دوربین مداربسته پلاک خوان چیست؟ درباره آن چه می‌دانید؟

فهرست مطالب

دوربین های ANPR (Automatic Number Plate Recognition) که به آنها دوربین های پلاک خوان می گویند نوعی دوربین مداربسته هستند که ساختار پیچیده تری نسبت به بقیه دوربین ها دارند. دوربین های پلا ک خوان می توانند انواع پلاک های خودرو را تشخیص داده و از آنها تصویربرداری کنند.

دوربین های هایک ویژن انواع مختلفی دارند که اکثر دوربین بولت هایک ویژن و دوربین ptz هایک ویژن قابلیت پلاک خوانی دارند، برای اطلاع از قیمت آنها به لیست قیمت هایک ویژن مراجعه شود. استفاده از دوربین های پلا ک خوان هایک ویژن در حال گسترش است زیرا که موجب کاهش سرقت خودرو، تصادفات و دیگر جرایم می شود.

 

مزایای استفاده از دوربین پلاک خوان چیست؟

 

برای پلاک خوانی از دو بخش سخت افزار و نرم افزار استفاده می شود برای آشنایی با این قابلیت بهتر است ابتدا بدانیم دوربین مداربسته پلاک خوان چیست و سپس به طور کامل تر آن را توضیح دهیم.

دوربین مداربسته پلاک خوان چیست؟

دوربین های پلاک خوان می توانند پلاک ماشین را تشخیص دهند بطوری که حروف و اعداد را از هم متمایز کنند. این دوربین ها توانایی دارند که بی نوری  یا نورهای شدید را رفع کنند. در دوربین های پلاک خوان دو عبارت LPR  و  ANPR بسیار رایج است که برای توصیف سخت افزار و نرم افزار پلاک خودرو استفاده می شوند.

در دوربین های مداربسته پلاک خوان هایک ویژن از یک نرم افزار استفاده می شود که علاوه بر آن از نرم افزار IVMS-4200 جهت پردازش های دیگر در دستگاه ضبط کننده NVR  استفاده می شود. 

معنای LPR: این عبارت مخفف (License Plate Recognition)  است که مجوزی برای تشخیص پلاک خودرو می باشد. این دوربین ها می توانند مسائل مربوط به ثبت پلاک خودرو مانند سرعت زیاد خودرو، مه ، دید در شب و بازتاب نور از پلاک ماشین را رفع کنند.

 

دوربین مداربسته پلاک خوان چیست؟

 

معنای ANPR: این عبارت مخفف (Automatic Number Plate Recognition) است و به معنای تشخیص اتومات پلاک ماشین می باشد. این نرم افزار نوشته های عدد و حروف روی پلاک را می تواند شناسایی کند و در مرحله بعد ذخیره آن در پایگاه داده و یا تطبیق آن با اطلاعات پایگاه داده را انجام دهد.

نحوه عملکرد دوربین مداربسته پلاک خوان چیست؟

دوربین های پلاک خوان قادر هستند تا پلاک ها را از بین لاین مختلف و در شرایط آب و هوایی گوناگون و نور کم تشخیص دهند. دوربین پلاک خوان هایک ویژن اطلاعات را به مرکز مدیریت هوشمند دستگاه ضبط کننده NVR ارسال می کند. در زمانی که یک خودرو از جلوی دوربین LPR  گذر کند، شماره پلاک آن بوسیله دوربین خوانده شده و سوابق آن نیز در حافظه دستگاه مورد بررسی قرار می گیرد.

یکی از مزیت های دوربین های پلاک خوان هایک ویژن این است که اطلاعات کلیه خودروهایی که از جلوی دوربین رد می شود را ثبت می کند.

کیفیت دوربین پلاک خوان

در دوربین های پلاک خوان هایک ویژن از سنسورهای دقیقی و خاصی استفاده شده است تا تشخیص حروف و اعداد را به صورت صحیح انجام شود. این سنسورها باید توانایی تشخیص حروف و اعداد را در شرایط مختلف آب و هوایی مانند بارندگی، مه، برف و غیره را داشته باشند. این سنسورها عبارتند از:

 

همه چیز درباره دوربین پلاک خوان

 

سنسور BLC قوی: با زیاد شدن نور در پشت تصویر، تصویر اجسام به صورت تاریک ثبت می شود. استفاده از سنسور BLC قوی، باعث رفع تاریکی تصاویر می گردد. برای مثال در تاریکی شب، وجود این سنسور در پلاک خوان باعث می شود تا پلاک خودرو کاملا واضح ثبت شود.

سنسور HLC قوی: هاله های چراغ اتومبیل باعث می شود تا لنز دوربین پلاک خودرو را به خوبی تشخیص ندهد. با استفاده از سنسور HLC قوی این هاله خنثی شده و تصویر پلاک به صورت واضح ثبت می شود.

سنسور DEFOG: با وجود ذرات گردو خاک و وجود مه در هوا تصویر پلاک خودرو نیز تار دیده می شود. در نتیجه بوسیله سنسور DEFOG می توان حالت مه را خنثی کرد و پلاک خودرو را به صورت واضح مشاهده کرد.

