9 علت اصلی انواع نویز در دوربین مداربسته و روش‌های برطرف کردن آن

فهرست مطالب

در زمان نصب دوربین های مداربسته اگر اصول اولیه کار به درستی انجام شود، دستگاه پس از نصب کمتر دچار اشکال می شود و ایراداتی چون نویز در دوربین مداربسته رخ نخواهد داد. نویز به معنای سیگنالی ناخواسته در زمان دریافت داده ها و سیگنال از دوربین می‌باشد. نویز موجب می‌شود که سیگنال اصلی و عملکرد آن مختل شود و یا با تاخیر انجام صورت گیرد.

 

انواع نویز تصویر دوربین مدار بسته

از انواع نویز در دوربین مداربسته می توان به دو صورت نویز الکتریکی و نویز الکترومغناطیسی اشاره کرد که در ادامه این مقاله هایک ویژن، اطلاعات جامعی را درباره انواع نویز تصویر دوربین مدار بسته در اختیار شما قرار خواهیم داد.

 

انواع نویز دوربین مداربسته

 

نویز الکترومغناطیسی

این نویزها موجب اختلال در صدا و تصویر می شوند و به صورت خط های افقی و عمودی و یا حرکات موج مانند بر روی تصویر مشاهده می شوند. اگر دوربین ها قابلیت صدا داشته باشند عدم وضوح صدا را در آنها ایجاد می کنند. علت این نویزها می تواند وجود برق فشار قوی، خط تلفن و دستگاه های جوشکاری باشد.

 

نویز الکتریکی

یکی دیگر از انواع نویز در دوربین مداربسته، نویز الکتریکی است. این نویزها موجب ایجاد شدن نقاط ریز رنگی و سفید بر روی تصویر می شود زیرا که تقویت کردن زیاد از حد سیگنال تصویر در زمانی که نور کم است این نویزها را ایجاد می کند. علت اصلی بوجود آمدن نویزهای الکترونیکی در دوربین های مداربسته کم بودن روشنایی در تصویر و یا عدم دریافت نور مناسب بوسیله سنسورها است.

برای رفع این نوع نویزها باید نور محیط را افزایش داده و به تعادل برسانید و یا از دوربینی استفاده کنید که نور کمتری نیاز دارند.

راه دیگر استفاده از دوربینی است که دارای امکانات کاهنده نویز (DNR) در خود باشد. بنابریان با تامین این موارد میتوانید نویزهای الکتریکی دوربین ها را بسیار کاهش دهید.

 

 

علت نویز در دوربین مداربسته

برای برطرف کردن انواع نویز در دوربین مداربسته، بهتر است ابتدا عامل آن را شناسایی کنید تا زودتر بتوانید این مشکل را رفع نمایید. در زیر 9 مورد مهمی که باعث ایجاد نویز در تصاویر دوربین مداربسته می‌شود را معرفی می‌کنیم و به شما می‌گوییم چگونه هریک را رفع کنید.

 

نور کم

اگر محیط دارای نور کمی باشد و چیپ تصویر نیز حساسیت کم داشته باشد، نقاط ریز در تصویر ایجاد می شود. نویزهای الکتریکی می تواند بعلت تقویت زیاد سیگنال تصاویر در نور کم نیز ایجاد شود. حساسیت کم چیپ به نور نیز موجب می شود که تصاویر مقدار نوری را دریافت کنند که برای تشکیل تصویر کافی نباشد.

در این هنگام به صورت اتومات، مدار الکتریکی دروبین مداربسته، سیگنال تصویر را تقویت کرده و موجب ایجاد این نقاط ریز در تصاویر می شوند.

برای رفع این مشکل میتوانید نور محیطی را که دوربین در آن قرار دارد را تقویت کنید. اگر امکان انجام چنین کاری را ندارید می توانید از دوربینی استفاده کنید که چیپ تصویر با حساسیت بالا داشته باشد که کمی نور محیط را برای ثبت تصاویر خود جبران کنند.

