کیفیت دوربین های مدار بسته هایک ویژن و عوامل تاثیر گذار در آن

فهرست مطالب

هنگامی که از کیفیت دوربین های مدار بسته صحبت می کنیم در واقع منظورمان رزولوشن دوربین می باشد. کیفیت در محصولات دوربین مدار بسته هایک ویژن از اهمیت ویژه ای برخوردار است به گونه ای که همواره سعی دارد با استفاده از تکنولوژی روز و ایده های متعدد، میزان رزولوشن را بهبود بدهد. سری دوربین تحت شبکه هایک ویژن و دوربین توربو اچ دی هایک ویژن از یک مگا پیکسل تا دوازده مگا پیکسل را پوشش می دهند. این مهم دست مشتریان را در انتخاب دوربین مناسب بر حسب نیازمندیهایشان را باز می گذارد. در این مقاله بر آنیم تا المانهای تعیین کننده کیفیت دوربین مدار بسته هایک ویژن و میزان تاثیر هر کدام بر قیمت دوربین ها را بررسی کنیم.

کیفیت دوربین های مدار بسته هایک ویژن

1) رزولوشن دوربین:

نخستین و مهمترین عامل در تعیین کیفیت دوربین مدار بسته رزولوشن می باشد. در واقع زمانی که از رزولوشن یک دوربین صحبت می کنیم منظورمان اندازه تصویر دوربین مدار بسته بر اساس پیکسل می باشد. بدیهی است که هر چه این میزان بیشتر باشد رزولوشن دوربین بیشتر و قیمت آن، بیشتر است. کمترین رزولوشن مشهور دوربین مدار بسته در محصولات هایک ویژن، یک مگا پیکسل معادل 720*1280 پیکسل می باشد این رزولوشن به اسم 720P و یا HD (High Definition)، در صنعت دوربین مدار بسته معروف است. رزولوشن دو مگا پیکسل معادل 1920*1080 پیکسل می باشد این رزولوشن به اسم 1080p و یا Full HD، معروف است. رزولوشن های بالاتر شامل سه، چهار، پنج، شش، هشت و دوازده مگا پیکسل هستند.

معمولا جهت پوشش فضای بیشتر نیاز به دوربین با رزولوشن بالاتر داریم و این موضوع باعث می شود تا قیمت دوربین انتخابی بیشتر شود. در طراحی سامانه دوربین مدار بسته، با توجه به منطقه هدفی که می بایست توسط دوربین مدار بسته هایک ویژن پوشش داده شود از رزولوشن های بهینه استفاده می شود و این موضوع می تواند باعث صرفه جویی در هزینه تمام شده یک پروژه دوربین مدار بسته شود. کارشناسان واحد طراحی، مهندسی و امور پروژه های هایک ویژن پس از بازدید از پروژه و دریافت نیازمندی مشتریان بهینه ترین پیشنهاد ممکن را جهت برطرف کردن نیاز مشتریان ارائه می کنند.

کیفیت دوربین های مدار بسته هایک ویژن

2) ال ای دی دید در شب:

زمانی که از کیفیت دوربین مدار بسته صحبت می کنیم منظورمان کیفیت در روز و شب می باشد. زمانی که روشنایی روز از بین می رود، کیفیت دوربین های فاقد ال ای دی دید در شب بشدت افت می کند و این موضوع نارضایتی مشتریان از سامانه دوربین مدار بسته را به دنبال دارد. لذا استفاده از دوربین های مدار بسته مجهز به ال ای دی های دید در شب مناسب جهت فراهم کردن نور مناسب تصویر برداری دوربین های مدار بسته از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

دوربین های مدار بسته هایک ویژن، جهت تصویر برداری از نواحی مختلف نیاز به نور مناسب دارند این نور در طول روز توسط نور مرئی ( قابل رویت توسط چشم انسان) و در شب توسط نور نامرئی ( مادون قرمز) از طریق ال ای دی های دید منعکس می شود. این ال ای دی ها به نوبه خودشان به دو نوع معمولی و هوشمند تقسیم می شوند. به لحاظ قیمتی دوربین های دارای ال ای دی های هوشمند نسبت به ال ای دی های معمولی گران تر هستند و دوربین های معمولی فاقد ال ای دی دید در شب، از دوربین های دارای ال ای دی دید در شب هایک ویژن ارزان تر هستند. البته ذکر این نکته که برد ال ای دی های دید در شب این دوربین ها با همدیگر متفاوت هستند و معمولا این برد از 10 متر تا 500 متر برای دوربین های مدار بسته هایک ویژن، متغیر است.