سنسور WDR: هنگامی که تصویر، دامنه نور گسترده ای داشته باشد این شدت نور موجب ایجاد شدن نقاط تیره و روشن در تصویر می گردد در نتیجه تصویر به خوبی تشکیل نمی شود. سنسور WDR باعث می شود تا میان نقاط تیره ور وشن تعادل ایجاد شده و تصویر واضحی از پلاک ماشین ارائه دهد.

 

راهنمای نصب دوربین پلاک خوان چیست؟

اگر در زمان نصب دوربین پلاک خوان،  تنظیم زاویه و ارتفاع آن به درستی انجام نشود، عمل پلاک خوانی نیز ممکن است به طور صحیح صورت نگیرد. پس در زمان نصب دوربین پلاک خوان باید موارد زیر را در نظر گرفت.

زاویه افقی و عمودی دوربین پلاک خوان: در زمان نصب دوربین پلاک خوان، زاویه و ارتفاع دوربین بسیار مهم است. اگر دوربین در ارتفاع زیاد و زاویه نا مناسب قرار داشته باشد، تشخیص پلاک خودرو به سختی انجام می شود. به طور کلی بهتر است زاویه پلاک خودرو در یک خط عمودی نسبت به دوربین پلاک خوان بین 15 تا 30 درجه باشد.

زاویه پلاک خودرو: زاویه افقی پلاک خودرو باید از 5 درجه کمتر باشد، در غیر این صورت نرم افزار پلاک خوان برای خواند پلاک خودروها دچار مشکل می گردد.

ارتفاع مناسب دوربین پلاک خوان: بهترین ارتفاع جهت نصب دوربین برای پارکینگ ها 1/5 متر و برای پروژه های ترافیکی 5/5 متر می باشد.

 

انواع دوربین های پلاک خوان هایک ویژن؟

حال که متوجه شدیم دوربین مداربسته پلاک خوان چیست بهتر است بدانید که دوربین های پلاک خوان انواع مختلفی دارند که عبارت هستند از دوربین پلاک خوان جاده ای، دوربین پلاک خوان پارکینگ، دوربین پلاک خوان سازمانی.

 

یکی از دوربین های پلاک خوان هایک ویژن دوربین پلاک خوان جاده ای است

 

دوربین پلاک خوان جاده ای

این دوربین ها برای جاده ها و بزرگراه ها کاربرد دارد و می تواند تشخیص پلاک خودرو، رنگ و سرعت آن را نیز تشخیص دهد. دوربین پلاک خوان جاده ای می تواند سرعت غیرمجاز و تخلفات رانندگی را تشخیص دهد و آنها را نیز ثبت کند.

دوربین پلاک خوان پارکینگ

دوربین پلاک خوان پارکینگی در پارکینگ ها برای صدور قبض و در پارکینگ های عمومی مبتنی بر کارتخوان RFID  برای کنترل تردد قابل استفاده است. بوسیله کارتخوان RFID  هنگامی که راننده کارت خود را به کارتخوان نزدیک می کند، تصویر اتومبیل و راننده ثبت می شود و هزینه آن به صورت اتومات پرداخت شده و سپس امکان خروج اتومبیل وجود دارد.

دوربین پلاک خوان سازمانی

این دوربین ها برای تردد خودروها در سازمان کاربرد دارد.

 

مزیت استفاده از دوربین پلاک خوان چیست؟

کیفیت تصاویر

مهمترین مزیت آنها این است که دوربین های پلاک خوان هایک ویژن می توانند تصاویر خود را با کیفیت بالا در طول شبانه روز ثبت کنند.

نظارت شبانه روزی

یکی دیگر از ویژگی های این دوربین این است که می توانند به صورت شبانه روز و 24 ساعته به ورود و خروج اتومبیل ها نظارت داشته باشند.

امکان دسترسی از راه دور

تصاویر ثبتی دوربین های پلاک خوان هایک ویژن را میتوان از هر مکانی دسترسی داشت و آنها را کنترل کرد. کاربر می تواند اطلاعات دوربین را به پایگاه داده انتقال دهد و آنها رابه راحتی کنترل کند.

پوشش دهی بالا

دوربین های پلاک خوان هایک ویژن می توانند سطح جاده و خیابان را به طور کامل پوشش دهند. به طوری که اطلاعات راننده متخلف را ذخیره کرده و موانع فیزیکی موجود در جاده را نیز تشخیص دهد. دوربین های پلاک خوان موجب هوشمند سازی و شفافیت بخش مالی پارکینگ و کم شدن خطای انسانی می شود.

قیمت دوربین پلاک خوان هایک ویژن

دوربین های پلاک خوان هایک ویژن بسته به امکاناتی که در اختیار کاربر قرار می دهد قیمت های متفاوتی دارند. شرکت پرشیا سیستم از نمایندگی هایک ویژن است به همین دلیل بهتر است جهت اطلاع از لیست قیمت هایک ویژن با شرکت پرشیا سیستم تماس گرفته شود و از امکانات آن اطلاعات بیشتری کسب کنید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

[mc4wp_form id="68"]
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من