نحوه ضبط صدا توسط دوربین IP یا دوربین HD

فهرست مطالب

دوربین‌های مداربسته در سیستم‌های امنیتی نظارتی جدا از اینکه شاید توانایی اصلی آن‌ها در ضبط تصاویر باشد، اما یکی از کاربردهای رایج دوربین مداربسته، امکان ضبط صدای محیط با استفاده از میکروفن می‌باشد. در واقع بسیاری از کاربران با ضبط تصاویر در بسیاری از مکان‌ها به امنیت و نظارتی که مدنظرشان است دست پیدا نمی‌کنند و برای ارتباط و همچنین نظارت بیشتر نیاز به برقراری ارتباط صوتی دارند.

 

انواع دوربین مدار بسته با ضبط صدا

کارکرد دوربین‌ها فقط به ضبط تصاویر محدود نشده و شرکت‌های مختلف برای پاسخ به این نیاز کاربران، قابلیت ضبط صدا دوربین مدار بسته را به بسیاری از محصولات خود اضافه کرده‌اند.

در این مقاله انواع روش‌های ضبط صدا دوربین مدار بسته تحت شبکه یا دوربین‌های آنالوگ را معرفی می‌کنیم.

 

نحوه ضبط صدا توسط دوربین مداربسته آنالوگ

در دوربین‌های مداربسته آنالوگ، ضبط ضدا به طرق مختلفی می‌تواند اتفاق بیفتد. اولین راه ضبط صدا دوربین مدار بسته آنالوگ در مدل‌هایی که فاقد میکروفن‌ داخلی هستند استفاده از یک میکروفن‌ مجزا است که در کنار دوربین نصب می‌شود.

حتی این میکروفن‌ ضبط صدا دوربین مداربسته را می‌توان در جایی غیر از کنار دوربین نصب کرد چون اگر دقیقا در کنار آن نصب شود، دیگران با مشاهده اطراف آن به سادگی می‌توانند از وجود یا عدم وجود میکروفن‌ باخبر شوند.

اما راه دوم ضبط صدا دوربین مدار بسته آنالوگ می‌تواند به وسیله میکروفن‌ داخلی نصب شده در آن اتفاق بیفتد که کاملا از دید دیگران پنهان است و می‌تواند امنیت بیشتری نسبت به میکروفن‌های مجزا داشته باشد.

 

ضبط صدا دوربین مدار بسته

 

اما اگر شما به عنوان کاربر استفاده کننده از یک دوربین آنالوگ می‌خواهید ببینید که آیا این دوربین دارای قابلیت ضبط ضدا می‌باشد یا خیر، راهی که وجود دارد این است که به کابل‌های متصل به آن توجه کنید که اگر قابلیت ضبط صدا دوربین مدار بسته وجود داشته باشد، این دوربین علاوه بر دو کابل خروجی ویدیو و کابل برق، داری یک کابل سوم برای خروجی صدا هم می‌باشد.

بنابراین به وسیله این خروجی می‌توان آن را را با یک کابل مجزا بصورت مستقیم به DVR متصل کرد که مشخصا این دستگاه ضبط کننده DVR هم باید دارای ورودی صدا باشد که بیشتر مدل‌های DVR این قابلیت را دارند.

در این حالت پس از اتصال مجزای کابل خروجی صدا به DVR وارد تنظیمات دستگاه شده و با وارد شدن به منوی تنظیمات DVR و در بخش Configuration گزینه Video/Audio را انتخاب و سپس از بخش Video Type گزینه Video & Audio را فعال کنید. با این کار قابلیت ضبط صدا دوربین مدار بسته آنالوگ فعال می‌شود.

 

نحوه ضبط صدا توسط دوربین تحت شبکه

در سیستم تحت شبکه، دوربین‌های تحت شبکه معمولا با استفاده از میکروفن داخلی که بر روی آن‌ها نصب شده است می‌توانند صدای محیط را ضبط و به NVR ارسال کند. میکروفون ضبط صدا دوربین مداربسته باعث می‌شود که سیستم ضبط NVR بتواند تصویر و صدا را به طور همزمان ضبط و پخش نماید.

میکروفن دوربین مداربسته تحت شبکه معمولا دو حالت مختلف می‌تواند داشته باشد. برخی از دوربین‌های تحت شبکه مجهز به میکروفن داخلی هستند، در این سری از دوربین‌ها، میکروفن توسط تولید کننده درون دوربین تعبیه شده است که به آن Built-in میکروفن‌ می‌گویند.

اما در برخی دیگر از دوربین‌ها ورودی مستقی برای نصب میکروفن‌ تعبیه شده است که معمولا پشتیبانی از این قابلیت به شکل یک حرف S در انتهای نام مدل آن دوربین مداربسته می‌آید که در واقع به Sound Support اشاره می‌کند.