در واقع دارا بودن ال ای دی دید در شب با قیمت دوربین مدار بسته هایک ویژن نسبت مستقیم دارد.

کیفیت دوربین های مدار بسته هایک ویژن

3) تکنولوژی های اصلاح تصویر و نورهای مزاحم:

استفاده از تکنولوژی های حذف کننده و جبران ساز جهت بهبود کیفیت و شفافیت تصویر دوربین مدار بسته هایک ویژن از قبیل WDR، HLC، BLC، DNR و…. با حذف نویز و یا نورهای اضافه و همچنین اضافه کردن برخی طیف های گاما سبب بهبود کیفیت دوربین می شود. بدیهی است که دوربین های دارای این تکنولوژی ها نسبت به دوربین های معمولی از قیمت بالاتری برخوردار هستند و این مهم می بایست در طراحی سامانه دوربین مدار بسته مناسب در حوزه های مختلف مد نظر قرار بگیرد.

کیفیت دوربین های مدار بسته هایک ویژن

4) فیلتر حذف نور مادون قرمز – ICR (IR Cut Filter):

همانطور که گفته شد در حالت عادی از هر شی جلوی دوربین دو نوع نور از دریچه لنز بر روی سنسور تصویر برداری منعکس می شود، نور مرئی و نور نامرئی( مادون قرمز). در طول روز، هم نور مرئی و هم نور نامرئی از شی به دوربین منعکس می شود، با توجه به این مهم که فاز تصویر ناشی از نور مرئی و همچنین تصویر حاصل از نور نامرئی با همدیگر فرق دارند لذا تصویر در طول روز دچار بی کیفیتی و نویزهای متعددی می باشد، جهت حذف این نویزها و برطرف کردن این نقطه ضعف فیلتر حذف نور مادون قرمز در دوربین شروع به فعالیت می کند. این فیلتر با حذف نور مادون قرمز ( مادون قرمز) در طول روز باعث می شود تا دوربین هایک ویژن تصاویر با کیفیت مناسب را از منظره برداشت نماید. این فیلتر به دو نوع فیلتر مکانیکی و فیلتر الکترونیکی حذف نور مادون قرمز تقسیم می شود. قابلیت اتکا به دوربین هایی که فیلتر حذف نور مادون قرمز مکانیکی (ICR)، بیشتر از دوربین هایی است که دارای فیلتر الکترونیکی حذف نور مادون قرمز هستند می باشد.

در پایان روز با توجه به کاهش میزان نور مرئی و نزدیک شدن به ساعات شب میزان نور مرئی محیط کاهش پیدا می کند، دوربین هایک ویژن برای تصویر برداری بهتر نیاز به نور نامرئی یا مادون قرمز را دارد در این لحظه با کنار رفتن فیلتر حذف نور مادون قرمز، دوربین از نور نامرئی منعکس شده از اجسام، جهت تصویر برداری استفاده می کند و به همین دلیل تصاویر دوربین در طول شب بصورت سیاه و سفید می باشد.

به لحاظ قیمتی دوربین های دارای فیلتر مکانیکی حذف نور مادون قرمز دارای قیمت بیشتری نسبت به دوربین های دارای فیلتر حذف نور مادون قرمز بصورت الکتریکی هستند. و پایینترین قیمتها هم مربوط به دوربین هایی می باشد که دارای فیلتر حذف نور مادون قرمز نیستند.

