راهنمای خرید دوربین مداربسته و نکات کلیدی که باید به آن توجه کنید!

فهرست مطالب

برای کسانی که می خواهند به هر دلیلی اقدام به خرید دوربین مداربسته نمایند استفاده از راهنمای خرید دوربین مداربسته بسیار کاربردی است. زیرا که می توانید با انواع دوربین ها و امکانات آنها آشنا شده و سپس براساس نیاز خود دوربین مناسب را خریداری کنید.

دوربین مداربسته (Closed-Circuit Television یا CCTV) به افراد اجازه می دهد تا به محیط موردنظر خود تسلط کافی داشته باشند و از همه وقایع رخ داده در آن محیط مطلع شوند. دوربین های مداربسته امروزی نسبت به گذشته بسیار پیشرفت کرده اند و امکانات متعددی را برای کاربران فراهم می کنند.

 

راهنمای خرید دوربین مداربسته

 

در این مقاله علاوه بر معرفی انواع دوربین ها و نکات مهم در خرید دوربین مداربسته، راهنمای خرید دوربین مدار بسته خانگی را بیان خواهیم کرد تا کسانی که تمایل دارند امنیت بیشتری را برای منازل خود ایجاد کنند به راحتی بتوانند دوربین مناسب را خریداری کنند.

 

کاربرد دوربین مداربسته

امروزه به دلیل وقوع جرم و جنایت و عدم امنیت کافی باعث شده است تا استفاده از دوربین مداربسته ضروری باشد. دوربین های مداربسته می توانند موجب ایجاد امنیت بیشتر برای سازمان ها، کسب و کارها، شرکت ها، منازل و اشیا قیمتی افراد شوند.

برای خرید دوربین مناسب بهتر است از یک راهنمای خرید دوربین مداربسته استفاده شود تا انتخاب بهتری صورت گیرد. دوربین های مداربسته به سه دسته کلی تقسیم می شوند که عبارتند از دوربین مداربسته سیمی، دوربین مداربسته آنالوگ، دوربین مداربسته تحت شبکه (IP).

دوربین مداربسته سیمی: از این دوربین ها برای ارسال تصاویر استفاده می شود اما زمانی که فاصله ارسال به بیش از 300 متر برسد سیگنال ارسال نیز ضعیف می شود. البته از طریق شبکه، سوییچ و تقویت کننده سیگنال می توان این ایرادت را رفع کرد.

دوربین آنالوگ: یکی از ابتدایی ترین نوع دوربین ها هستند که ویدیو و تصاویر را در محل ذخیره می کنند. برای آنها می توان از دستگاه ضبط کننده DVR استفاده کرد.

 

نکات کلیدی خرید دوربین مداربسته

 

دوربین تحت شبکه: دوربین هایی مشابه دوربین آنالوگ هستند اما امکانات بسیاری را نسبت به دوربین های آنالوگ در اختیار کاربر قرار می دهند. امکاناتی مانند رزولوشن بالا، قابلیت زوم و تغییر زوایه دید در این دوربین ها لحاظ شده است. تصاویر این دوربین ها را می توان از مرورگر وب و گوشی موبایل نیز مشاهده کرد.

 

تجهیزات موردنیاز برای نصب دوربین مداربسته

موارد گفته شده در زیر برای تمامی دوربین ضروری است و بسته به نوع دوربین و انتظارات خود می توانید آنها را استفاده کنید.

کابل کشی

استفاده از کابل کشی در دوربین ها باعث متصل شدن مانیتور، دستگاه ضبط کننده، مودم و دوربین ها به یکدیگر می شود.

دستگاه ضبط کننده

دستگاه ضبط کنده باعث می شود تا تصاویر محیط اطراف ضبط شود. البته می توان برای ضبط تصاویر می توان این طور برنامه ریزی انجام شود که با تشخیص حرکت این کار انجام شود و یا در ساعات خاصی ضبط تصاویر صورت بگیرد. به طور کلی دو نوع ضبط کننده داریم دستگاه ضبط کننده NVR و دستگاه ضبط کننده DVR.

