت شبکه چیست

 

نحوه اتصال دوربین ip چیست، این کار به دو صورت است اتصال به کامپیوتر و یا اتصال به دستگاه NVR. متصل کردن دوربین های تحت شبکه به دستگاه ضبط کننده NVR به صورت مستقیم انجام می شود. تصاویر نیز در هارددیسک دستگاه ضبط شده و از طریق یک مانیتور قابل مشاهده می باشند.

اگر دوربین و دستگاه یک برند نباشند اتصال آنها بوسیله ONVIF  انجام می گیرد. ONVIF یک استاندارد بین المللی است که موجب ایجاد سازگاری میان سخت افزارها و نرم افزارها می شوند. دوربین های با این قابلیت نسبت به دیگر دوربین ها کیفیت بهتری دارند.

روش دوم نیز با استفاده از کامپیوتر و سرور برای پخش تصاویر دوربین ها قابل انجام است. سازمان های بزرگ برای ذخیره و پخش تصاویر دوربین های خود از این روش استفاده می کنند. این کار امکان پردازش تصویر را برای کاربر فراهم می کند.

 

اجزای دوربین مداربسته تحت شبکه چیست؟

  • دستگاه ضبط تصویر (NVR): این ضبط کننده مانند سرور اصلی دوربین است که تصاویر را ضبط می کند و آن را در یک نمایشگر پخش می کند.
  • دوربین مداربسته تحت شبکه: دوربینی که وظیفه ثبت تصاویر را بر عهده دارد و از طریق کابل شبکه به دستگاه ضبط کننده ان وی ار متصل می گردد.

دوربین تحت شبکه هایک ویژن چه کاربردی دارد؟

 

  • هارددریسک: هارددیسک را در دستگاه ضبط کننده قرار می دهند و وظ یفه آن ذخیره کردن تصاویر دوربین های می باشد. هر چه هارد ظرفیت زیادی داشته باشد می تواند به مدت زمان بیشتری تصاویر دوربین ها را ذخیره کند.
  • منبع تغذیه: منبع تغذیه مقدار برق شهری را به 12 ولت تبدیل می کند و موجب فراهم شدن جریان برق لازم برای دوربین می گردد.
  • سوییچ شبکه: سوییچ شبکه در زمان هایی که تعداد دوربین ها دو و بیشتر باشد کاربرد دارد.
  • کابل شبکه: این کابل ها برای ارسال تصویر از دوربین مداربسته تا دستگاه ضبط کننده استفاده می شود.
  • کابل برق: برای ارسال جریان برق به دوربین استفاده می شود و اگر دوربین از نوع POE باشد نیازی به استفاده از آن نیست.

 

مزیت های دوربین مداربسته تحت شبکه چیست؟

در زمان خرید دوربین های IP بهتر است بدانید که مزیت های دوربین مداربسته تحت شبکه چیست تا انتخاب مناسبی برای خود داشته باشید. دوربین های مداربسته دو نوع تحت شبکه و آنالوگ هستند که دوربین های تحت شبکه نسبت به دوربین های آنالوگ امکانات مختلفی را در اختیار کاربر قرار می دهد. در ادامه برخی از مزایای دوربین های IP را بیان می کنیم:

  1. نیاز به کابل کمتر در مقایسه با دوربین های مداربسته آنالوگ
  2. ایجاد صدای دو طرفه در محیط خود
  3. بکارگیری هوش مصنوعی در دوربین های تحت شبکه
  4. قابلیت استفاده از شبکه وایفای و شبکه های موبایل
  5. ایجاد امنیت بیشتر از طریق پروتکل های WPA یا WPA2, TKIP یا  AES
  6. قابلیت ارسال همزمان داده و جریان برق (در دوربین های با قابلیت POE)

 

تفاوت های اصلی دوربین آنالوگ و دوربین ip چیست؟

در بخش دوربین مداربسته تحت شبکه چیست به صورت کامل دوربین تحت شبکه معرفی شد حال در ادامه به برخی از تفاوت های آن با دوربین های آنالوگ اشاره می کنیم. از نظر کیفیت تصویری، دوربین های تحت شبکه نسبت به دوربین های آنالوگ دارای تصاویر با کیفیت تری هستند.

 

تصاویر ضبط شده دوربین چشم ماهی تحت شبکه

 

به طوری که بدون افت کیفیت قابلیت بزرگنمایی را برای کاربر فراهم می کند. اگر دوربین تحت شبکه دارای پورت SDکارت باشد در زمان هایی که قطعی اتصال با دستگاه ضبط کننده رخ دهد تصاویر را در خود می تواند ضبط کند. 

در زمان خرید لازم است که بدانید امکانات دوربین ip چیست. در دوربین های تحت شبکه می توان سوژه خاصی را انتخاب کرد که با تغییر آن هشدار به کاربر ارسال می شود. دزدیدن دوربین های تحت شبکه و استفاده غیر مجاز از تصاویر آن به سختی امکانپذیر است زیرا هر دستگاه دارای آی پی مخصوص به خود می باشد. جابجا کردن دوربین های آنالوگ به راحتی قابل انجام است.

 

انواع دوربین های تحت شبکه

دوربین های تحت شبکه دارای انواع مختلفی هستند و براساس موارد مختلفی مانند شکل ظاهرشان و لنز دسته بندی می شوند. در ادامه تقسیم بندی آنها را براساس شکل ظاهریشان بیان می کنیم.

دوربین دام

این دوربین ها مناسب برای منازل هستند و بهتر است برای فضای باز بیرون استفاده نشوند. لنز این نوع دوربین ها هم به صورت ثابت و هم متغییر وجود دارد از دیگر امکانات آن می توان میکروفون و اسپیکر را نام برد.

دوربین بولت

دوربین های بولت تحت شبکه مناسب برای فضای بیرون هستند و نسبت به شرایط آب و هوایی و ضربات مقاومت زیادی دارند.

دوربین های چشم ماهی

این دوربین ها دارای زاویه دید زیادی هستند و برای محیط وسیع مناسب می باشند. زاویه دید این دوربین ها 360 است و نیاز به استفاده از دیگر دوربین ها را برای کاربر کمتر می‌کند.

دوربین گردان

دوربین هایی که قابلیت چرخش به صورت اتومات و کنترل شده دارند. این دوربین ها برای فضاهای بسیار بزرگ مانند کارخانه ها و خیابان ها پرکاربرد هستند.

 

بخش پایانی 

در این مقاله سعی شد دوربین مداربسته تحت شبکه چیست را به طور کامل توضیح دهیم مواردی مانند نحوه کار این نوع دوربین ها، نحوه کار، نحوه ضبط تصویر، چگونگی اتصال، اجزای دوربین های تحت شبکه و انواع آنها را بیان کردیم. این که مزیت های دوربین ip چیست و نسبت به دوربین آنالوگ چه امکاناتی دارد.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

[mc4wp_form id="68"]
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من