کیفیت دوربین های مدار بسته هایک ویژن

5) کیفیت چیپ ست های دوربین مدار بسته:

یکی از مهمترین بخش های تأثیر گذار روی کیفیت تصویر دوربین مدار بسته هایک ویژن، چیپ ست ( سنسور) تصویر برداری آن است. چیپ ست دوربین مدار بسته در واقع مهمترین وسیله تصویر برداری آن می باشد این قطعه که در پشت دریچه لنز دوربین قرار می گیرد و از تعداد بسیار زیادی سلول نوری تشکیل شده است، که نور را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند. این قسمت هر روز در حال توسعه و پیشرفت می باشد استفاده از چیپ ست های هوشمند و پیشرفته جهت تصویر برداری مناسب هایک ویژن به کیفیت تصویر برداری دوربین کمک می کند.

دوربین های دارای چیپ ست پیشرفته و به روز دارای قیمت های بالاتری نسبت به چیپ ست های متوسط می باشند.

6) پردازشگر تصویر دوربین مدار بسته (DSP- Digital Signal Processor):

تصاویر تبدیل و ارسال شده از چیپ ست تصویر برداری دوربین مدار بسته توسط پردازشگر دیجیتال تصویر پردازش می شود. اهمیت این قطعه از آن جهت مد نظر است که علاوه بر کیفیت و نوع عملکرد این قطعه، مطابقت آن با سنسور تصویر برداری هم از درجه اهمیت بالایی برخوردار است چرا که این هماهنگی باعث ارائه تصاویر با کیفیت تر دوربین های مدار بسته هایک ویژن می شود. استفاده از برندهای سازنده DSP معتبر باعث ارائه تصاویر با کیفیت مناسب می شود.

ذکر این نکته ضروری است که دوربین هایی که از قطعه DSP معتبر جهت پردازش تصویر استفاده می کنند دارای قیمت بیشتری نسبت به سایر دوربین ها هستند.

 

7) کیفیت برد دوربین و همچنین اجزای تشکیل دهنده آن:

تمامی قطعات سخت افزاری دوربین مدار بسته هایک ویژن، روی برد دوربین نصب می شوند. بدیهی است که هر چقدر برد دوربین از کیفیت، مرغوبیت و توانمندی بیشتری برخوردار باشد، دستیابی به کیفیت تصویر دوربین بهتر و قابل لمس تر می باشد. برد های دوربین دارای مدل های متعددی هستند که متداول ترین آنها عبارتند از برد های مربعی شکل و از نوع سه لایه ای که قطعات سخت افزاری آن مثل مقاومت ها، ترانزیستورها و… در یک طرف نصب می شوند. استفاده از بردها و قطعات بی کیفیت توسط برخی از تولید کنندگان جهت کاهش قیمت تمام شده نهایی تولید دوربین باعث می شود تا دوربین های دارای میزان کیفیت پایین به بازار عرضه شود و این امر کاهش رضایتمندی مشتریان را به دنبال دارد. دوربین های مدار بسته هایک ویژن با استفاده از بردهای الکترونیکی مرغوب بهترین بازدهی را به لحاظ تصویر برداری به مشتریان ارائه می دهند.

دوربین های دارای برد و قطعات سخت افزاری مرغوب دارای قیمت بیشتری نسبت به دوربین های معمولی هستند. دستیابی به اصالت قطعات استفاده شده در این دوربین ها از طریق استعلام از کارخانه سازنده دوربین صورت می گیرد.

در این مقال سعی شد تا با برشمردن متغیرهای تأثیر گذار بر میزان کیفیت یک دوربین مدار بسته، تأثیر آنها بر قیمت تجهیزات را نیز بازگو کنیم. اصل مهم در انتخاب سامانه دوربین مدار بسته (CCTV)، برای هر مشتری متعادل کردن نیاز و بودجه جهت انتخاب بهترین راه حل می باشد. راهکاری که علاوه بر انتخاب سامانه با کیفیت مناسب قیمت بهینه ای را هم دارا باشد. این مهم در واحد طراحی، مهندسی شرکت توسعه داده های ارتباطی پرشیا سیستم انجام می شود. مهندسان مشاور این شرکت پس از بازدید رایگان بهترین و بهینه ترین راهکار نظارت تصویری را به شما پیشنهاد می دهند.

کیفیت دوربین های مدار بسته هایک ویژن

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

[mc4wp_form id="68"]
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من