دستگاه NVR برای دوربین های تحت شبکه و دستگاه DVR برای دوربین های آنالوگ کاربرد دارد.

در دستگاه های DVR از کابل کواکسیال استفاده می شود و زمانی که هارددیسک پر شود تصاویر جدید را جایگزین تصاویر قدیمی می کند. اما در دستگاه NVR از کابل شبکه استفاده شده و با مرورگر و اپلیکیشن قابل دسترسی می باشد. البته دستگاه DVR نیز این قابلیت را دارد تنها تفاوت آنها در کابلی است که برای آنها استفاده می شود.

 

 

 

مانیتور

برای دیدن تصاویر دستگاه ضبط کننده می توان از تلویزیون یا مانیتور استفاده کرد. اگر دوربین شما از نوع دوربین تحت شبکه باشد کاربر می تواند تصاویر را از راه دور بوسیله تلفن هوشمند و یا رایانه مشاهده کند.

 

کیفیت تصاویر دوربین مداربسته

تصاویر دوربین های اچ دی نسبت به دوربین های قدیمی، تصویر با کیفیت تری ارائه می دهند، این کیفیت براساس واحد مگاپیکسل محاسبه می شود. رزلوشن دوربین یک مگاپیکسل کیفیت تصویری برابر با 720p دیجیتال و 2 مگاپیکسل همان full HD یا 1080p است. هر چه میزان مگاپیکسل بالاتر رود تصاویر با کیفیت بالایی نمایش داده می شوند و جزییات بیشتری را می تواند در تصویر دید.

 

انواع دوربین مداربسته

در این راهنمای خرید دوربین مداربسته علاوه بر تجهیزات ذکر شده، باید در نظر داشت که دوربین های مداربسته دسته های مختلفی دارند. که به صورت کلی به برخی از آنها و کاربردشان اشاره می کنیم.

 

راهنمای خرید دوربین مداربسته گنبدی (DOM)

به دلیل این که این دوربین در داخل محفظه ای قرار دارند دوربین گنبدی نامیده می شوند. به همین دلیل نمی توان جهت این دوربین هارا تشخیص داد. از مزیتشان نصب آسان، قابلیت دید درشب، مناسب محیط داخل و خارج منزل، مقاوم در برابر ضربه و چرخش 360 درجه را می توان نام برد.

دوربین های دام برای فروشگاه، رستوران و هتل و ساختمان کاربرد دارد. برندهای مختلفی این نوع دوربین ها را تولید کرده اند مانند دوربین دام هایک ویژن که امکانات متنوعی را برای کاربر فراهم می کند.

 

دوربین بولت (Bullet) و کاربردشان

دوربین هایی که قابلیت مخفی شدن ندارند و مانع از ارتکاب جرم می شوند. این دوربین ها می توانند مسافت طولانی را نیز نشان دهند و به علت آن که نسبت به گرد و خاک مقاوم هستند می توان آنها را در فضاز باز نیز استفاده کرد. مزیت های آن قابلیت دید درشب و مادون قرمز، کیفیت تصویر HD، مقاوم در برابر آلودگی، نظارت بر فاصله ها و مقاوم نسبت به باران و نور زیاد است.

این دوربین برای فضاهای بیرون بسیار مناسب است برای مدیریت املاک، مناطق کشاورزی و صنایع تولیدی کاربرد بسیاری دارد. یکی از انواع برندهای این دوربین، دوربین بولت هایک ویژن است که به دلیل کیفیت بالای محصول خریداران زیادی دارد.

 

راهنمای خرید دوربین مداربسته اسپید دام (PTZ)

دوربینی که موجب نظارت کامل بر روی یک فضای بزرگ می شود و با لمس یک دکمه می توان لنز دوربین را به جهت های مختلف چرخاند و بزرگنمایی آن را زیاد کم کرد. مزیت این دوربین ها زوم تا 36 برابر، دید در شب تا 200 متر، کیفیت تصویر به صورت HD، حرکت افقی و عمودی و چرخش 360 است.

