هر آنچه که باید درباره نحوه تنظیم دوربین PTZ بدانید

فهرست مطالب

دوربین هایی که توانایی گردش به جهات مختلف را دارند دوربین های ptz و یا دوربین های گردان هستند. از نظر ظاهری شبیه به دوربین دام می باشند اما قابلیت های آنها بسیار زیادمی باشد. این دوربین ها با نام هایی مانند دوربین اسپید دام، دوربین گردان و fast dome نیز در بازار شناخته می‌شوند.

کلمه ptz مخفف عبارت PAN TILT ZOOM است که می تواند با سرعت زیاد در جهات افقی، عمودی گردش داشته باشد و بر روی اهداف مورد نظر نیز زوم کند. در ادامه نحوه تنظیم دوربین ptz هایک ویژن را برای قابلیت هایی مانند حداقل فاصله فوکوس، پاترول یا گشت زنی و تنظیم پریست آموزش می دهیم.

 

کاربرد دوربین گردان چیست؟

این دوربین ها بیشتر برای محیط های بزرگ کاربرد دارد فضاهایی مانند کارخانه، سوله، مراکز صنعتی و چهارراه ها از این موارد هستند. دوربین PTZ را میتوان برای دیگر فضاها مانند استادیوم ورزشی نیز قابل استفاده است. برای مناطق حساس که وسعت زیادی دارند جزییاتی مانند خواندن پلاک ضروری باشد بهتر است از دوربین های PTZ استفاده شود.

 

قابلیت های دوربین PTZ

دوربین های گردان هایک ویژن قابلیت هایی مانند قابلیت چرخش، قابلیت زوم اپتیکال، قابلیت تعقیب خودکار و دید در شب را برای کاربران فراهم می کند.

  • قابلیت چرخش

دوربین می تواند به صورت افقی و عمودی بدون محدودیت چرخش داشته باشد. چرخش دوربین های PTZ به گونه ای است که می تواند منطقه وسیعی را پوشش دهد.

 

قابلیت زوم اپتیکال

در زمان روم کردن کیفیت تصاویر کم نمی شود و می تواند تصاویر را با فاصله چند کیلومتری به خوبی تشخیص داده شوند.

 

قابلیت تعقیب خودکار

با این قابلیت می توان سوژه های مختلف را به صورت اتومات ردیابی کرد. منطقه قابل پوشش دهی برای ردیابی سوژه ها وسیع است.

 

تنظیمات دوربین اسپید دام

در ادامه به نحوه تنظیم دوربین PTZ میپردازیم و تمام نکات کلیدی که باید به آن توجه کنید را به شما می‌گوییم.

حداقل فوکوس فاصله

برای این کار به مسیر Configuration – Image – Display Setting – Focus Distance Min رفته توصیه می شود، حداقل فاصله فوکوس برای فضای بیرونی 6 متر و برای فضاد داخلی را روی 1.5 متر قرار دهید.

نحوه تنظیم دوربین PTZ که باید رعایت کنید.
انتخاب حداقل فاصله فوکوس نامناسب در نحوه تنظیم دوربین ptz، ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. حداقل فاصله فوکوس را براساس فاصله واقعی دوربین ها انتخاب کنید.

 

راه اندازی لنز

برای این کار باید به مسیر Configuration – Image – Display Setting – other رفته و لنزها راه اندازی می شوند. مقدار دهی لنزها می تواند مشکل فوکوس ناشی از فوکوس های ضعیف را حل کند.

هنگامی که مقداردهی اولیه لنز فعال شود، هر روز در ساعت یک بعد از ظهر مقداردهی اولیه می شود.

نکات کلیدی در نحوه تنظیم دوربین PTZ

پریست

پریست برای موقعیت تصویر تعیین می شود. برای تعریف پریست میتوانید بر روی دکمه call کلیک کنید تا موقعیت تصویر را مشاهده کنید. برای این کار به مسیر Live View – PTZ بروید بر روی پریست موردنظرتان کلیک چپ کنید.

آموزش نحوه تنظیم دوربین PTZ هایک ویژن

روی Call کلیک کنید تا دوربین PTZ به موقعیتی که مطابق با تنظیماتی که انتخاب کرده اید برود.

نحوه تنظیم دوربین PTZ ایک ویژن
با کلیک بر روی Delete نیز پریست حذف می شود.

پاترول یا گشت زنی

پاترول یک سری عملکرد از پریست است. می توان آن را پیکربندی کرد و در رابط تنظیمات پاترول فراخوانی کرد. حداکثر 8 پاترول برای سفارشی سازی وجود دارد. یک پاترول را می توان با 32 ایستگاه پریست پیکربندی کرد.

برای این کار به مسیر Live View – PTZ رفته و چندین پریست را اضافه کنید. Patrol Path را که می خواهید ست کنید را انتخاب و بر روی Set کلیک کنید. بر روی علامت سبز در پاپ آپ برای اضافه کردن پریست کلیک کنید. سرعت و زمان را تنظیم کنید و برای ذخیره تنظیمات بر روی save کلیک کنید.

نحوه تنظیم دوربین گردان هایک ویژن
زمان پریست نمیتواند کمتر از 15 ثانیه تنظیم شود.
نحوه تنظیم دوربین PTZ
بر روی Start برای فراخوانی پاترول کلیک کنید. دوربین PTZ می تواند میان اهداف متنوع پریست که تنظیم شده است پاترول داشته باشد. با کلیک بر روی Stop تا عملیات گشت زنی قطع شود.

نحوه تنظیم دوربین گردان هایک ویژن

با کلیک بر روی Delete نیز می توان گشت زنی یا پاترول موردنظر را هنگام نحوه تنظیم دوربین ptz، قطع کرد.

اشتراک گذاری:

2 دیدگاه در “هر آنچه که باید درباره نحوه تنظیم دوربین PTZ بدانید

  1. عبدالملک نوری گفت:

    سلام وعرض ادب اگه میشه منو راهنمایی بکنید من تصویر دارم از دوربین گردان ، ولی گردانش کار نمیکنه تنظیمات اولیه کردم دستگاه رو… الان از چرخش دستی مونده و به گوشی نصب کردم وراحت کار میکرد الان چند روزه فکرم درگیره میشه راهنمایی بکنید ممنون میشم شماره تماس من این هستش فقط پیام بدید خودم زنگ میزنم 09392881110

    1. admin_alireza گفت:

      سلام و وقت بخیر. شما میتونید با شماره 02154871200 جهت راهنمایی بیشتر تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

[mc4wp_form id="68"]
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من