بنابراین جهت ضبط صدای محیط بر روی این دوربین‌ها، باید یک میکروفن جداگانه نصب شود تا به وسیله آن بتوان صوت محیط مدنظر را ضبط نمود.

 

اتصال میکروفن به دوربین ip

برای اتصال میکروفن‌ به دوربین تحت شبکه میتوام از دو نوع میکروفن‌ اکتیو یا پسیو استفاده نمود. که میکروفن‌ اکتیو دارای آمپلی فایر داخلی است و پسیو فاقد آن، اما هر دو نیاز به منبع تغذیه دارند.

میکروفن‌های Line Level در دسته میکروفن‌های اکتیو نیاز به منبع تغذیه جداگانه 12 ولتی دارند اما میکروفن‌های Mic Level می‌توانند برق مورد نیاز خود را از خود دوربین‌های تحت شبکه بگیرند.

بسته به نوع اتصال این میکروفن‌ها باید از جک 3.5 میلیمتری یا رابط RCA استفاده کرد تا بتوان آن‌ها را به دوربین متصل نمود. بعد از اتصال میکروفن‌ به دوربین باید به تنظیمات NVR مراجعه کنید و قابلیت ضبط صدا دوربین مدار بسته را فعال نمایید.

 

انواع میکروفن‌ ضبط صدا دوربین مداربسته

میکروفن‌های مختلفی برای ضبط صدای محیط توسط دوربین مدار بسته مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  • میکروفن‌ سوزنی: دارای ساختار ظریفی هستند که باعث می‌شود گاهی آن‌ها را میکروفن‌ مخفی نیز بنامند و معمولا آنقدر کوچک هستند که بتوان در داخل داکت قرارشان داد.
  • میکروفن‌ باکس: شکل مستطیلی دارند و برای تنظیم صدا بر روی آن یک کلید پیچی قرار داده شده است.
  • میکروفن‌ گلفی: بدنه آن‌ها شبیه توپ گلف است و وزن و حجم کمی دارند که می‌توانند با ولتاژ 6 تا 12 اقدام به ضبط صدا نمایند.

 

دوربین با ضبط صدا هایک ویژن

 

ویژگی‌های یک میکروفن‌ برای نصب در یک سیستم امنیتی

  • حساسیت میکروفن‌: این ویژگی توانایی ضبط صدا توسط میکروفن‌ را در فواصل مختلف، مشخص می‌کند. اگر میخواهید تا فواصل بیشتری صدای محیط را بشنوید باید از میکروفن‌هایی استفاده کنید که حساسیت بالایی دارند.
  • کابل میکروفن‌: چون سیگنال‌های ارسالی میکرفون نسبتا ضعیف می‌باشند و می‌توانند دچار تداخل شوند بهتر است حتی الامکان کوتاه و دارای محافظ باشند.
  • کیفیت میکروفن‌: این ویژگی مربوط به کیفیت صدای ضبط شده توسط میکروفن‌ می‌شود که معمولا در این نوع میکروفن‌ها نسبت به میکروفن‌های داخلی خود دوربین‌های مداربسته، کیفیت ضبط صدا بسیار بالاتر است.

 

دوربین های هایک ویژن با قابلیت ضبط صدا

برند دوربین هایک ویژن توانسته است قابلیت ضبط صدا دوربین مدار بسته را در محصولات خود تعبیه کند تا به این ترتیب توانسته باشد، نیاز بسیاری از کاربران را برطرف نماید که در ادامه به چند مدل از این دوربین‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. دوربین مداربسته تحت شبکه هایک ویژن مدل DS-2CD2543G0-IS یکی از دوربین‌های 4 مگاپیکسلی دام (Dome) است که دارای میکروفن‌ داخلی است و از استانداردهای مقاومتی و امنیتی مختلفی بهره می‌برد.
  2. دوربین مداربسته تحت شبکه مدل DS-2CD2522FWD-IS هم یک دوربین دام هایک ویژن 2 مگاپیکسلی است که دارای میکروفن‌ داخلی برای ضبط صدا و همچنین یک وای فای داخلی برای اتصال راحت‌تر و همچنین قابلیت پشتیبانی از نصب حافظه میکرو SD می‌باشد.
  3. دوربین مداربسته تحت شبکه هایک ویژن مدل DS-2CD2443G0-IW از سری دوربین‌های Cube برند هایک ویژن است که هم دارای میکروفن‌ داخلی و هم دارای اسپیکر داخلی است که به این ترتیب می‌توان به وسیله این دوربین یک ارتباط صوتی دو طرفه برقرار کرد. همچنین این محصول دارای قابلیت نصب حافظه میکرو SD تا 128 گیگابایت می‌باشد و با داشتن وای فای داخلی برای استفاده به عنوان دوربین نظارت بر نوزاد (Baby Cam) بسیار کاربردی است.
اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

[mc4wp_form id="68"]
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من