دوربین های اسپید دام برای مکان های بزرگ مانند بانک و فروشگاه و بانک ها کاربرد دارد. این دوربین ها می توانند سوژه های خود را ردیابی کنند و همزمان کار چند دوربین استاتیک را انجام دهد.

 

دوربین مداربسته سی مانت (C-Mount)

دوربین هایی که دارای لنز جداشونده هستند و مانند دوربین های بولت قابل مخفی شدن نیستند و به نوعی بازدارنده برای ارتکاب جرم می باشند. از مزیت های آن نصب لنز مخصوص، قابل استفاده در محیط داخل ساختمان، ضد آب بودن را نام برد. دوربین های سی مانت در صنایع تولیدی و کسب و کارها بسیار پرکاربرد است.

 

دوربین شب و روز

دوربین هایی که تصاویر شب و روز را با کیفیت بالایی ثبت می کنند و به دلیل سنسور موجود در خود متناسب با تغییر شرایط نور ، وضوح تصویر را از دست نمی دهند. از مزیت های آن میتوان ضبط تصاویر با کیفیت در نور کم، نمایش تصویر به صورت رنگی و سیاه وسفید، تشخیص چهره و رفع نویزهای تصاویر را نام برد. این دوربین ها برای محیط بیرون مناسب هستند و برای امکانی که لازم است به صورت شبانه روز محافظت شوند کاربرد دارد.

 

دوربین مداربسته مادون قرمز

دوربینی مناسب در تاریکی هوا که با استفاده از مادون قرمز تصاویر محیط اطراف خود را ثبت می کند. از مزیت های آن این است که ال ای دی آن موجب ثبت تصاویر از تاریک ترین محیط، ثبت تصاویر با محیط مه آلود و آلودگی هوا، زاویه دید تا 300 متر، ثبت تصویر رنگی در طول روز و سیاه و سفید در شب می گردد. این دوربین برای محیط هایی که نیاز به نظارت 24 ساعته دارند کاربرد دارد مراکزی مانند بانک ها، فرودگاه و بنادر.

 

دوربین تحت شبکه (IP)

این دوربین ها می توانند تصاویر خود را به صورت زنده با استفاده از اینترنت به اشتراک بگذارند و از هر مکانی به آنها دسترسی داشته باشید. تصاویر این دوربین ها بر روی رکوردهای ان وی ار ذخیره می شوند. مزایای آن نصب آسان ، دسترسی به تصاویر از هرجایی به صورت آنلاین و تعمیر و نگهدار آسان است.

دوربین های تحت شبکه برای نظارت بر فضای دور کاربرد دارد که موجب نظارت از راه دور برآن مکان می شود. دوربین تحت شبکه هایک ویژن جزو دوربین های آی پی است که موجب دریافت تصاویر به صورت آنلاین برای کاربر می شود. جهت خرید این دوربین بهتر است از طریق نمایندگی هایک ویژن اقدام به خرید این محصول نمایید.

 

دوربین مداربسته وایرلس

دوربین هایی که برای نصب زمان کمی لازم دارند و از نظر ظاهری نیز چهره شیکی را در فضا ایجاد می کنند. مزیت های این نوع دوربین ها ، نصب آسان، ارسال تصاویر از طریق اینترنت و ذخیره سازی آن است. اگر برای شما ظاهر و زیبایی دوربین و نصب آسان اهمیت دارد بهتر است این دوربین ها را انتخاب کنید.

 

دوربین های HD

دوربین هایی که تصاویر با کیفیتی دارند، اگر بودجه زیادی را هزینه کنید می توانید دوربین با کیفیت تصویر 720p تا 4K را تهیه کرد. مزیت های آن ارائه تصویر با کیفیت و وضوح بالا، امکان بزرگنمایی بدون افت کیفیت را برای کاربر ایجاد می کند.

استفاده از این دوربین ها برای مکان هایی مانند بانک، طلافروشی که احتمال سرقت در آن زیاد است بسیار مناسب می باشد. کیفیت تصاویر در این دوربین ها بسیار بالا است.

