دوربین مداربسته ضد نور چیست و چه کاربردی دارد؟

فهرست مطالب

توزیع نور مناسب در تصاویر دوربین های مداربسته یکی از مهمترین ضروریات ثبت تصاویر با کیفیت است. به همین دلیل برای مکان هایی که شدت نور در آنها زیاد و کم می شود مانند درب های ورودی، پنجره ها و محیط بیرون، لازم است از دوربین مداربسته ضد نور استفاده شود تا اختلاف نورهای تصاویر رفع شود. این دوربین ها برای مکان هایی که نور با شدت زیادی به دوربین تابیده می شود و یا فضاهایی که نور بالایی در آن محیط وجود دارد پرکاربرد است.

قابلیت‌های دوربین مداربسته ضد نور

درپاسخ به سوال دوربین مداربسته ضد نور چیست باید گفت اصطلاحی برای دوربین هایی است که دارای سیستم جبران سازی اختلاف نور هستند. بوسیله این قابلیت دوربین می تواند در شرایط نوری نامناسب تصاویر را بدون افت کیفیت ثبت شوند. این قابلیت ها عبارتند از قابلیت های WDR, DWDR, HLC و BLC. در ادامه در مورد این قابلیت ها به طور کامل توضیح خواهیم داد.

 

دوربین مداربسته ضد نور چیست

 

دوربین های بسیاری با این قابلیت در بازار وجود دارند که یکی از آنها دوربین های هایک ویژن است از این برند دوربین های بسیاری در فضای باز استفاده می شوند مانند دوربین دام هایک ویژن و دوربین ptz هایک ویژن.

 

قابلیت WDR

کلمه WDR مخفف عبارت Wide Dynamic Range است و دامنه دینامیکی بالا معنی می دهد. این قابلیت مهمترین راه برای دوربین ضد نور می باشد. دوربین هایی که این قابلیت را دارند بازه دینامیکی بالایی نسبت به دوربین های معمولی دارند.

زیرا در دوربین های معمولی زمانی که در مقابل منبع نور زیاد قرار دارند، دیافراگم آنها بسته می شود که در نتیجه قسمت هایی که نور کمی دارند در تصویر تاریک دیده می شوند.

در مکانیزم WDR  یک دوربین دارای دو چیپ CCD  با سرعت های بالا و پایین هستند. ابتدا چیپ CCD  با سرعت پایین و به مدت زمان نوردهی زیاد تصویر محیط را پیمایش می کند. بعد از آن CCD  با سرعت زیاد به مدت زمان نوردهی کم نیز همین کار را انجام می دهد.

 

دوربین مداربسته ضد نور چیست

 

پس از آن دو تصویر با هم ترکیب می شوند و تصویر نهایی ساخته می شود. در این تصویر دیگر تمام نورها به صورت یکسان توزیع می شود و تصاویر دوربین ها با کیفیت خوبی ثبت و مشاهده می شوند.

 

قابلیت DWDR

آیا میدانید قابلیت DWDR دوربین مداربسته ضد نور چیست؟ مکانیزم DWDR نوعی قابلیت دیجیتال WDR است اما به اندازه WDR تاثیر ندارد. زیرا در آنها فناوری سخت افزاری استفاده نشده است بلکه با استفاده از نرم افزار کیفیت تصویر بهبود پیدا می کند. در واقع کیفیت  تصاویر WDR با تصویر اصلی تفاوت زیادی ندارد. اما بهتر است این قابلیت در دوربین باشد.

 

قابلیت BLC

این قابلیت BLC مخفف عبارت Back Light Compensation است این قابلیت مثل WDR مانع از تیره شدن اشیا در زمانی که منبع نور زیاد است خواهد شد. در این حالت دیافراگم دوربین بازتر شده و نور پس زمینه نیز کم می شود. در دوربین های که قابلیت BLC دارند منطقه های پر نور سفید و غیر واضح می باشند. بطور کلی قابلیت WDR بسیار بهتر از BLC است.

 

قابلیت HLC

این قابلیت مخفف عبارت Highlight Compensation است. زمانی که منطقه ای کاملا تاریک باشد و منبع نور قوی وجود داشته باشد کیفیت تصاویر کمتر می شود. مانند چراغ ماشین زمانی که به سمت دوربین باشد مشخصات پلاک دیگر نامعلوم است.

 

کاربرد دوربین مداربسته ضد نور چیست

 

وجود قابلیت HLC موجب می شود تا منبع نور شناسایی شده و میزان نور تصویر کاهش پیدا کند. در نتیجه کیفیت تصاویر افزایش پیدا خواهد کرد.

ساده ترین راهکار برای رفع مشکل ضد نور این است که دوربین را در مکانی نصب کنید که نور شدید و مسقیم به آن نتابد. اما در صورت استفاده از دوربین در مکان هایی مانند درب ساختمان و درب پارکینگ بهتر است از دوربین با قابلیت WDR  استفاه کنید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

[mc4wp_form id="68"]
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من