 

چگونه نویز دوربین مداربسته را برطرف کنیم؟

 

مکان نصب دوربین

یکی دیگر از علت های نویز در دوربین دام هایک ویژن و دیگر دوربین ها، قرار گیری دوربین در مکانی است که گرما و حرارت زیادی دارد. در نتیجه تصاویر دریافتی از دوربین مداربسته با نویز ثبت می شوند.

 

عدم اتصال صحیح فیش های BNC

اگر کابل های کواکسیال بطور صحیح به فیش BNC متصل نشوند سیگنال نیز افت خواهد کرد و تصاویر بطرز صحیح به نمایشگر اراسال نمی شود. فیش های BNC انواع مختلفی دارند مانند پرسی، پیچی، لحیمی، بهتر است از کابل های BNC لحیمی استفاده شود زیرا که این نوع کابل ها ضخیم هستند البته کیفیت فیش BNC نیز بر روی سیگنال ها هم تاثیر دارد.

 

نزدیک بودن به منابع الکترومغناطیسی

اگر کابل های تصاویر مانند کابل RG59 را از مکان هایی که منابع الکترومغناطیسی قرار دارند عبور دهید موجب ایجاد نویز در تصاویر دریافتی می شود. به همین دلیل بهتر است از داکت یا لوله فلکسی برای ارسال تصاویر خود استفاده کنید تاکابل ها تماسی با کابل برق نداشته باشند.

برای نمونه در کارخانه ای که از برق فشار قوی استفاده می کند، اگر کابل تصویر را در کنار کابل برق قرار دهید، به احتمال زیاد نویز خواهید داشت.

 

طولانی بودن کابل

اگر در زمان کابل کشی تصاویر، مسیر طولانی را استفاد می کنید. باید کیفیت شیلد و مغزی کابل مورد استفاده را در نظر داشته باشید. کابل هایی مانند کابل RG59 دارای مغز مسی می باشند و می توانند تصاویر خود را تا 500 متر بدون افت کیفیت ارسال کنند.

پس در زمان انتخاب کابل برای مسیر طولانی باید به کلاس کابل کواک توجه کنید تا کابلی با ضخامت و عایقی خوب انتخاب کنید.

 

مشکلات نویز دوربین مداربسته

 

انتخاب کابل تصویر بی کیفیت

یکی از علت‌های نویز در دوربین مداربسته، پایین بودن کیفیت کابل کواکسیال می‌باشد. زیرا که اگر کابل کیفیت پایینی داشته باشد، اعوجاج الکترومغناطیسی به طور صحیح صورت نمی گیرد. بهتر است کیفیت و کلاس کابل را در نظر داشته باشید، ضمن آن که کابل شبکه نیز باید کیفیت بالایی داشته باشد.

 

منبع تغذیه معیوب

اگر منبع تغذیه یا آداپتور دوربین شما مانند دوربین تحت شبکه هایک ویژن و یا دیگر برندها معیوب باشد، تصاویر به همراه نویز دریافت می شوند. در صورتی که ریپل ولتاژ خروجی منبع تغذیه بیش از حد استاندارد باشد، در تصاویر نیز نویز خواهید داشت. پس در زمان خرید دوربین باید به کاتالوگ و ولتاژ دوربین دقت شود.

اکثر دوربین ها، منبع تغذیه VDC12 رنج تغییرات ولتاژ 10% را دارند.

به معنای این که دوربین می تواند ولتاژ 10% بالاتر از VDC13.2 و 10% کمتر از VDC10.8 را برای دوربین پشتیبانی کند. در صورتی که ولتاژ ورودی بیشتر و یا کمتر از این میزان استاندارد باشد دوربین نویز خواهد داشت.

 

نشت برق از فلزات

اگر فیش بی ان سی را به فلزهای موجود در سقف و یا دیوار متصل کنید. به دلیل این که فلزات رسانای برق هستند، جریان برق وارد کابل بی ان سی خواهد شد، که در نتیجه موجب ایجاد نویز در تصاویر می شود. برای جلوگیری از این کار بهتر است فیش های خود را عایق کنید.

 

پارگی کابل‎

اگر کابل در مسیر دچار پارگی و خرابی باشد می‌تواند موجب ایجاد نویز در تصاویر شود.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط:

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

[mc4wp_form id="68"]
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من