 

نکات مهم در خرید دوربین مداربسته

سه مورد بسیار مهم که لازم است در زمان خرید دوربین مداربسته به ان توجه کنید شامل لنز دوربین، سنسور و وضوح خروجی تصاویر دوربین است. اگر قصد خرید دوربین برای منزل را دارید به بخش راهنمای خرید دوربین مدار بسته خانگی نیز مراجعه کنید.

لنز مناسب

یکی از نکات مهم در خرید دوربین مداربسته انتخاب لنز مناسب است زیرا که لنز ها در داشتن تصاویر با کیفیت بسیار تاثیرگذار هستند و می توانند جزییات بیشتری از تصاویر را نمایش دهند. لنزهایی که قابلیت بزرگنمایی دارند جزییات بیشتری به کاربر ارائه می دهند و تصاویر واضح تری را کاربر دریافت میکند.

سنسور با کیفیت

در انتخاب سنسور مناسب باید ابتدا نوع آن و اندازه آن را در نظر داشته باشید. سنسور های CMOS نسبت به دیگر سنسورها بسیار با کیفیت تر هستند.

خروجی دوربین

در زمان خرید دوربین هر چه تعداد پیکسل بیشتر باشد تصویر با کیفیت تر می باشد. بالاترین رزولوشن تصویر ۷۰۰ TVL است که در اکثر دوربین ها بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ TVL می باشند.

تعیین فضای مناسب

از نکات مهم در خرید دوربین مداربسته در نظر داشتن محل نصب دوربین است. در زمان تعیین محل نصب دوربین در نظر داشته باشید که دوربین به ورودی و خروجی زاویه دید داشته باشد و به برق نیز دسترسی داشته باشد.

 

راهنمای خرید دوربین مداربسته برای خانه

برای این که بتوانید امنیت بیشتری در منازل خود فراهم کنید توصیه می شود موارد گفته شده در راهنمای خرید دوربین مدار بسته خانگی را در نظر داشته باشید.

  1. یکی از بخش های مهمی که لازم است در آن از دوربین مداربسته استفاده شود بخش فضاهای مشترک موجود در آپارتمان ها است.
  2. تعداد دوربین ها باید به اندازه ای باشد که نقطه کوری در منزل نماند.
  3. دوربین هایی که در پارکینگ نصب می شود باید قابلیت دید درشب و WDR و وضوح بالایی داشته باشد.
  4. دوربین باید در بخش های ورودی نصب گردد.
  5. دوربین های آنالوگ معمولا به دلیل قیمت مناسبشان گزینه بهتری برای منازل هستند زیرا نصبشان آسان است.
  6. معمولا دوربین های 2 مگاپیکسلی برای منازل انتخاب مناسبی هستند زیرا که تنها هدفشان تمرکز بر روی ورود و خروج افراد غریبه است.

 

تعداد دوربین مداربسته مناسب برای منازل

برای تهیه دوربین مداربسته برای منزل باید ابعاد وبزرگی منزل، بررسی دکوراسیون و چیدمان ساختمان، تعیین نقاط کور ساختمان، زاویه دید دوربین و نقاط حساس مانند در ورودی و خروجی و پنجره ها در نظر گرفته شود. بهتر است متناسب با موارد گفته شده اقدام به تهیه دوربین نمایید.

در راهنمای خرید دوربین مداربسته انواع دوربین ها را بیان کردیم اما همانظور که قبلا نیز اشاره شد دوربین های آنالوگ برای منازل انتخاب مناسب تری هستند. این دوربین ها می توانند به گوشی های هوشمند تصاویر خود را ارسال کنند و با نصب اپلیکشن های مورد نیاز می توان از هر جایی به آنها دسترسی داشت.

برند هایک ویژن یکی از برندهایی است که با انتشار اپلیکیشن رایگان خود امکان دسترسی به تصاویر دوربین های هایک ویژن را برای کاربران فراهم کرده است. امیدواریم که براساس این راهنمای خرید دوربین مداربسته بتوانید دوربین مورد نظر خود را بهتر انتخاب کنید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

[mc4wp_form id="68"]
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من